سیمان افزایش قیمت ندارد/ رشد قیمت سیمان پاکتی به خاطر قیمت پاکت!

مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب، در خصوص افزایش قیمت سیمان در چند روز اخیر گفت: سیمان افزایش قیمتی نداشته و تنها به واسطه رشد قیمت پاکت نرخ سیمان پاکتی ۴۰ هزار تومان در هر تن افزایش یافته است این در حالیست که اگر دولت چاره ای در خصوص آزادسازی قیمت سیمان یا افزایش نرخ این محصول نیندیشید این صنعت با وجود اشتغال بیش از ۱۰۰ هزار نفر دچار خسران و توقف می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ایمان گراوندی مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب گفت: نرخ سیمان تغییری نیافته اما پاکت سیمان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

وی با بیان انکه قیمت سیمان فله ثابت باقی مانده اما قیمت پاکت سیمان افزایش یافته است، گفت: به تبع افزایش نرخ محصولات پتروشیمی قیمت کیسه های پروپیلینی که برای بسته بندی سیمان مورد استفاده قرار می گیرند نیز افزایش یافت.

گراوندی با اشاره به اینکه پاکت های سیمان در خارج از مجموعه کارخانجات سیمان تهیه می شود، افزود: سازندگان پاکت گرانول پروپیلن را از بورس خریداری می کنند و تابع قیمت ارز و منطقه ای هستند بنابراین به دلیل افزایش نرخ دلار در چندماه اخیر قیمت این محصول نیز با جهش مواجه شد.

وی با بیان اینکه قیمت هر پاکت از ۱۵۰۰ تومان به ۳۳۰۰ تومان افزایش یافته است، افزود: این امر موجبات افزایش هزینه های واحدهای تولیدکننده سیمان را فراهم کرد که سازمان حمایت اجازه داد فقط قیمت سیمان پاکتی تا ۴۰ هزارتومن در هر تن افزایش پیدا کند.

گراوندی با اشاره به پیشنهاد دبیرانجمن سیمان مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی قیمت سیمان، گفت: تاکنون موافقتی با تصمیم دبیر انجمن انجام نشده و کارخانجات سیمان به شدت تحت فشار هستند زیرا قیمت سایر اقلامی که جز هزینه های تولید سیمان محسوب می شوند نیز افزایش چشمگیری را تجربه کردند.

وی با تاکید براینکه هزینه تمام شده کارخانجات تولید سیمان افزایش یافته است، ادامه داد: اگر به زودی تدبیری اندیشیه نشود واحدهای تولیدکننده سیمان با مشکل مواجه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب با بیان اینکه برخی از تولیدکنندگان به بهانه کمبود تقاضا مخالف افزایش قیمت این محصول هستند، افزود: تولیدکنندگان معتقدند که قیمت سیمان باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

فعال صنعت سیمان با اشاره به اینکه میزان تولید این محصول از مصرف پیشی گرفته است، ادامه داد: ظرفیت تولید سیمان حدود ۸۵ میلیون شده اما پیش بینی می شود که میزان مصرف داخلی در سال جاری به ۵۵ میلیون تن برسد بنابراین ۳۰ میلیون تن بعنوان مازاد تولید محسوب می شود .

گراوندی افزود: از این میزان ۱۵ میلیون تن صادرات کلینکر و سیمان انجام می شود و مابقی نیز بعنوان مازاد تولید محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت سیمان براساس عرضه و تقاضا منصفانه ترین راه محسوب می شود، افزود: فروش سیمان با نرخی کمتر از قیمت تعیین شده به بهانه کمبود تقاضا به مثابه زیان کارخانجات تولید سیمان است.

مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب، ادامه داد: در حال حاضر نیز برخی از کارخانجات دولتی و نیمه دولتی تولیدکننده سیمان زیانده هستن که اگر بخواهند سرپا بایستند مجبورند که قیمت نهایی را متناسب با هزینه های تمام شده در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه تامین قطعات و مواداولیه سیمان تابع نرخ ارز است، گفت: اگر دولت چاره ای در خصوص آزادسازی قیمت سیمان یا افزایش نرخ این محصول نیندیشید این صنعت با وجود اشتغال بیش از ۱۰۰ هزار نفر دچار خسران و توقف می شود.

گراوندی با اشاره به اینکه هنوز شیوه قیمت گذاری سیمان به صورت دولتی است، افزود: باید صنعت سیمان را رها کنند زیرا در غیراینصورت با توجه به افزایش هزینه های تولید این صنعت دچار مشکل می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۶ قیمت دلار ۱۰۰۰ تومان بوده و قیمت هر تن سیمان نیز ۴۶۵۰۰ دلار بوده، افزود: اکنون باتوجه به افزایش نرخ ارز می توان گفت که قیمت هر تن سیمان حدود ۱۰ دلار شده بنابراین تاکنون دولت و سازمان حمایت نقش سرکوب کننده قیمت را در بازار سیمان ایفا کرده اند.

گراوندی با بیان اینکه سهم سیمان در قیمت مسکن کمتر از یک درصد است، افزود: سهم اقلام دیگری که رد ساختدمسکن مورد استفاده قرار می گیرند مانند فولاد، گچ و کابل و... در این زمینه بیشتر بوده که قیمت آن ها افزایش یافته است.

وی افزود: به جهت اینکه به لحاظ روانی فکر می کنند که سهم سیمان در قیمت مسکن زیاد هست با افزایش قیمت این مصحول مخالفت می کنند که این امر سبب خسارت به واحدهای سیمانی شده است.

گراوندی افزود: توقع ما از دولت افزایش قیمت سیمان یا آزادسازی قیمت این محصول است.

انتهای پیام/

۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 2708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha