به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، برخی کاربران با ثبت پویش «رسیدگی به تخلف قرعهکشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» عنوان کردند، با وجود اینکه پس از اعلام نتایج اولین دوره تخصیص خودرو نام آنها در سایت «عرضه یکپارچه تخصیص خودرو» به عنوان برنده اعلام شد، اما در هنگام واریز وجه برای تکمیل فرآیند ثبت نام با اتفاق غیرمنتظرهای مواجه شدند مبنی بر اینکه نام آنها در سایت خودروسازی مربوطه به جای برنده به عنوان رزو آمده است و حتی در سامانه «عرضه یکپارچه تخصیص خودرو» نیز این تغییر اعمال شده است.
این در حالی است که به گفته امضا کنندگان این پویش، برخی از آنها برای تامین وجه خرید خودرو مجبور به فروش داراییهای ارزشمند خود مانند طلا شدهاند و اکنون با توجه به پیغام ثبت شده در سامانه، نه تنها امکان ثبتنام را ندارند و در بلاتکلیفی به سر میبرند، بلکه با فروش داراییهای با ارزش خود متحمل ضرر و زیان نیز شدهاند.
بنابراین، پیرو ادعای مطرح شده در این باره در سامانه «فارس من»، خبرنگار فارس تلاش کرد تا پاسخی را درباره علت این اتفاق از مسئولان مرتبط در وزارت صمت دریافت کند که تاکنون در این باره هیچ مسئولی پاسخی ارائه نکرده است و وزارت صمت نیز توضیحی نداده است.
وزارت صمت یکی از اهداف خود را برای عرضه خودرو از طریق «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» حمایت از حقوق مصرفکنندگان، شفافسازی عرضه خودرو و جلوگیری از تخلفات احتمالی عنوان کرده بود، اما با شرایط پیش آمده این سوال مطرح است که آیا وزارت صمت در اهداف خود از تشکیل این سامانه موفق نبوده است؟
چگونه وقتی نام یک متقاضی در سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، به عنوان برنده در قرعهکشی اعلام میشود خودروساز نام آن فرد را به عنوان رزرو اعلام میکند و بعد هم در سامانه تخصیص یکپارچه تخصیص خودرو این تغییر اعمال میشود؟
با توجه به اینکه ایجاد «سامانه تخصیص یکپارچه تخصیص خودرو» این امید را در بین مردم برای تخصیص عادلانه خودرو به وجود آورده بود به نظر میرسد، وزارت صمت باید هر چه سریعتر دلایل این وضعیت را برای مردم تشریح کند و اگر خطا و تخلفی صورت گرفته، نسبت به رفع آن به سرعت اقدام کند.
براساس اعلام وزارت صمت در اولین دوره ثبت نام متقاضیان خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر ثبت نام کردند که در این دوره مجموع خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ خودرو بود که در قالب ۱۱۵ طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوقالعاده، پیش فروشهای کمتر از یک سال و مشارکت در تولید) عرضه میشود.
واکنش سازمان حمایت به شیوه اعلام نتایج قرعهکشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو | برنامه جدید برای منتخبان ذخیره
رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: علت مشکل پیشآمده در اعلام نتایج منتخبان خرید خودرو مشخص نشدن منتخبان ذخیره از منتخبان اصلی بود و به منتخبان ذخیره این دوره در قالب طرحهای مشخص خودرو تخصیص داده میشود.
صدیف بیکزاده درباره ابهامات پیش آمده در اعلام نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه گفت: برای جلوگیری از قرعهکشیهای دوباره در یک فرآیند تخصیص، حدود ۱۲هزار نفر به عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند؛ اما این موضوع بهصورت شفاف در سامانه یاد شده، مشخص نشد و ابهاماتی ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: برای رفع دغدغههای ایجاد شده برای کسانی که به عنوان منتخب ذخیره مشخص شدهاند، هماهنگیهای لازم انجام شده است تا در قالب سازو کار مشخصی، فرآیند تحویل خودرو با طرحهایی مانند فروش فوری، فوقالعاده و پیشفروش که توسط خودروسازان اعلام شده است و منتخبان نیز برای آنها ثبت نام کردهاند، پیگیری شود و برای آنان از سوی وزارت صمت تخصیص خودرو در قالب این طرحها، انجام شود.
بیکزاده افزود: تعیین منتخبان ذخیره به این سبب بود که اگر به هر علتی منتخبان اصلی، فرآیند خرید خودرو را در زمان تعیین شده تکمیل نکرده یا وجه را واریز نکنند، این افراد جایگزین شوند؛ اما در سامانه یکپارچه، نفر اصلی یا ذخیره بودن مشخص نشد و اطلاعرسانی نادرست از سوی برخی خودروسازان نیز بر این ابهامات دامن زد و نگرانیها را دوچندان ساخت.
رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بیان کرد: تغییر رویه تخصیص خودرو، اعمال نظارتهای شدید و شفافسازی نیز فشار مضاعفی را بر سیستم جدید تخصیص خودرو وارد کرده بود که پیش از این، کنترل ها و نظارت به این حد نبوده است.
وی با اشاره به بررسی وضعیت تخصیص خودرو، یادآور شد: در فرآیند تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه طراحی شده، قرار بود در گام نخست کنترلها و نظارتهای لازم انجام شود تا متقاضیان دارای شرایط به عنوان منتخبان اصلی تخصیص خودرو معرفی شوند.
نظر شما