منع تردد شبانه، اقدامی فقط برای درآمد

در طول ۱۱ ماه گذشته، میلیاردها تومان از درآمد عمومی (جریمه خودروها) به خزانه دولت واریز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از آرمان ملی: ترافیـک تهران، برای میلیون‌ها نفر کلافه کننده شــده و به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داشته اســت. چندی پیش فرمانده انتظامی تهران بــزرگ، از بــروز ترافیک‌های سنگین در این کلانشهر ابراز نگرانی کرد. در همین شرایط رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز از رشد ۷۰ درصد ترافیک، خبر داد و با اشاره به وضعیت ترافیکی پایتخت از ارائه سه پیشنهاد به ستاد کرونا برای حل این معضل خبر داد: لغو منع تردد شبانه یکی از آنهاست. آن‌طور که ســردار محمدحسیــن حمیــدی گفته است: «اصلاح ساعات کاری و اصلاح ساعت طرح ترافیک دو پیشنهاد دیگر پلیس به ستاد کرونای تهران است.» حدود ۱۱ ماه قبل، ستاد ملی مقابله با کرونا طرح منع تردد شبانه را تصویب کرد، طرحی که قرار بود بعد از فروکش‌کردن موج سوم و چهارم کرونا در کشور برداشته شود اما به باور مسئولان تاثیری در کاهش روند کرونا نداشت. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران در هشتم شهریور گفته بود: «بحث منع تردد شبانه تأثیری در کاهش کرونا ندارد و نتیجه‌ای جز به کارگیری و خستگی نیروهای انسانی پلیس نداشته است.» او چند روز پیش نیز این گفته را در جلسه ستاد ملی کرونای استان تهران تکرار کرد و گفت: «دیگر طرح ممنوعیت تردد شبانه تأثیری در کنترل بیماری و کاهش تجمعات خانوادگی ندارد و به ستاد ملی کرونا پیشنهاد می‌کنیم این طرح در پایتخت لغو شود.» او گفته است: «شکل تردد شبانه در ۶ ماهه دوم سال تغییر پیدا می‌کند و ساعت‌های انتهایی شب خلوت‌تر است و ساعات ابتدایی شلوغ‌تر شده و از سوی دیگر محدودیت منع تردد شبانه در کاهش تجمعات خانوادگی تأثیر نداشته است.» این درحالی است که از ساعت ۱۸ تا ۲۲ که زمان آغاز منع تردد شبانه است، اوج ترافیک در تهران است و تقریبا اتوبان‌ها قفل می‌شود. 
  فقط پول به خزانه دولت می‌رود 
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که در طول ۱۱ ماه گذشته، میلیاردها تومان از درآمد عمومی (جریمه خودروها) به خزانه دولت واریز شده است. یکی از شهروندان تهرانی می‌گوید: «چند روز پیش برای فروش خودروم، خواستم جریمه‌ها را صفر کنم و با کمال تعجب دیدم که بیش از ۵ میلیون تومان جریمه قانون منع تردد شبانه شده‌ام. افرادی که برای این موضوع به پلیس +۱۰ مراجعه کرده‌ بودند، شرایطی بهتر از من نداشتند و فقط در میان ما چند نفر بیش از ۲۰ میلیون تومان باید پول پرداخت می‌کردیم. تنها پیامی که برای منع تردد شبانه دریافت کردم، پیامک اخطار بود و من از جریمه‌ها بی‌خبر بودم.»  
  دردسرهای یک ممنوعیت
منع تردد شبانــه برای شهروندانی که در محدوده طرح ترافیک قرار دارند هم قوز بالای قوز است. «ریحانه عابدی‌نیا» از کسانی است که در همین محدوده زندگی می‌کند. او می‌گوید:« تا پیش از این حداقل می‌دانستیم که عصرها امکان استفاده از خودروی شخصی را داریم و برخی از کارها را در این ساعات انجام می‌دادیم. اما با ممنوعیت تردد شبانه، خودروی شخصی برای ما هیچ کاربردی ندارد و ما رسما امکان استفاده از آن را نداریم.» از شب‌هایی می‌گوید که این منع تردد او و خانواده‌اش را به دردسر انداخته بود:«۲ ‌ماه پیش من و خانواده‌ام به کرونا مبتلا شدیم. با هزار زحمت از متخصص عفونی برای پدرم نوبت ویزیت گرفته بودیم‎؛ پزشک ساعت ۱۱شب به ما وقت داد. با خودروی شخصی نمی‌توانستیم او را به مطب ببریم. مجبور شدیم از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنیم. وقتی به راننده‌ها می‌گفتیم که بیمار کرونایی داریم سفر را لغو می‌کردند.  چندین بار مجبور به درخواست خودرو ‌شدیم و با هر بار درخواست، مبلغ کرایه بیشتر از قبل می‌شد. این سؤال همواره در ذهن من می‌چرخد که آیا در چنین شرایطی استفاده از خودروی شخصی بهتر از خودروی عمومی نیست؟»  حالا مردم به‌خصوص در شهرهای بزرگ منتظرند تا ببینند تکلیف این طرح که در ابتدا موقتی بود، چه خواهد شد؟ سکوت مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا باعث ایجاد شایعه‌های متعدد حول محور این موضوع شده است. طرحی که چند روز دیگر یک‌ساله خواهد شد.

۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 21320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha