برنج بوجاری نشده با قیمت ۴۰ هزار تومان در بورس کالا در حال معامله است

کارشناس بورس کالا گفت: برنج بوجاری نشده با حدود قیمت ۴۰ هزار تومان در بورس کالا در حال معامله است و بیشتر خریداران آن، همان کسانی هستند که قبل‌تر از کشاورزان به صورت عمده محصول را خریداری می‌کردند. اگر اختلاف قیمتی بین قیمت خرده فروشی و قیمت روی تابلو وجود دارد این اختلاف طبیعی بوده و به معنی عدم عملکرد مناسب ابزارهای بورسی نیست. اکنون یک پرسه طبیعی و کشف نرخ شفاف در حال رقم خوردن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد آقایی کارشناس بورس کالا در رابطه با گواهی سپرده کالایی برنج و مزیت‌های آن برای کشاورزان اظهار کرد:گواهی سپرده کالایی یک ابزار جدید است که حدود ۵ سالی در بورس کالای ایران در حال استفاده است. کشاورزان محصول مورد برداشت خود را به انبارهای که تحت نظارت و پذیرش بورس کالا است تحویل می‌دهند و در قبال آن یک قبض انبار دریافت می‌کنند. این قبض انبار به پشتوانه بورس کالا، گواهی سپرده کالایی محسوب می‌شود و قابلیت معامله شدن در بورس را دارد. این طرح ابتدا در رابطه با قیمت تضمینی گندم و جو اجرا شد که بسیار موفق بود.

این کارشناس بورس کالا در ادامه افزود: هدف بورس کالا به طور کل مصرف کننده نهایی نیست و بیشتر برای محصولات میانی طراحی شده است اما یکی از مزیت‌های این ابزار برقراری ارتباط مستقیم بین کشاورز و خریدار است.

او در ادامه بیان کرد: برنج بوجاری نشده با حدود قیمت ۴۰ هزار تومان در بورس کالا در حال معامله است و بیشتر خریداران آن، همان کسانی هستند که قبل‌تر از کشاورزان به صورت عمده محصول را خریداری می‌کردند. اگر اختلاف قیمتی بین قیمت خرده فروشی و قیمت روی تابلو وجود دارد این اختلاف طبیعی بوده و به معنی عدم عملکرد مناسب ابزارهای بورسی نیست. اکنون یک پرسه طبیعی و کشف نرخ شفاف در حال رقم خوردن است.

او در ادامه گفت: به طور کل بورس‌های کالا با سابقه چندین ساله در دنیا با طراحی ابزارهای معاملاتی کمک به اقتصاد کشورشان می‌کنند. اکثر کشورهای جهش یافته و در حال رشد مانند آفریقای جنوبی، برزیل، هند و چین، جهش تولیدشان از داخل بورس‌های کالایی شان آغاز شده است و علت آن ابزارهای معاملاتی مختلفی است. گواهی سپرده کالایی یکی از این ابزارهاست. در بورس کالای کشور ما انواع دیگری از ابزارها مانند ابزارهای سلف موازی، اختیار معامله و غیره وجود دارد.

این کارشناس بورس کالا در ادامه بیان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا که بورس‌های کالایی فعالی دارند کشاورزان یا شرکت‌های کشت و صنعت، قبل از این که زمین را زیر کشت ببرند ظرفیت زمین را در داخل بورس عرضه می‌کند. در صورت وجود خریدار و تقاضا برای آن محصول به همان نسبت زمین را زیر کشت می‌برد. خریدار به دلیل این که با پرداخت مبلغی تحت عنوان پیش پرداخت، کالا را خریداری کرده است می‌تواند بر فرآیند کشت نظارت داشته باشد و در صورتی که به هر دلیلی مشکلی رخ داد شرکت‌های بیمه برای جبران زیان حاضر هستند.

آقایی در ادامه گفت:گواهی سپرده کالایی به ویژه در حوزه کشاورزی یکی از ابزارهای مناسب به شمار می‌آید، اما برای توسعه بیشتر نیاز است که سایر ابزارها نیز به سیستم اضافه و بعد فرهنگ سازی که عنصری مهمی است رقم بخورد، تا به این واسطه شرایط اقتصادی بهبود یابد.

۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 20408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha