به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، این گزارش رویکرد گاوی این شرکت را برای نسل سوم اینترنت یا Web۳ منعکس میکند و ضمن پیشبینی پیشرفت عظیم آن به سلطهی اتریوم بر بلاکچینهای لایه-۱ اشاره داشت.
Web۳ رویکرد منصفانهتری دارد
a۱۶z به صورت خلاصه مشاهدات خود را عمدتا بر نسل سوم اینترنت و اتریوم متمرکز ساخت. این موسسهی سرمایهگذاری شرایط خرسی بازار کریپتو را نشانهی احتمالی رکود فصلی قلمداد کرد و متذکر شد که پروژههای کریپتوی مبتنی بر Web۳ یکی از ارزشمندترین فرصتهای دههی اخیر خواهند بود.
a۱۶z معتقد است که شرایط اقتصادی فرصتهای نسل سوم اینترنت بسیار منصفانهتر از نسل دوم مانند شرکت مِتا (Meta) است. دادههای این گزارش بیانگر آن است که مجموع فروش توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) اتریوم و حق امتیاز تعلق گرفته به توسعهدهندگان بازار OpenSea در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) معادل با ۳.۹ میلیارد دلار بوده؛ این رقم ۴ برابر پاداشی است که شرکت مِتا به توسعهدهندگان خود در سال جاری پرداخت کرده است.
این گزارش خاطرنشان کرد علیرغم آنکه YouTube و Spotify در سال گذشته به تولیدکنندگان محتوای خود بهترتیب ۱۵ و ۷ میلیارد دلار پاداش اهدا کردهاند، اما سهم هر کانال یوتیوب و هر هنرمند اسپاتیفای بهترتیب ۲.۴۷ و ۶۳۶ دلار بوده است. a۱۶z با طبقهبندی NFTها به عنوان یکی از محصولات Web۳، تعداد تولیدکنندگان محتوای وب۳ را ۲۲۴۰۰ نفر دانست که به هریک پاداشی برابر با ۱۷۴ هزار دلار تعلق گرفته است.
سلطهی اتریوم با چالشهایی روبهرو خواهد بود
در بخش دیگر این گزارش به پیشتازی اتریوم از سایر رقبای بلاکچینهای لایه-۱ مانند سولانا اشاره شده است. اتریوم ماهانه بیش از ۴۰۰۰ توسعهدهندهی فعال داشته و دومین رمز ارز برتر ازنظر ارزش بازار است، رقیب اصلی آن سولانا درمقایسه تنها ۱۰۰۰ توسعهدهنده را به خود اختصاص داده است.
گزارش a۱۶z درپایان یادآور شد که تاکیید اتریوم به تمرکززدایی بهجای مقیاسپذیری موجب شده است تا کاربران برای برخورداری از کارمزهای پایینتر و سرعت پردازش بیشتر به استفاده از شبکههای رقیب علاقه نشان دهند.
نظر شما