۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۱
کد خبر: 46110
چرا قیمت سیمان نزولی شد؟

بررسی‌ها حاکی از کاهش قیمت سیمان در یک ماه گذشته است؛ موضوعی که فعالان بازار علت آن را رکود شدید در ساخت و ساز و مدیریت عرضه در بورس عنوان می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، بررسی قیمت سیمان در روزهای گذشته و مقایسه آن با قیمت‌های ماه گذشته حاکی از کاهش ۱.۸ تا ۱۷.۶ درصدی انواع سیمان بسته به نوع شرکت تولیدکننده آن است. این روند برخلاف وضعیت ماه قبل است که بازار روند صعودی داشت.

نوسانات قیمت سیمان

قیمت هر پاکت سیمان در روزهای اخیر بین ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۶۸ هزار تومان بوده است. بیشترین قیمت مربوط به سیمان تیپ ۲ جاجرود و کمترین قیمت مروبوط به سیمان پوزولان ساوه است.

این در حالی است که قیمت این محصول در هفته آخر تیرماه بین ۵۴ تا ۸۱ هزار تومان بوده است.

معمولا با توجه به اینکه بازار ساخت و ساز در تابستان رونق بیشتری دارد، قیمت مصالح ساختمانی هم در این فصل نوسان دارد و روند این محصولات افزایشی است. البته معمولا قطعی برق و کاهش تولید در فصل تابستان نیز به این وضعیت دامن می‌زد. اما چرا امسال قیمت سیمان کاهش یافت؟

بازار کم‌رمق سیمان در سایه رکود ساخت و ساز

به نظر می‌رسد یک دلیل اصلی کاهش قیمت، رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز باشد. موضوعی که بازار آهن‌آلات را نیز تحت تاثیر قرار داده است. قیمت بیشتر آهن‌آلات در سه ماه گذشته روند کاهشی داشته است.

بررسی بازار سیمان نیز این موضوع را تایید می‌کند. برخی از فروشندگان معتقدند علت اصلی کاهش قیمت و آرام بودن بازار مصالح ساختمانی نسبت به فصل‌های مشابه سال‌های قبل، رکود شدید حاکم بر بازار ساخت و ساز است.

البته عده‌ای هم می‌گویند که در ماه‌های قبل عرضه سیمان در بورس نوسان داشته، اما اخیرا وزارت صمت به این موضوع ورود کرده و حالا عرضه، مدیریت شده و همین موضوع باعث ایجاد روند کاهشی در بازار سیمان شده است.

در مجموع روند تغییرات قیمت سیمان بر خلاف ماه قبل پیش رفته است. در تیرماه به دلیل کاهش تولید در پی قطعی برق و همچنین انتظارات تورمی ناشی از افزایش نرخ گاز صنایع، شاهد افزایش قیمت سیمان بودیم. اما حالا به نظر می‌رسد بلاتکلیفی نرخ خوراک پتروشیمی و گاز صنایع هم به رکود بازار دامن زده است.

۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۱
کد خبر: 46110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha