بانک مرکزی در سال های اخیر برای کاهش نرخ تورم انقباضی عمل کرده/بانک مرکزی برای کنترل تورم چاره ای غیر از تداوم سیاست انقباضی ندارد/دولت  برنامه ای برای جبران کاهش قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه ندارد

عضو پژوهشکده پولی و بانکی گفت: : اصولا بانک مرکزی در سال های اخیر برای کاهش نرخ تورم انقباضی عمل کرده و این رویه در دوره مدیریت آقای دکتر فرزین نیز دنبال شده است؛ به هر حال بانک مرکزی برای ثبات یا کاهش نرخ تورم سیاست انقباضی را دنبال می کند اما استفاده بیش از حد از این سیاست اعتراض وزارت اقتصاد را به دنبال دارد.

گروه اقتاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد کامران ندری عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی و استاد اقتصاد در گفت و گو با رادار اقتصاد با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ ارز نیمایی نمی تواند فرضیه درستی در رابطه با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد باشد گفت: این موضوع که بعد از افزایش نرخ ارز نیمایی و رسیدن این نرخ به نرخ بازار آزاد مجددا شاهد افزایش نرخ ارز بازار آزاد خواهیم بود به صورت صد درصد فرضیه درستی نیست ؛ ممکن است نرخ بازار آزاد به خاطر تنش های منطقه ای و درگیری هایی که ایران نیز جزیی از آن است بالا برود پس این موضوع ربطی به نزدیک شدن نرخ نیما به نرخ بازار آزاد ندارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مسائل مختلفی بر افزایش نرخ ارز در بازار آزاد تاثیر گذارند؛ لذا نباید به این دلیل مانع افزایش نرخ ارز نیمایی شد. مساله حائز اهمیت این است که در صورت حل منازعات نظامی و تنش های سیاسی منطقه، نزدیک شدن نرخ ارز بازار نیما حتی می تواند زمینه ساز کاهش نرخ ارز در بازار آزاد شود.

وی در این باره توضیح داد و گفت: نکته دیگراین است وقتی نرخ نیما به نرخ بازار آزاد نزدیک می شود کالاهایی که مواد اولیه آنها با نرخ نیما وارد می شود گران می شوند؛ دراین صورت قیمت کالاها افزایش می یابد لذا بانک مرکزی نمی تواند برای کاهش نرخ تورم کاری کند.

کامران ندری گفت: اصولا بانک مرکزی در سال های اخیر برای کاهش نرخ تورم انقباضی عمل کرده و این رویه در دوره مدیریت آقای دکتر فرزین نیز دنبال شده است؛ به هر حال بانک مرکزی برای ثبات یا کاهش نرخ تورم سیاست انقباضی را دنبال می کند اما استفاده بیش از حد از این سیاست اعتراض وزارت اقتصاد را به دنبال دارد.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: هر چند بانک مرکزی برای کنترل تورم چاره ای غیر از تداوم سیاست انقباضی ندارد اما وزارت اقتصاد در رابطه با نرخ های بهره به بانک مرکزی خرده می گیرد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: هنگامی که بانک مرکزی مقداری انقباضی عمل می کند و فرآیند وام دهی کند می شود وزارت اقتصاد به بانک مرکزی حمله می کند؛ اما کسی به این موضوع فکر نمی کند و به این پرسش، پاسخ نمی دهد که بانک مرکزی در شرایط فعلی بدون اجرای سیاست انقباضی می تواند نرخ تورم را کنترل کند؟

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بانکی یادآور شد: بانک مرکزی می تواند تورم ناشی از نزدیک شدن نرخ نیما به نرخ بازار آزاد را کنترل کند؛ به این معنا که می تواند مانع استمرار این روند شود مشروط به اینکه اجازه انقباضی عمل کردن به بانک مرکزی داده شود.

کامران ندری گفت: بانک مرکزی در حال حاضر برای عدم افزایش نرخ رشد نقدینگی بسیار تلاش می کند؛ یعنی حداکثر تلاش خود را انجام می دهد؛ با این حال بنا به بسیاری از دلایل بخصوص تنش های منطقه ای بالا رفتن نرخ ارز روی افزایش نرخ تورم اثر گذار است.

عضو پژوهشکده پولی و بانکی گفت: در جمع بندی باید گفت نزدیک شدن نرخ نیما به نرخ بازار آزاد باعث بالا رفتن نرخ بازار آزاد نمی شود چرا که نرخ بازار ازاد بنا به دلایل دیگری افزایش می یابد همچنین نزدیک شدن نرخ نیما به بازار آزاد آثار و تبعات تورمی دارد و بانک مرکزی می تواند آثار تورمی را تا حدودی مدیریت کند مشروط به اینکه مستقلا انقباضی عمل کند یعنی از ناحیه دولت و بانک مرکزی تحت فشار نباشد.

وی در این باره تصریح نمود: نکته بعدی این است دولتی که تصمیم می گیرد نرخ نیما را حذف کند باید برنامه حمایتی معیتشی از اقشار آسیب پذیر جامعه داشته باشد. با اینکه دولت آقای پزشکیان بر حذفغ ارز ترجیحی تاکید دارد و این حرف قابل قبول است اما اینکه هیچ برنامه حمایتی برای جبران کاهش قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه را ندارد بخصوص حقوق بگیران و طبقه متوسط به پایین، خوب نیست.

وی در این باره افزود: به نظر می رسد دولت برنامه ای برای جبران کاهش قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه ندارد از این جهت دولت مقصر است لذا باید به دولت ایراد گرفت که برنامه ای برای حمایت از مردم ندارد و آسیب ها را پیش بینی نکرده است.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: زمانی اصلاحات اقتصادی و ارزی مطلوب است که پیوست حمایتی از اقشار آسیب پذیر داشته باشد اما تا کنون متاسفانه چنین پیوستی در برنامه های آقای پزشکیان ندیده ایم.

۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 60752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha