بی ثباتی اقتصادی خطرناک ترین تهدید برای اقتصاد ایران است/ ۶ میلیون نفر از جمعیت ۱۰ میلیون نفری فقرا از زیر خط فقر خارج شده اند/مسکن به کالایی دست نیافتنی تبدیل شده است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: به نظر می رسد انتخاب وزرای متخصص و کاربلد اولویت مهمی است چرا که فرصت سوزی نباید اتفاق بیفتد و قرار نیست زمان دیگری از دست بدهیم، به این خاطر باید راهبردهای متناسب با بهبود وضعیت اقتصادی اتخاذ شود و دولت از آنچه در گذشته انجام شده اما نتیجه نداده عبور کند و تجارت تلخ گذشته در تصمیمات اقتصادی را دیگر تکرار نکند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمد کهندل اقتصاددان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اولویت های مهم اقتصادی دولت چهاردهم و آنچه باید در دستور کار رئیس دولت چهاردهم قرار بگیرد، گفت: در این موضوع تردیدی نیست که اولویت بسیار مهم دولت آقای پزشکیان که به سرعت باید در دستور کار خود قرار دهد تلاش های بی حد و اندازه برای بهبود وضعیت اقتصادی بخصوص در بخش تولید و معیشت مردم است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در خصوص وزرای دولت چهاردهم گمانه زنی های بسیاری می شود و بنا به آنچه گفته شده آقای پزشکیان مایل است متخصصان و نخبگان را به عنوان وزرا انتخاب کند بنابراین چینش دولت و هیئت دولت و معاونین موضوع بسیار مهمی است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

محمد کهندل یادآور شد: به نظر می رسد انتخاب وزرای متخصص و کاربلد اولویت مهمی است چرا که فرصت سوزی نباید اتفاق بیفتد و قرار نیست زمان دیگری از دست بدهیم، به این خاطر باید راهبردهای متناسب با بهبود وضعیت اقتصادی اتخاذ شود و دولت از آنچه در گذشته انجام شده اما نتیجه نداده عبور کند و تجارت تلخ گذشته در تصمیمات اقتصادی را دیگر تکرار نکند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بی ثباتی اقتصادی خطرناک ترین تهدید برای اقتصاد ایران است چرا که بارها و بارها شاهد تبعات زیانبار ‌ثباتی اقتصادی و اثرات منفی آن روی از دست رفتن تولید و به هم ریختن وضعیت بازارها و تضعیف معاش و کوچک شدن سفره مردم بوده ایم به این خاطر باید از گذشته ها درس گرفت.

وی درخصوص عملکرد دولت سیزدهم برای عبور از فقر مطلق گفت: دولت شهید رئیسی تلاش کرد تا فقر مطلق را برطرف کند، هر چند کار بسیار سختی است و زمانبر، اما براساس آمارهای منتشر شده سیاست های دولت سیزدهم باعث شده حدود ۶ میلیون نفر جمعیت از ۱۰ میلیون نفر از خط فقر خارج شده اند، بنابراین باید اصلاحاتی صورت بگیرد که نتایج آن روی معیشت مردم و رونق و بهبود اقتصادی و جهش تولید نمایان شود.

محمد کهندل کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: حرکت دیگری که در دولت سیزدهم کلید خورد و امیدواریم در دولت چهاردهم نیز به بار بنشیند و شاهد اثرات مثبت آن باشیم توجه به دیپلماسی اقتصادی است که موفق بود و در آینده ای نه چندان دور آثار خود را نشان می دهد.

وی در این باره تصریح نمود: به دلیل دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم جهان خارج ما را پذیرفت و متوجه شد باید با جمهوری اسلامی کار کند چرا که متوجه ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالای ایران شده است بنابراین دولت آقای پزشکیان نیز باید سیاست های توسعه روابط با دنیا برای تجارت بیشتر و تولید و صادرات بیشتر را مد نظر قرار دهد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: نرخ رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی افزایش یافت، این روند در دولت چهاردهم با توجه به همان سیاست ها و برنامه هایی که در دولت شهید رئیسی دنبال شد باید مورد اهتمام جدی دولتمردان جدید قرار بگیرد، این موضوع محقق نمی شود مگر با بهترین چینش هیئت دولت که آقای پزشکیان به شکلی باید مجموعه ای تشکیل دهد که اولویت های اقتصادی، اولویت هایی که سال هاست عقب افتاده اند و چاره اندیشی های درستی برای آن انجام نشده را به درست ترین شکل ممکن بدون هزینه تراشی و از دست دادن زمان اجرا کنند.

محمد کهندل کارشناس و تحلیلگراقتصادی با اشاره به حوزه مسکن و چالش های موجود در این بخش گفت: سیاست ها و برنامه های اقتصادی باید به قدری ظریف و درست توسط دولت دنبال شود که هیچ حرفی در آن باقی نماند؛ به هیچ وجه نباید دچار عقبگرد شویم، مثل بخش مسکن، در بخش مسکن قصور بسیاری صورت گرفته و مسکن به کالایی دست نیافتنی تبدیل شده است بنابراین باید به این سمت و سو حرکت کرد که برخی موضوعات مثل مسکن به ابرچالش هایی برای مردم تبدیل نشود.

کهندل در این باره بیان داشت: ابر چالش های اقتصادی در مسائل اجتماعی نیز بسیار تاثیرگذارند، بنابراین مسائل نباید تک سویه نگاه شود بلکه باید به صورت همه جانبه مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرند بنابراین دولت کار سختی در پیش رو دارد.

۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 57878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
      0 0
      بی ثباتی اقتصادی چطور برای یک اقتصاد بزرگترین تهدیده؟؟؟؟ چشم بسته غیب میگید؟!