واکسن اسپوتنیک تولیدی در ایران به روسیه می‌رود؟/واکنش وزارت بهداشت

سخنگوی سازمان غذا و دارو به تولید واکسن اسپوتنیک در ایران و صدور آن به روسیه واکنش نشان داد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از صدا و سیما، دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تولید واکسن اسپوتنیک در ایران و صدور آن به روسیه گفت: این اظهارات کذب محض بوده و هنوز طرف روسی محصول تولیدشده اولیه واکسن اسپوتنیک لایت تولیدی شرکت خصوصی ایرانی را برای تولید انبوه تحت لیسانس تایید نکرده است.

وی افزود: خروج هرگونه واکسن کرونا از ایران ادعای کذبی است که مقصود و انگیزه گوینده از نشر این مطلب کذب در شرایط حاضر مشخص نیست.

جهانپور بیان کرد: واکسن اسپوتنیک لایت به صورت بچ تست یا محموله اولیه تولید شده و هفته‌هاست در انتظار تایید نهایی موسسه گامالیا روسیه برای ورود به چرخه تولید انبوه است. خروج و ورود هر نوع واکسن مستلزم مجوز سازمان غذا و دارو خواهد بود که چنین چیزی تاکنون در مورد واکسن‌های کرونا از جمله واکسن اسپوتنیک وی صادر نشده و اظهارات نام‌برده صحت ندارد.

به گزارش همشهری آنلاین، اظهارات جهانپور، واکنش به حرف‌های محمد کریمی‌نیا معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور است که امروز در مصاحبه با روزنامه جوان گفته است: «قرارداد تولید ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در ماه در ایران بین شرکت اکتوورکو و اسپوتنیک روسیه بسته و این قرارداد در سطح گسترده رسانه‌ای و به همه کشور اعلام می‌شود که به زودی ماهی ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک را به بازار ایران عرضه می‌کنیم، اما در تیرماه دکتر رئیسی، معاون بهداشتی وزارتخانه اعلام می‌کند که روس‌ها سر ما کلاه گذاشتند. اگر روس‌ها سر ما کلاه گذاشتند، چرا به مراجع بین‌المللی شکایت نمی‌کنید؟ چرا واقعیت را به مردم نمی‌گویید؟»

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در ادامه گفتگو اظهار کرده است: «واقعیت این بوده که روس‌ها به درستی با شرکت اکتوور قرارداد بسته‌اند تا واکسن اسپوتنیک در ایران تولید و به روسیه تحویل شود. نه ایران! در واقع روسیه برای تولید واکسن برون‌سپاری کرده‌ است.»

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 19640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha