ممیزی املاک و معابر موجود در سطح شـهر اراک انجام می شود/شهرداری با رویکردی جهادی طرح را اجرا کند

خسروانی گفت: ارائه خدمات مفید به همشهریان اراکی بدون داشتن اطلاعات جامع و به هنگام از محیط شهر امکـانپـذیر نخواهد بود. لذا اولین گام به منظور تحقق اهداف مدیریت شهری، ممیزی املاک و معابر موجود در سطح شـهر اراک اسـت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ خسروانی سخنگوی شورای شهر اراک با اشاره به تصویب طرح ممیزی املاک در اراک در کمیسیون های تخصصی شورا، گفت: این مهم که پیشنهادی از سوی مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اراک است، در صحن علنی این هفته به رای گذاشته می شود.

وی افزود: ارائه خدمات مفید به همشهریان اراکی بدون داشتن اطلاعات جامع و به هنگام از محیط شهر امکـانپـذیر نخواهد بود. لذا اولین گام به منظور تحقق اهداف مدیریت شهری، ممیزی املاک و معابر موجود در سطح شـهر اراک اسـت.

خسروانی گفت: همچنین صدور هرچه عادلانه تر و دقیق تر عوارض عمران نوسازی و خدمات شهری و کسب و پیشه به عنوان یکی از انواع درآمدهای پایدار جز با پیاده سازی یک سامانه مبتنی بر پایگاه داده (ممیزی املاک) امکان پذیر نخواهد بود.

سخنگوی شورای شهر اراک تصریح کرد: لزوم انجام ممیزی در اراک و صرف نظر از الزامات قانونی در واقع جامع ترین و اولین قدم در جهـت جمـع آوری اطلاعـات سـطح شهر و تبدیل آن به بانک اطلاعاتی توصیفی شهر برای بهره برداری در برنامه ریزی و ارائه خدمات شهری است.

وی با اشاره به برخی از مزیت های اجرای طرح ممیزی املاک شهر اراک، تشریح کرد: امکان شناسایی منابع درآمدی جدید، ایجاد بستری دقیق و صحیح جهت اخذ عوارض مربوط به ملک و کاربری آن، تسهیل در دستیابی به اطلاعات و محاسبات عوارض نوسازی و عوارض کسب و پیش، به روزرسانی اطلاعات املاک و عوارض با اتصال به صدور پروانه، مجوز تغییرات کاربری و تراکم املاک، شناسایی املاک داخل و خارج طرح های مصوب، ایجاد سیستم یکپارچه شهرسازی و نوسازی بر پایه اطلاعات به روز و دقیق، امکان گزارشگیری دقیق از تعداد و مشخصات املاک و معابر با کاربریهای مختلف، جستجوی املاک مالک مورد نظر و جانمایی موقعیت آنها بر روی نقشه، جستجوی انواع کاربریها بر اساس وضع موجود یا طرح های مصوب و جانمایی بر روی نقشه از جمله مزیت های اجرای این طرح است.

خسروانی تاکید کرد: این طرح علاوه بر این که می‌تواند در بخش‌های مختلف شهرداری خدمات گسترده‌ای ‌به شهروندان ارائه نماید، قابلیت دسترسی و استفاده از اطلاعات ژئو رفرنس شهری را نیز در اختیار سایر نهادها و سازمان‌ها قرار خواهد داد که خود یک منبع در آمدی خواهد بود.

وی گفت: با توجه به رویکرد عدالت محور و محله محور شورای ششم اسلامی شهراراک توزیع عادلانه سرانه‌های خدماتی در نواحی، محلات و مناطق اراک نیازمند داشتن بانک اطلاعات به روز است که در این راستا با برداشت میدانی و ممیزی املاک می‌توان سرانه موجود سطح شهر را شناسایی و برنامه‌ریزی دقیقی نسبت به برخورداری مناطق و محلات کم برخوردار برای مدیریت شهری فراهم شود.

خسروانی ادامه داد: لذا مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اراک پیشنهادی مطرح کرد که بر اساس آن شهرداری اراک موظف است با پیش بینی هزینه های اجرای طرح ممیزی املاک شهر اراک در بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به شـناخت و به کارگیری دقیق مشاورین ذیصلاح از طریق بازدید پروژه های مشابه اجرا شده و بررسی تـوان علمـی و اجرایـی آنهـا اقـدام و از متخصصین حوزه اطلاعات مکانی و نقشه برداری به عنوان ناظر، بهره گیری و نسبت به اجرای کامل این طرح در سال ۱۴۰۱ اقدام نماید.

وی خاطرنشان کرد: امید می رود شهرداری نیز با اشراف بر اهمیت موضوع بتواند در سال ۱۴۰۱ با رویکردی جهادی این طرح را اجرا کند.

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 24869

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha