بازگشت به صدر رده‌بندی - ایران دوباره آقای آسیا

با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم ملی ایران پس از کسب نتایج خوب در هفته‌های گذشته، یک بار دیگر به صدر رده‌بندی برترین تیم‌های آسیایی صعود کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، همانطور که انتظار می رفت در جدیدترین رده‌بندی برترین تیم‌های ملی جهان در ماه سپتامبر، تیم ملی ایران پس از کسب نتایج خوب در مراحل مقدماتی جام جهانی، توانست صدر آسیا را از آن خود کند و به سلطه کوتاه مدت ژاپن پایان دهد. پس از شکست تیم ملی ایران در رقابت های جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ و حذف از این رقابت‌ها بود که زنگ خطر از دست رفتن رتبه نخست آسیا به صدا در آمد. این اتفاق زمانی قطعی شد که تیم ملی ایران به همراه مارک ویلموتس، دو شکست ناباورانه در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی برابر عراق و بحرین متحمل شد و در رتبه بندی برترین تیم‌های جهان در نوامبر ۲۰۱۹ بود که ژاپن صدر آسیا را از ایران گرفت.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که از سال ۱۳۹۳ و به مدت نزدیک به ۶۰ ماه، تیم ملی ایران یک رکورد رویایی را خلق کرده بود و برای ۵ سال پیاپی در صدر رنکینگ آسیا قرار داشت اما این سلطه توسط ژاپن پایان داده شد و چشم بادامی‌ها موفق شدند جای ایران را در رتبه نخست آسیا بگیرند.

پس از حضور دراگان اسکوچیچ بر روی نیمکت تیم ملی، کمتر کسی انتظار داشت که او در مدت کوتاهی بتواند رتبه از دست رفته تیم ملی را پس بگیرد اما این اتفاق در مدت زمان کوتاهی رخ داد که شاید اگر وقفه بازی های فوتبال در سراسر دنیا به دلیل اپیدمی ویروس کرونا نبود، این رتبه زودتر از اینها مجددا به ایران می رسید. با حضور این مربی کروات روی نیمکت ایران، نتایج درخشان و دور از انتظاری توسط تیم ملی به ثبت رسید. کسب ۹ پیروزی متوالی از جمله دیدارهای حساس در مرحله مقدماتی جام جهانی برابر عراق (۲ بازی)، سوریه، بحرین و پیروزی در بازی های دوستانه مقابل بوسنی و ازبکستان سبب شد تا امتیازات ایران در جدول رده بندی برترین تیم های جهان به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

در سوی دیگر نیز افت ژاپنی و بخصوص شکست برابر عمان در دیدار مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی سبب شد تا چشم بادامی ها پس از نزدیک به ۲ سال صدر جدول را از دست داده و بام فوتبال آسیا یک بار دیگر به تیم ملی ایران و شاگردان اسکوچیچ برسد. مسئله ای که امروز به صورت رسمی توسط فدراسیون جهانی فوتبال فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شد تا تیم ملی یک بار دیگر تاج و تخت آسیا را پس بگیرد. شاگردان اسکوچیچ ضمن پس گرفتن بام فوتبال آسیا، در جایگاه ۲۲ جهان ایستادند.

در میان تیم های همگروه ایران در مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی، کره جنوبی همچنان بدون تغییر در رتبه چهارم آسیا و ۳۶ جهان ایستاده است. تیم ملی امارات نیز پس از کسب نتایج ناامید کننده در دو بازی ابتدایی مرحله مقدماتی جام جهانی، در رنکینگ جدید فیفا به رتبه هفتم آسیا و ۶۹ جهان سقوط کرده است. عراق نیز به سرنوشت امارات دچار شده و در جایگاه هشتم آسیا و ۷۲ دنیا ایستاده است. سوریه نیز به سرنوشت مشابهی دچار شده و پس از کسب امتیاز منفی، در رتبه ۱۱ آسیا و ۸۱ جهانی قرار دارد. از میان همگروهی های ایران، تنها تیم ملی لبنان توانسته در رده بندی جهانی صعود کند. آنها اکنون در جایگاه شانزدهم آسیا و ۹۷ جهان قرار دارند.

در رتبه بندی جهانی نیز رده های اول و دوم دست نخورده باقی مانده است. همچنان تیم های ملی بلژیک و برزیل رتبه های اول و دوم را در اختیار دارند اما انگلیسی ها با صعودی یک پله ای، جای تیم ملی فرانسه را در رتبه سوم گرفتند و خروس ها به جایگاه چهارم سقوط کردند. رتبه های پنجم و ششم نیز بدون تغییر ماند و ایتالیا و آرژانتین این جایگاه ها را حفظ کردند. اما تیم ملی پرتغال توانست با یک پله صعود جای اسپانیا را در رتبه هفتم جهان بگیرد. مکزیک نیز رتبه نهمی خود را حفظ کرد و تیم ملی دانمارک پس از کسب نتایج خوبی در یورو ۲۰۲۰ به رتبه دهم جهانی صعود کرد.

تیم های ملی هلند، اروگوئه، آمریکا، آلمان، سوئیس، کلمبیا، کرواسی، سوئد، ولز، سنگال و پرو در رتبه های یازدهم تا بیست و یکم حضور دارند و بالاتر از تیم ملی ایران ایستاده اند. شاگردان اسکوچیچ نیز با قرار گرفتن در رتبه ۲۲ دنیا، بالاتر از تیم های بزرگی نظیر شیلی، لهستان، اوکراین، اتریش، جمهوری چک، مراکش، پاراگوئه، روسیه، ترکیه، رومانی، یونان و... قرار دارند.

برنامه کامل مرحله نهایی انتخابی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ + جدول و نتایج

جدیدترین فهرست برترین گلزنان تیم ملی فوتبال ایران

۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۷
کد خبر: 20087
منبع: ورزش سه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha