انتخاب کمیته فنی فناوری اطلاعات (ISIRI-ITTC) به عنوان کمیته فنی برتر متناظر

سازمان ملی استاندارد ایران، کمیته فنی فناوری اطلاعات را به عنوان کمیته فنی برتر متناظر انتخاب کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، هر سال همزمان با روز جهانی استاندارد (۱۴ اکتبر)، سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس ارزیابی عملکرد کمیته‌‏های فنی متناطر، تعدادی از آن‏ها را به عنوان کمیته برتر انتخاب می‏‌کند.

بنا به اعلام علی آذرکار، دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات در سال جاری و برای سومین سال، کمیته فنی فناوری اطلاعات (ISIRI-ITTC) هم به عنوان یکی از کمیته‌های فنی برتر متناظر توسط سازمان ملی استاندارد ایران برگزیده و از آن تقدیر شد. این تقدیر به دلیل مجموع فعالیت‌هایی است که این کمیته طی سال گذشته در راستای مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی انجام داده است.

لازم به ذکر است که کمیته فنی فناوری اطلاعات در سال‏های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۸ هم به عنوان کمیته برتر توسط سازمان ملی استاندارد ایران انتخاب شده بود.

عملکرد کمیته‌های متناظر بر اساس معیارهای متعددی از جمله: تعداد مدارک بررسی شده، تعداد نظرات (کامنت‌های) ارسالی، تعداد افراد مشارکت‌کننده در فرآیند بررسی و اعلام نظر، پذیرش مسئولیت دبیرخانه‌ای کمیته فنی یا فرعی، مشارکت در تدوین استانداردهای ملی مرتبط با کمیته، برگزاری اجلاسیه‌های بین‌المللی کمیته در ایران و حضور موثر در اجلاسیه‌های بین‌المللی ارزیابی می‌شود.

آذرکار درباره‌ی ساختار و جایگاه این کمیته گفت: کمیته فنی فناوری اطلاعات، ساختار متناظر ISO/IEC JTC۱ در ایران است که از سال ۱۳۸۸ رسماً فعالیت‏‌های خود را آغاز کرده است.

او تاکید کرد: استانداردها در هر بخشی از صنعت، از جمله فناوری اطلاعات، برآمده از نیازهای آن بخش از بازار هستند و در واقع لبه‌ کاربرد فناوری محسوب می‌‏شوند. هنگامی که موضوعی در سطح استانداردسازی مطرح می‏‌شود، نشان‏‌دهنده‌ی آن است که این موضوع فرآیند بلوغ خود را طی کرده و در آستانه‌ی عرضه‌ی تجاری به بازار جهانی است.

او ادامه داد: بر همین اساس، مشارکت کشورهای در حال توسعه در فرآیند تدوین استانداردهای بین‏‌المللی علاوه‌بر اینکه می‌تواند سطح دانش تخصصی متخصصان را ارتقا دهد، آن‏ها را با فناوری‏‌های جدید که می‌‏تواند به خلق بازارهای تازه و توسعه بازار داخلی آن کشور منجر شود نیز آشنا ‏می‌کند. این مشارکت نیز‏ به ارتقای کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده داخلی نیز کمک شایانی خواهد کرد.

دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات با بیان اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای از آبان ۱۳۹۵ تا آذر ۱۳۹۸ مسئولیت‏‌های دبیرخانه‏‌ای این کمیته را بر عهده داشته، بیان کرد: با پیگیری‏‌های انجام شده این مسئولیت برای دومین دوره متوالی از اسفند ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۱ توسط سازمان ملی استاندارد ایران به صورت رسمی به سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای کشور واگذار شد.

او بر اساس احکام صادره توسط سازمان ملی استاندارد ایران، اعضای هیات‏‌رییسه کمیته فنی فناوری اطلاعات در دوره چهارم را به این شرح معرفی کرد: محمدباقر اثنی‏‌عشری (رییس)، آزاده داننده (نایب‌‏رییس) و علی آذرکار (دبیر).

دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات اشاره کرد: از سال ۱۳۹۶، شش کمیته‌ی فرعی تشکیل شده به طور جدی در فرآیند تدوین استانداردهای بین‌‏المللی مشارکت دارند: کمیته‌ فرعی ۷ (با عنوان «مهندسی سامانه‌ها و نرم‌افزار») (سطح مشارکت P)، کمیته فرعی ۲۷ (با عنوان «امنیت اطلاعات، امنیت فضای مجازی و حفاظت از حریم خصوصی») (سطح مشارکت P)، کمیته‌ فرعی ۲۹ (با عنوان «کدینگ اطلاعات صوتی، تصویری، چندرسانه‌ای و ابررسانه‌ای») (سطح مشارکت P)، کمیته فرعی ۴۰ (با عنوان «مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و حکمرانی فناوری اطلاعات») (سطح مشارکت P)، کمیته فرعی ۳۹ (با عنوان «پایداری برای فناوری اطلاعات و از طریق آن») (سطح مشارکت P) و کمیته فرعی ۴۱ (با عنوان «اینترنت اشیا و فناوری‏‌های وابسته») (سطح مشارکت O). سطح مشارکت P به معنای داشتن حق رای در فرآیند تدوین استانداردها، امکان ارائه پیشنهادهای جدید برای تدوین و نیز معرفی خبره برای مشارکت در فرآیند تدوین است؛ اعضایی که دارای سطح مشارکت O هستند می‏‌توانند به عنوان ناظر در فرآیند تدوین استاندارد حضور داشته باشند.

آذرکار در پایان از تمامی بنگاه‌‏های خصوصی، نهادها و سازمان‏‌ها که به طور تخصصی در حوزه‌های مشخصی از فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، درخواست کرد برای مشارکت در کمیته‌‏های فعال موجود و فعال‌سازی کمیته‌های فرعی جدید مرتبط با حوزه تخصصی خود اقدام کنند.

او افزود: از آنجا که دبیرخانه‌ی کمیته‌های فرعی، نقش مهمی در تصویب یا عدم تصویب یک استاندارد دارند، حضور متخصصان و خبرگان حوزه صنعت می‏‌تواند باعث حفظ بیشتر منافع ملی در این راستا شود. دبیرخانه کمیته فنی فناوری اطلاعات آمادگی دارد برای مدیران نهادها و سازمان‏‌های علاقه‌‏مند جلساتی را به صورت حضوری برگزار کند تا زمینه‏‌های همکاری به صورت دقیق‌‏تری مشخص شوند.

علی آذرکار همچنین اعلام کرد: دبیرخانه‌ی کمیته‏‌ی فنی فناوری اطلاعات آماده‌ی مشارکت و همکاری با متخصصان داخلی برای مشارکت در فرآیند تدوین استانداردهای بین‌‏المللی است. علاقه‌مندان می‌توانند درخواست‌های خود را به آدرس sec@isiri-ittc.ir ارسال کنند.

۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
کد خبر: 21077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha