مشکلات اقتصادی با یک دولت و دو دولت حل نمی شود/اولویت،کنترل تورم و ارتقای بهره وری است/تورم،طبقه فقیر را دچار فلاکت شدیدی کرده/رئیس جمهور آینده با وجود تورم نمی تواند هیچکدام از وعده هایش را محقق کند

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: اولین اولویت اقتصاد ایران کاهش نرخ تورم است چرا که مسئله تورم، مسئله ای جدی است اما موضوع حائز اهمیت این است که رئیس جمهور آینده با وجود تورم نمی تواند هیچکدام از وعده های داده شده به مردم را محقق کند، چرا که تورم موجود همه وعده‌ها را از بین می‌برد و نابود می‌کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در گفت و گو با رادار اقتصاد به مهمترین اولویت های اقتصاد ایران با توجه به وعده هایی که نامزدهای ریاست جمهوری در موضوعات اقتصادی در طی روزهای گذشته مطرح کرده اند، اشاره کرد و گفت: اقتصاد ایران مشکلات عدیده ای دارد که با یک دولت و دو دولت حل نمی شود، چرا که زیر ساخت ها از اساس ویران است به این خاطر نمی توان به وعده های داده شده با اطمینان و امید به حل مشکلات اقتصادی نگریست، اما به طور روشن در پاسخ به سوال شما که اولویت اصلی اقتصاد ایران چیست، باید گفته شود رفع تورم و ارتقای بهره وری.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران از تورم مزمن بسیار بزرگی رنج می برد، در عین حال بهره وری در اقتصاد ایران بسیار پایین و رشد اقتصادی بی نهایت کم است، ضمن اینکه به دلیل تورم بسیار بالا، اقتصاد ایران رنگ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را به خود نمی بیند.

کامران ندری استاد اقتصاد با بیان اینکه تورم بزرگترین معضل اقتصاد ایران است، گفت: تورم منجر به فقیرشدن مردم شده است. طبقه متوسط را فقیر و طبقه فقیر را دچار فلاکت شدیدی کرده است.

وی در خصوص سایر معضلات اقتصاد ایران که تورم آفرین است، گفت: ناترازی بانکها و چاپ پول در دولتهای مختلف، تورم آفرین است. عدم مدیریت صحیح و عدم بهره وری در صندوق‌های بازنشستگی مشکلات مردم و طبقه حقوق بگیر با درآمد ثابت را به مراتب افزایش داده است.

کامران ندری با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی یاد شده محصول یکی؛ دو سال گذشته نیست گفت: مردم و کارشناسان اقتصادی و منتقدان سالهاست از مشکلات و مسائل اقتصادی رنج افرین سخن می گویند و مسوولین می شنوند، برنامه می نویسند و وعده می دهند اما مشکلات به قوت همیشگی باقی است و بعضا دامنه مشکلات و نرخ تورم بزرگتر شده است، پس مسوولین از وضعیت اسفناک اقتصادی جامعه بی خبر نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق یادآور شد: اگر معضلات اقتصادی را دسته بندی کنیم می توان گفت اولین اولویت اقتصاد ایران کاهش نرخ تورم است چرا که مسئله تورم، مسئله ای جدی است اما موضوع حائز اهمیت این است که رئیس جمهور آینده با وجود تورم نمی تواند هیچکدام از وعده های داده شده به مردم را محقق کند، چرا که تورم موجود همه وعده‌ها را از بین می‌برد و نابود می‌کند.

وی به موضوع افزایش دستمزد و حقوق برابر با نرخ تورم اشاره کرد و این وعده را غیر عملی دانست و گفت: حتی اگر خوشبینانه و با نیت خوب چنین وعده ایی به مردم داده شود قطعا این وعده عملی نمی شود، چرا که اصلاح دستمزدها وابسته به مهار تورم است.

کامران ندری عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی تصریح نمود: کاهش نرخ تورم و تسهیل فضای کسب و کار برای افزایش بهره وری در اقتصاد موضوعات مهمی است که از آنها می توان به عنوان قلب اقتصاد یاد کرد، اگر این موارد اصلاح نشود قلب اقتصاد از کار می افتد و تن رنجور اقتصاد رفته رفته ضعیف می شود تا زمانی که آخرین نفس های خود را بکشد.

وی در این باره افزود: اگر مساله تورم و تسهیل فضای کسب و کار و افزایش بهره وری و سرمایه گذاری در اقتصاد حل شود سایر مشکلات اقتصادی حل می شود در غیر این صورت، باقی ماندن تورم در نرخ های بالا مانع بزرگی در برابر بهره وری است. اگر مشکل بهره‌وری و عدم سرمایه گذاری در اقتصاد حل نشود، اگر در اقتصاد فضای رقابتی ایجاد نشود بعید به نظر می‌رسد وعده‌های نامزدهای انتخاباتی محقق شود، چرا که بدون منابع مالی مناسب دولت نمی تواند حقوق و دستمزد کارگران را مطابق با نرخ تورم بالا ببرد، در شرایط فعلی تامین این منابع سخت و غیر ممکن است.

وی با اشاره به اینکه وعده کاهش و تک رقمی کردن نرخ تورم در دولت سیزدهم نیز عملی نشد، گفت: دولت سیزدهم نیز قرار بود تورم را مهار و کنترل کند. با اینکه به مردم وعده داده شد تورم نصف و در سال بعد تک رقمی می شود اما در سه سال پیاپی تورم بالای ۴۰ درصد در تاریخ تورم اقتصاد ایران رکورد زد! تورمی بی سابقه که سه سال مداوم زندگی و معیشت مردم را از بین برد، پس می توان گفت تورم مزمن و بالا نشان دهنده زیربنایی بودن مشکلات اقتصاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با اشاره به اینکه رفع تورم، حلال سایر مشکلات اقتصادی است، گفت: هر دولتی که بتواند مسئله تورم را حل کند به خودی خود دست بازی برای حل سایر مشکلات اقتصادی می یابد، البته تورم باید به صورت پایدار حل شود، نه به صورت مقطعی یکی دو ساله.

کامران ندری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه رفع تحریم ها عامل مهمی در کاهش نرخ تورم است، گفت: تحریم ها و ناکارآمدی بخش دولتی؛ تورم زاست. تحریم ها باید لغو شود. اقتصاد باید به بخش خصوصی سپرده شود و انحصار از بین برود. با وجود مشکلات زیرساختی متعدد که البته در راس آنها مسئله تحریم‌ها قرار دارد و ساختار مالکیتی بخش عمده اقتصاد دولتی است و انحصار مانع رقابت اقتصادی شده است؛ تورم رفع نمی شود، لذا نمی توان امیدوار بود معضلات و مسائل اقتصاد ایران که رفاه و معیشت مردم را گرفته و آنها را تحت فشارهای روانی بسیاری قرار داده حل شود.

۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 56865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha