دولت چهاردهم باید سیاست متوازن سازی تجارت خارجی را دنبال کند/ظرفیتهای بالای تجاری و کشت فراسرزمینی در آفریقا و آمریکای لاتین داریم/نباید تماشاچی باقی بمانیم

کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: مجموعه کشورهای غیر متعهد؛ اعضای سازمان های همکاری شانگهای و بریکس و اوراسیا نمونه های بسیار خوبی در این موضوع هستند که باید به فکر توسعه روابط کشورهایی بود که قائل به مبارزه با دولتهای استعمارگر هستند بنابراین دولت چهاردهم باید بخش قابل توجهی از راهبرد تجاری خود را براساس همکاری با مجموعه‌ هایی قرار دهد که عاری از سیاست‌های سلطه‌گری به دنبال همکاری بیشتر برای استفاده از ظرفیتهای تجاری هم هستند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سیاست و اقتصاد دردنیای امروز با هم تنیده شده لذا نمی توان این دو مولفه مهم و راهبردهای درون آن را که به تامین منافع ملی یا عدم تامین منافع عمومی می انجامد را جدای از هم دانست. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با رادار اقتصاد تحلیلی دارد بر بهترین راهبرد توسعه ارتباطات ایران بخصوص دربخش تجارت خارجی با کشورهای مختلف در دولت چهاردهم.

جعفر قناد باشی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص توسعه تجارت خارجی در دولت چهاردهم ناظر بر تداوم راه شهید رئیسی در حوزه تسهیل ارتباطات با بسیاری از کشورهای منطقه و فرامنطقه به قابلیت های همکاری با کشورهای آفریقایی وآمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که هر کشوری برای توسعه تجارت خارجی، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متفاوتی دارد و چون بسیاری از کشورها قابلیت پذیرش صادرات از ایران و حتی همراهی با جمهوری اسلامی در سیاست های ضد استعماری را دارند زمینه های خوبی برای این توسعه تجارت خارجی و همکاری های مختلف دولت مهیاست.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در تجارت خارجی همه چیز یکسان نیست. برخی کشورها ظرفیت دریافت کالا از ما دارند و بالعکس بعضی از کشورها قابلیت واردات به ایران را دارند. قطع به یقین درعرصه جهانی نمی‌توانیم فقط به یک بخش توجه و اکتفا کنیم کما اینکه متاسفانه در دولت آقای روحانی شاهد تکیه بر سیاست نام متوازن و تمرکز بر توسعه روابط با دولت‌های غربی و بی توجهی به توسعه همکاری ها با سایر کشورها بودیم.

وی در این باره بیان داشت: در دولت آقای روحانی متاسفانه سیاست متوازنی در توسعه ارتباطات با سایر کشورها در پیش گرفته نشد، در حالی که سیاست متوازن یعنی همه ظرفیت‌های کشورهای مختلف را مورد اولویت سنجی قرار دهیم و براساس تامین منافع ملی و منافع دو سویه بهره‌برداری داشته باشیم.

جعفر قناد باشی با اشاره به ظرفیت های همکاری های تجاری و اقتصادی آفریقا و آمریکای لاتین گفت: به عنوان مثال، آمریکای لاتین و آفریقا ظرفیت‌های بسیار بزرگ و خوبی در عرصه پذیرش صادرات ما اعم از صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی و کشت فراسرزمینی دارد که بیش از پیش در دولت چهاردهم باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در این باره افزود: ما نیز بسیاری از کالاهای مورد نیاز و حتی طلا می توانیم از این کشورها وارد کنیم. کشورهایی که تحت تحریم آمریکا نیستند میتوانند واسطه خرید ماشین آلات و فناوری های روز دنیا برای ایران باشند و نیاز ما به برخی از تجهیزات صنعتی را رفع کنند، لذا از تمام این قابلیت‌ها به نحو احسن باید استفاده کرد.

جعفر قناد باشی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در خصوص سیاست متوازن دولت آقای رئیسی گفت: سیاست در پیش گرفته شده توسط شهید رئیسی بسیار متوازن بود. چرا که دولت سیزدهم معتقد به همکاری و تامین منافع ملی از طریق توسعه ارتباطات با همه کشورهای جهان به غیر از کشورهای دشمن و معاند بود بنابراین به تناسب اولویت‌ها و نیازهای کشور قائل به توسعه روابط بود.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: در دولت چهاردهم هم باید سیاست متوازن سازی دنبال شود چرا که منافع ما را تامین می کند ضمن اینکه کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه تجارت خارجی دارند لذا رقابت فشرده‌ای بر سر این ظرفیت‌ها در دنیا شکل گرفته است و ما نباید تماشاچی باقی بمانیم بلکه باید به دنبال استفاده حداکثری خود با اتخاذ راهبردها و سیاست های درست باشیم.

وی با اشاره به این موضوع که امروز آفریقا محل توجه دولتهای غربی برای بهره برداری هر چه بیشتر قرار گرفته، گفت: امروز کشورهای مختلف غربی به دنبال توسعه روابط خود با کشورهای آفریقایی هستند چرا که می دانند آفریقا دارای ظرفیت ها و استعدادهای بیشماری است. قطع به یقین باید به این موضوع توجه کنیم و با کشورهایی که مثل ما سابقه مبارزه با کشورهای استعمارگر را دارند وارد روابط دو یا چند جانبه درراستای قطع کردن دست دشمن برای بهره برداری بیشتر از این کشورها و تامین منافع دو سویه و چن سویه خود باشیم.

جعفر قناد باشی گفت: مجموعه کشورهای غیر متعهد؛ اعضای سازمان های همکاری شانگهای و بریکس و اوراسیا نمونه های بسیار خوبی در این موضوع هستند که باید به فکر توسعه روابط کشورهایی بود که قائل به مبارزه با دولتهای استعمارگر هستند بنابراین دولت چهاردهم باید بخش قابل توجهی از راهبرد تجاری خود را براساس همکاری با مجموعه‌ هایی قرار دهد که عاری از سیاست‌های سلطه‌گری به دنبال همکاری بیشتر برای استفاده از ظرفیتهای تجاری هم هستند.

۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 57601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha