قطع به یقین اقتصاد ایران تا ابد نمی تواند وابسته به فروش و درآمدهای نفتی باشد/تجار ما قادر به باز کردن یک حساب بانکی ساده در عراق نیستند/درآمدهای صادراتی به شدت کاهش یافته است

عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال تجاری گفت: کسانی که با برداشت های اشتباه و باز نکردن شرایط برای توسعه تجارت کشور مسبب وضعیت اقتصادی امروز کشور هستند باید پاسخگوی جامعه باشند که چرا با محدودیت های مختلف مانع رشد و توسعه اقتصاد از محل کاهش صادرات شده اند؟

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال تجاری در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این پرسش که موضوع عضویت در اف ای تی اف در توسعه و رشد اقتصاد و افزایش میزان صادرات کشور تا چه اندازه نقش بازی می کند گفت: مسائلی مثل پذیرش اف ای تی اف با توجه به اینکه تسهیل گر افزایش صادرات کشور هستند از جمله موضوعاتی به شمار می روند که به هیچ وجه نباید روی آنها تردید کنیم.

وی در این باره خاطر نشان شد: وقتی می خواهیم با دنیا کار کنیم و داد و ستد داشته باشیم و از مزایا و توانایی های اقتصادی ایران، ظرفیتی که برای رقابت داریم و کالاهای با کیفیتی که امکان رقابت با کالاهای خارجی در بازارهای بین المللی دارند برخوردار شویم قطعا باید به این سمت و سو حرکت کنیم و پیش نیازهایش را بپذیریم و آماده کنیم.

کارشناس و تحلیلگر تجاری و فعال اقتصادی گفت: وقتی مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد درون زای برون نگر را مورد توجه و تاکید قرار دادند ناظر بر آن است که با این فرمول سطح درآمدهای کشور را افزایش داده و به سمت بالا بردن صادرات غیر نفتی برویم.

وی در این باره افزود: قطع به یقین اقتصاد ایران تا ابد نمی تواند وابسته به فروش و درآمدهای نفتی باشد، ضمن اینکه متاسفانه سال هاست نفت ابزاری سیاسی برای تحمیل فشار به ایران شده است بنابراین برای صادرات کالای ایرانی اعم از خدمات فنی، مهندسی و دیگر صادرات غیر نفتی باید اف ای تی اف را بپذیریم و عضو شویم در غیر این صورت همچنان امیدی به ارتباط نظام بانکی شکور با بانکهای دنیا نیست.

حمید رضا صالحی گفت: مساله حائز اهمیت این است که در دنیای کنونی هیچ اقتصادی بدون داشتن روابط سریع و عملیاتی با نظام بانکی دنیا نمی تواند توسعه بیابد و ارتباطات تجاری خود را در کمترین زمان با کمترین هزینه تداوم دهد.

حمید رضا صالحی گفت: اگر خواهان توسعه کشور و افزایش صادرات و ارز آوری هستیم باید برنامه استراتژیک بلند مدتی برای این منظور تعریف و اجرا کنیم. عدم پیوستن به اف ای تی اف مانع از تداوم تعاملات اقتصادی ما با جهان می شود حتی اگر عضو اوراسیا یا بریکس باشیم.

وی دراین باره مثالی زد و گفت: به عنوان مثال علی رغم ارتباط خوب دو دولت ایران و عراق به دلیل تحریم ها و عدم عضویت ایران در اف ای تی اف تجار ما قادر به باز کردن یک حساب بانکی ساده در عراق نیستند، یعنی چنین اجازه ای به آنها داده نمی شود؛ به تبع این موضوع نمی توانند مراودات مالی با کشور هدف و مقصد داشته باشند.

وی در این باره افزود: با تداوم مراودات مالی است که می توانید داد و ستد انجام دهید و واردات داشته باشید و کالای خود راد صادر کنید، عدم پیوستن به اف ای تی اف یعنی قفل کردن تجارت کشور، به دلیل قفل شدن تجارت کشور در طی سال های گذشته و عدم عضویت در اف ای تی اف است که شاهد کاهش صادرات هستیم به گونه ای که متاسفانه نرخ صادرات کشور منفی منفی ۱۶.۵ میلیارد دلار شده که در تاریخ کشور از یکصد سال پیش تا کنون که مراودات اقتصادی و تجاری ما با دنیا به صورت رسمی ثبت شده بی سابقه بوده است.

کارشناس تجاری با اشاره به اینکه در سال آینده باید جزء توسعه یافته ترین کشورهای منطقه باشیم گفت: براساس افق بیست ساله توسعه کشور قرار بود در سال ۱۴۰۴ به واسطه افزایش صادرات کشور درآمدهای قابل توجهی در حد و اندازه ۲۰۰ میلیارد دلار داشته باشیم، به گونه ای که براساس این برنامه قرار بوده ۸۰ درصد درآمد ارزی کشور از محل صادرات غیر نفتی باشد؛ کمتر از پنج ماه به آغاز سال ۱۴۰۴ مانده آیا این موضوع عملیاتی شده است؟

عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: آیا سیاست های مختلف در حوزه های سیاسی و اقتصادی در سال های گذشته توانسته افزایش درآمد صادراتی کشور تا سال ۱۴۰۴ را به مرز ۱۶۰ میلیارد دلار برساند؟ پاسخ منفی است، نه تنها این موضوع محقق نشده بلکه درآمدهای صادراتی ایران به شدت کاهش یافته است بنابراین جای این پرسش نیست که آیا وقت پذیرش اف ای تی اف رسیده یا خیر؟

حمید رضا صالحی در ادامه بحث تاکید کرد: کسانی که با برداشت های اشتباه و باز نکردن شرایط برای توسعه تجارت کشور مسبب وضعیت اقتصادی امروز کشور هستند باید پاسخگوی جامعه باشند که چرا با محدودیت های مختلف مانع رشد و توسعه اقتصاد از محل کاهش صادرات شده اند؟
حمید رضا صالحی گفت: کسانی که با ارز تک نرخی مخالفت می کنند و افرادی که مانع پیوستن ما به اف ای تی اف شده اند در کنار قواعدی که برای پیمان سپاری ارزی اعمال کرده اند این ها ضربه مهلکی به صادرات کشور زده و مانع توسعه روابط بانکی کشور با نظام بانکی دنیا شده اند، لذا با این همه زیانی که به اقتصاد و معیشت مردم وارد شده نباید این موضوع جای بحث داشته باشد که آیا مجمع تشخیص مصلحت یا هر نهاد دیگری روی این موضوع بحث خواهد کرد یا خیر.

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 60876

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha