گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمدمهدی جوانمرد قصاب درباره وضعیت تجارت ایران با افغانستان و در پاسخ به این سؤال که چرا صادرات ایران به این کشور طی سال های اخیر رقمی حدود سه تا چهار میلیارد دلار بوده و افزایشی نداشته است، گفت: ظرفیت بازار افغانستان بیش از این نیست. در سال اول ورود به بازار افغانستان، میزان صادرات ما به این کشور حدود یک میلیارد دلار بود که در سال 1390 صادرات ما به این کشور به 3 میلیارد دلار افزایش یافت.
رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، بیان داشت: البته بعد از سال 1390 تا حدودی صادرات ما به این کشور کاهش یافت، اما اکنون صادرات ایران به افغانستان به رقمی حدود 3 تا 4 میلیارد دلار در سال رسیده که با توجه به اینکه قیمت پایه صادراتی بنا به درخواست صادرکنندگان به دلیل موضوع رفع تعهد ارزی و همچنین تصمیمات بانک مرکزی کاهش یافته است، میتوان گفت با محاسبه آن 30 درصد، صادرات ما به این کشور افزایش نیز داشته است.
* نیمی از بازار کالاهای وارداتی افغانستان در اختیار ایران است
وی بیان داشت: صادرات 3 میلیارد دلاری کالاهای ایرانی به افغانستان در حالی است که حجم واردات کالا به این کشور در هر سال حدود 6 تا 7 میلیارد دلار است، بنابراین شرایط صادرات ما به این کشور خوب است و بخش قابلتوجهی از بازار کالایی کشور افغانستان دراختیار ما قرار دارد.
جوانمرد قصاب افزود: با توجه به کاهش ارزش پول ملی، صادرات توجیهپذیر است، البته صادرات نیازمند برنامهریزی منسجم و هدفمند است، لذا اگر سیاستهای صادراتی با برنامهریزی توأم باشد، صادرات منسجمی خواهیم داشت و می توان حتی به جهش صادراتی نیز امیدوار بود.
رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه خدمات فنی و مهندسی ایران در افغانستان گفت: این نمایشگاه در آخرین روز شهریور و اوایل مهرماه امسال به مدت سه روز در زمینههای برق، آب، انرژی و مخابرات در کشور افغانستان برگزار شد که برای برگزاری این نمایشگاه، بزرگترین هیأت تجاری ایران در بیست و پنج سال گذشته به افغانستان اعزام شد.
وی با بیان اینکه سیاست ایران در تعاملات تجاری با افغانستان انتقال دانش فنی است، گفت: روابط خوب بین دو کشور منجر به برقراری روابط خوب تجاری بین بازرگانان دو کشور شده است، لذا نمایشگاه مذکور با استقبال بینظیر مردم افغانستان و شرکتهای مختلف روبهرو شد.
جوانمرد قصاب در پاسخ به این سوال که با توجه به ظرفیت محدود واردات کالا به افغانستان، برگزاری چنین نمایشگاههایی چه تأثیری در روابط تجاری دو کشور خواهد داشت، گفت: صادرات دارای دو بخش کالایی و خدمات فنی و مهندسی است. همانطور که اشاره شد، ظرفیت واردات افغانستان در بخش کالایی حدود 6 تا 7 میلیارد دلار است که ما حدود 3 تا 4 میلیارد دلار از بازار کالاهای وارداتی افغانستان را دراختیار داریم.
* لزوم بهره گیری از فرصت صادرات خدمات فنی و مهندسی به افغانستان
رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بیان داشت: کشور افغانستان با 40 میلیون نفر جمعیت در بخش توسعه زیرساختهای صنعتی از ظرفیت بالایی برخوردار است، لذا فرصتهای صادراتی قابلتوجهی در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی توأم با انتقال دانش فنی برای ما فراهم است که برگزاری چنین نمایشگاه هایی در دستیابی به این فرصت های صادراتی به ما کمک خواهد کرد.
وی در رابطه با مشکلات و موانع صادراتی ایران به افغانستان، بیان داشت: اگرچه هدف ما توسعه صادرات به کشور افغانستان است؛ اما زیرساختهای لازم برای این توسعه فراهم نیست.
جوانمرد قصاب افزود: زیرساختهای صادراتی در مرزهای شرقی دو کشور ضعیف است، لذا لازم است تا مسئولان مربوطه در ایران و افغانستان در راستای توسعه همکاریهای تجاری و بازرگانی به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند و این زیرساخت ها را فراهم کنند.
انتهای پیام/
نظر شما