وقتی رئیس جمهور تاکید دارد در چارچوب های قدیمی حرکت کند، اصلاحاتی در بدنه اقتصاد ایجاد نمی شود/مسوولین بنایی برای تغییر ساختارهای غلط ندارند/ علم اقتصاد در ایران جواب نمی‌دهد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: وقتی در ایران زیرساخت‌های اصلاحات اساسی آماده نشده وسیاست گذار توجهی به اهمیت آماده سازی زیر ساخت ها ندارد و اتفاقا به دلیل عدم آماده سازی زیر ساخت ها خود سیاست گذار تاکید می کند علم اقتصاد در ایران جواب نمی‌دهد، اصلاحات غیر پایه ای در بورس، در ساختار تورمی و پولی کشور بی حاصل است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دکتر کامران ندری استاد دانشگاه و کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد درپاسخ به این پرسش که به زعم شما قانون جدید بانک مرکزی می تواند بخشی از مشکلات نظام بانکی که سایربخش های اقتصادی را از خود متاثر کرده را برطرف کند، گفت: متاسفانه مشکلات اقتصادی کشور پایه ای و ریشه دار تر از آن است که با برخی اصلاحات بانک مرکزی و سیاست گذاری ها حل شدنی باشد.

وی در این باره افزود: حل بخش قابل توجهی از معضلات بانکی و اقتصادی وابسته به تغییر نگرش و رویکردها و تصمیم گیری های مدیریتی در سطوح بالاست، اما به نظر می رسد مسوولین علاقه ای به تغییرات اساسی ندارند شبیه به آقای پزشکیان که به عنوان رئیس دولت چهاردهم در طی هفته های گذشته بارها بر این موضوع تاکید کرده که چارچوب ها و راهبردهای قبلی را ادامه می دهد.

وی در این باره یادآور شد:آقای پزشکیان بر این موضوع صراحت دارد که مسائل اقتصادی را در قالب چارچوب های قبلی حل می کند و درهمان مسیر حرکت خواهد کرد؛ لذا به نظر نمی رسد شاهد تغییراتی اساسی در بدنه اقتصاد کشور باشیم.

عضو پژوهشکده پولی و بانکی گفت: برای درک این موضوع که تغییری اساسی در اقتصاد به نفع مردم و بخش های مولد ایجاد نمی شود نیاز چندانی به تخصص اقتصادی نداریم، یعنی مردمی که اقتصاد نخوانده باشند نیز به سرعت متوجه می شوند وقتی رئیس جمهور تاکید دارد که در قالب چارچوب های قدیمی حرکت می کند، اصلاحاتی اساسی در بدنه اقتصاد و بانکداری کشور ایجاد نمی شود.

کامران ندری در پاسخ به این پرسش که به زعم شما دولت اصلاحات را در حوزه سیاستهای پولی باید دنبال کند یا مالی و ارزی، گفت: با سیاست گذاری چه سیاست گذاری مالی باشد یا پولی یا ارزی اصلاحاتی اساسی ایجاد نمی شود. سیاست گذاری در ایران به معنای واقعی برگرفته از علم اقتصاد تا کنون جواب نداده چرا که مشاوران اقتصادی دولتها که عمدتا اقتصاد خوانده و عالم هستند خود براین موضوع تاکید دارند که علم اقتصاد در ایران از روی آنچه کتاب های اقتصادی گفته اند قابلیت پیاده سازی ندارد چرا که چارچوب ها و زیرساخت‌هایی که به طور طبیعی برای اجرای سیاست ها و قوانین اقتصاد باید وجود داشته باشد در ایران مهیا نشده و عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مناسب اجرای سیاست های اقتصادی نیز آماده نشده است بنابراین علم اقتصاد در ایران کار نمی کند و جواب نمی دهد.

استاد اقتصاد معتقد است: از سوی دیگر شواهد امر نشان می دهد متاسفانه مسوولین بنایی برای تغییر ساختارهای غلط و ایجاد زیرساخت‌های جدید ندارند، به این خاطر در برخی مواقع شاهد هستیم به این جمع‌بندی می‌رسند که به صورت محدود، دست و پا شکسته و ناقص از سیاست‌هایی که دانش اقتصاد توصیه می‌کند استفاده کنند، نه به صورت کامل.

وی افزود: خود مسوولین و مشاوران اقتصادی بارها اعلام کرده اند انتظار تغییرات عمده و اساسی نباید داشت چرا که این‌ها بحث‌های کتابی و آکادمیک است و بردی در ایران ندارد.

کامران ندری افزود: به این دلیل در ایران برد ندارند چرا که زیرساخت‌های لازم برای اجرای اصول اقتصادی مهیا نشده است. با بررسی پیشرفت اقتصاد غرب متوجه می شوید اقتصاد امروز غرب به دلیل اصلاحاتی که از آغاز قرن هفدهم تا نوزدهم صورت داده شد بحران های کمی دارد و درست مدیریت می شود.

وی بیان داشت: وقتی در ایران زیرساخت‌های اصلاحات اساسی آماده نشده وسیاست گذار توجهی به اهمیت آماده سازی زیر ساخت ها ندارد و اتفاقا به دلیل عدم آماده سازی زیر ساخت ها خود سیاست گذار تاکید می کند علم اقتصاد در ایران جواب نمی‌دهد، اصلاحات غیر پایه ای در بورس، در ساختار تورمی و پولی کشور بی حاصل است.

وی خاطر نشان کرد: اصلاحاتی که در اقتصاد ایران دنبال می شود شکل و شمایل و ماهیتی متفاوت از آنچه در دنیای پیشرفته می بینیم، دارد. قالب و ساختار بورس ایران، بورسی نیست که در توکیو یا مالزی حتی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی یا بحرین می بینید، نظام بانکداری ما با کشورهای منطقه بسیار متفاوت است به دلیل عدم اصلاح بسیاری از زیر ساخت ها، لذا از طریق سیاست گذاری نمی‌توان مشکلات را حل کرد به این خاطر برخی از مسولین در خصوص حل مشکلات اقتصادی کشور دچار تناقض گویی می‌شوند.

وی در ادامه بحث افزود: البته سخنان بنده به این معنا نیست که سیاست‌ها تاثیری در رفع برخی مشکلات اقتصادی ندارند، اما مشکلات اساسی اقتصاد ایران به طور کامل با سیاست گذاری حل نمی شود چرا که برخی سیاست ها و تصمیمات نیز به دلیل منافع شخصی یا سیاسی درست اجرا نمی شود.

۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 58898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha