ســهـــام دلــاری بخــریــم یا ریـــالی؟ / بازار سرمایه در محدوده فعلی ترسی ندارد/ قیمت سهام جذاب شده است/  سهم های بزرگ نیاز به اصلاح زمانی دارند

حسین ارجلو گفت: سهامداران باید قیمت را مبنای سرمایه گذاری خود قرار بدهند و صرفا دلاری و یا ریالی محور بودن نماد نمی تواند راهی به جایی ببرد. به‌طور مثال یک نماد ریالی به واسطه ریزش قیمت آن ارزشمند می‌شود اما امکان دارد سهام دلاری با افزایش نرخ دلار، رشد زیادی کرده و خود را با نرخ بالای دلار نزدیک و به اصطلاح (Adjust) رسانده باشد.در این صورت دیگر جای رشد بیشتری وجود ندارد.

حسین ارجلو  کارشناس بازار سرمایه و تحلیلگر ارشد کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در خصوص اینکه آیا زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس است؟ اظهار کرد: بازار سرمایه یکی از ارزان‌ترین بخش‌های اقتصاد بوده و با پشت سر گذاشتن اصلاح عمیق آن در گذشته بسیاری از سهم هابه سطح ارزنده‌ای رسیده اند. با بررسی دیگر بازارها خواهیم یافت که نه تنها کاهش قیمتی را نداشتند بلکه شاهد افزایش قیمت آنها نیز بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: اکنون در بازار سهام شاهد هیجان‌های کاذب هستیم. این موضوع باعث می شود تا علاوه بر خود سهامداری که چنین واکنش‌هایی دارد، دیگر سرمایه گذاران نیز لطمه ببینند.

وی با بیان اینکه سهامدارانی که تجربه زیادی از بازار ندارند با کوچک ترین تنش خواهان خروج از بازار هستند؛ گفت: بازار سرمایه در محدوده فعلی دیگر ترسی ندارد و اگر نگاه میان مدت و یا بلند مدت داشته باشیم، قیمت‌ها برای سرمایه گذاری بسیار مناسب و جذاب شده است. هجوم به سوی صف فروش و رفتارهای از این قبیل تنها ناشی از واهمه سرمایه گذاران تازه وارد و تجربه‌ آنها در مرداد ماه سال ۹۹ است.

ارجلو افزود: با آنالیز رشد بازار سهام در ماه‌های اخیر متوجه خواهیم شد که صعود بازار با حرکت در ۵۰ شرکت برتر و یا سهام شاخص ساز رقم خورد و در این رخداد حاصل رفتار حقوقی ها و تغییر در بزرگان بازار بوده است و هفته گذشته که در برخی روزها با افت رو به رو شدیم نیز اتفاق ویژه‌ای درون آنها پیش نیامد و به عبارتی گرفتار صف فروش و یا صف سنگینی نشدند.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: نمادهای شامل دسته مذکور حتی اگر منفی می‌شدند نیز در همان حالت معاملات روانی را داشتند اما در بخش دیگر بازار سهام که تازه واردان به آن علاقه بیشتری نشان می دهند شاهد عملکردی هیجانی بودیم و با اینکه بعضی از نمادها رشدی هم نداشتند بازهم دامن‌گیر این هیجانات شدند.

ارجلو اضافه کرد: رفتار تازه واردان در یک هفته اخیر به گونه‌ای بود که به محض منفی شدن سهم، هجمه افزایش پیدا کرده و به سوی صف فروش پیش می‌رفت. بالعکس این رفتار هم مشاهده می‌شد؛ به طوری که با مثبت شدن سهمی با رنج شدن آن رو به رو می‌شدیم و در واقع این رفتار بی بنیه دوسویه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عمده پرسش سهامداران مبنی بر اینکه نماد دلاری بازده بیشتری دارد و یا ریالی؟ پاسخ داد: سهامداران باید قیمت را مبنای سرمایه گذاری خود قرار بدهند و صرفا دلاری و یا ریالی محور بودن نماد نمی تواند راهی به جاییی ببرد. به‌طور مثال یک نماد ریالی به واسطه ریزش قیمت آن ارزشمند می‌شود اما امکان دارد سهام دلاری با افزایش نرخ دلار، رشد زیادی کرده و خود را با نرخ بالای دلار نزدیک و به اصطلاح (Adjust) رسانده باشد. در این صورت دیگر جای رشد بیشتری وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در تکمیل سخنان خود مطرح کرد: در شرایط فعلی بازار نمی توان گفت که سهم دلاری یا ریالی محور می‌تواند معیار باشد و خوب یا بد بودن سهم بستگی به قیمت آن دارد.

ارجلو گفت: گمان می کنم سهام های بزرگ رشدشان را کرده‌اند و نیاز به اصلاح زمانی دارند و گروه‌هایی همچون حمل و نقل، بانک، خودرویی‌ها و بسیاریی از تک سهم‌هایی که نسبت به گروه خود رشدی نداشتند و همچنین شرکت‌هایی که روند صعودی در سودسازی خود طی ۲ الی ۳ سال اخیر دارند، می تواند جزء گزینه های خوب بازار سهام باشند و پتانسیل بیشتری برای رشد دارند.

۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 19856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha