بایدن محبوب‌ترین‌ نامزد انتخابات در ۸۴ سال اخیر است

جو بایدن در نظرسنجی‌ها موقعیت بهتری در مقایسه با هر رقیب دیگری در دوره های مختلف انتخابات از سال ۱۹۳۶ تاکنون داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سی ان ان، بایدن در تازه ترین نظرسنجی ها برتری قابل توجهی بر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دارد.البته انتخابات برگزار نشده و ترامپ هنوز شانس غیرقابل اغماضی برای برد و پیروزی دارد.

با این حال، نگاهی به تاریخ آمریکا نشان می دهد که بایدن در موقعیت بهتری در مقایسه با هر رقیبی از سال ۱۹۳۶ برای روسای جمهوری آمریکا بوده است، زمانی که اولین نظرسنجی علمی در جریان کارزار انتخاباتی تهیه شد.

نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و شبکه ای بی سی نیوز که روز یکشنبه منتشر شد، تازه ترین نظرسنجی بود که نشان از برتری بایدن مقابل رقیب خود دارد.

طبق این نظرسنجی، بایدن با کسب ۵۵ درصد آرا در مقابل ترامپ با کسب ۴۳ درصد آرا پیشتاز بوده است. این نظرسنجی، سومین نظرسنجی ملی با کیفیت بالا بود که در طول یک هفته منتشر شد و مشخص کرد که بایدن به میزان دست کم ۱۰ امتیاز از رقیب خود جلو است و بیش از ۵۰ درصد آرا را تصاحب کرده است.

در واقع، به طور متوسط امتیازی که بایدن در نظرسنجی ها به دست آورده،  حدود ۵۲ یا ۵۳ درصد آرا یا بین ۱۰ تا ۱۱ امتیاز است.

این جایگاهی بی سابقه برای نامزدی است که حدود سه هفته تا روز انتخابات فاصله دارد. در ۲۱ انتخابات ریاست جمهوری قبلی آمریکا از سال ۱۹۳۶، تنها پنج رقیب بودند که در این زمان، برتری داشتند.

از آن پنج نفر، فقط بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ به میزان بیش از ۵ امتیاز جلوتر از رقیب خود بود و هیچ کدامشان بیش از ۴۸ درصد آرا را در نظرسنجی ها کسب نکرده بودند.

به بیان دیگر، بایدن تنها نامزد انتخاباتی است که بیش از ۵۰ درصد آرا را در نظرسنجی ها از آن خود کرده است.

این روند همچنین می تواند نشان دهنده اختلافی مشخص با انتخابات سال ۲۰۱۶ باشد. اگرچه هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها در اکتبر ۲۰۱۶ توانست به میزان ۷ امتیاز از ترامپ جلو افتد، اما هرگز موفق نشد به آرا ۵۰ درصدی نزدیک شود.

ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ مجبور بود سهم رای دهندگان بلاتکلیف را جلب کند. حتی اگر ترامپ در حال حاضر آرای افرادی را که هنوز درمورد حمایت از نامزد خاصی مطمئن نیستند، به دست آورد، باز هم در سطح ملی حدود ۵ تا ۶ امتیاز عقب است. از سال ۱۹۳۶ تاکنون هیچ گاه چنین اتفاقی روی نداده است.

نگاهی دقیق تر چرایی قرار داشتن بایدن در چنین موقعیتی قوی را نشان می دهد. از زمان آغاز همه گیری کووید – ۱۹ در آمریکا، این بیماری مهمترین مشکل این کشور در نظرسنجی های موسسه گالوپ بوده و یا در حاشیه خطای آن قرار داشته است.

به هر سه رقیب در عرصه انتخاباتی (جیمی کارتر در سال ۱۹۷۶، رونالد ریگان در سال ۱۹۸۰ و بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲) که رقبای خود را شکست دادند، بیش از رئیس جمهوری فعلی آمریکا برای کنار آمدن از پس بزرگترین مشکل این کشور اعتماد شد. با این همه، بیش از ۵۰ درصد از رای دهندگان به هیچ یک از این سه نفر اعتماد نکردند.

اکنون وقتی پای این بیماری همه گیر به میان می آید، بایدن مزیتی بالا نسبت به ترامپ دارد.

اکثریت مشخصی از رای دهندگان در آخرین نظرسنجی سی ان ان (۵۹ درصد) گفتند بایدن بهتر از پس این بیماری برمی آید. تنها ۳۸ درصد عملکرد ترامپ در مقابله با این بیماری را بهتر از بایدن دانستند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز ۱۳ آبان ماه برگزار می شود.

۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
کد خبر: 2825
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha