برای هدایت سرمایه های خرد نیازمند تثبیت بازارهایی مثل ارز، طلا و سایر فلزات قیمتی هستیم/حل و فصل منازعات فعالیت های کسب و کار موضوع بسیار مهمی است/جایگاه فرهنگی فعالیت های مولد باید تبیین شود

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و استاد اقتصاد گفت: حل و فصل اختلافات و منازعات فعالیت های کسب و کار موضوع بسیار مهمی است چرا که متاسفانه بخش قابل توجهی از منازعات در مسائل مرتبط با کسب و کارها حل نشده و از نظر زمان و هزینه تحمیل شده بر طرفین دعوا وضعیت تلخی را بخصوص در ایجاد انگیزه برای تازه واردان‌ به فعالیت‌های مولد ایجاد کرده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمد واعظ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی درباره زمینه سازی برای اعتماد مردم و کارآفرینان به سیاست های اقتصادی و وعده های مسوولین در خصوص رشد و جهش تولید گفت: تاکید رئیس بانک مرکزی بر ایجاد بسترهایی که منجر به افزایش اعتماد سرمایه گذاران و نخبگان و آحاد مردم به سیاست های دولتمردان برای حمایت از فعالیت های مولد و هدایت سرمایه های خود به بخش تولید دارند موضوع بسیار مهمی است که روی آن باید بسیار کار کرد، چرا که یکی از مهمترین ستون های رشد و جهش تولید به شمار می رود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مردمی شدن تولید مساله ای بسیار مهم است و این موضوع محقق نمی شود مگر با دمیدن روح اعتماد در جامعه و باورمندی که مردم نسبت به تحقق وعده ها و اتخاذ سیاست های اقتصادی دارند که به نفع آحاد جامعه است نه عده کمی.

وی در ادامه بحث تصریح نمود: سرمایه های خرد عمدتا از طریق مقایسه سود و زیان وارد بازارهای مختلف می شود به این معنا که اگر سرمایه های خرد در خرید طلا و ارز سودآوری قابل ملاحظه ای نداشته باشند و به بیان ساده تر در بخش تولید مقرون به صرفه باشند قطع به یقین با اعتماد زایی ایجاد شده سرمایه های مردمی راهی فعالیت های غیر مولد مثل خرید و فروش ارز و یا طلا نمی شوند.

وی درباره الزامات مورد نیاز این موضوع گفت: برای هدایت سرمایه های خرد و اعتماد آفرینی افراد جامعه نیازمند تنظیم و تثبیت بازارهایی مثل ارز طلا و سایر فلزات قیمتی هستیم این روند یکی از مهمترین جنبه های هدایتگری سرمایه های خرد برای حرکت به سمت فعالیت های مولد به شمار می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان یادآور شد: جنبه دوم قابل پیش بینی شدن و بازدهی مقرون به صرفه و جایگاه فرهنگی فعالیت های مولد است که متضمن مجموعه ای از تصمیم‌گیری های سیاستی یا به سرانجام رساندن تصمیم‌گیری های سیاستی است قبلا اتخاذ شده، برای مثال اقدامی که دولت در تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در گذشته داشت اقدامی موثر و متناسب بود و باید تداوم بیابد و تعمیق پیدا کند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با اشاره به این موضوع که اجزای حرکت سرمایه های خرد به سمت بازارهای مولد چیست، گفت: ‌قطعات دیگری به قطعه سیاستی قبل یعنی قطعه سیاستی تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار باید افزوده شود که در اینجا به دو عنوان اشاره می شود. حل و فصل اختلافات و منازعات فعالیت های کسب و کار موضوع بسیار مهمی است چرا که متاسفانه بخش قابل توجهی از منازعات در مسائل مرتبط با کسب و کارها حل نشده و از نظر زمان و هزینه تحمیل شده بر طرفین دعوا وضعیت تلخی را بخصوص در ایجاد انگیزه برای تازه واردان‌ به فعالیت‌های مولد ایجاد کرده است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: قطعه سیاستی دوم‌ تسهیل تامین مالی بخصوص در چارچوب شبکه بانکی است. بدین معنا که روابط مربوط به کار باید روشن تر شود و نقش عامل انسانی در اجرای آنها کمتر و عملی شدن مجوزهای لازم برای متقاضیان کسب و کار سریعتر از قبل شود، البته بدین معنا نیست که بانک‌ها ضمانت های لازم در پرداخت منابع مطالبه نکنند و یا متقاضیان دریافت تسهیلات اهلیت حرفه ای نداشته باشند بلکه منظور معین بودن و حتی المقدور ساده بودن و اجرای سهل و سریع مقررات مربوطه است.

وی در پایان گفت و گو تصریح نمود:‌ اگر این دو قطعه سیاستی در ادامه قطعه قبل اجرا شود فعالیت های مولد و کسب و کار رونق بیشتری می گیرد و یکی از منابع کسب رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق می شود.

۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 54192

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha