به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از انگجت، اگر کاربری از وب سایتی که در فیسبوک و اینستاگرام در دسترس است، بازدید کند احتمالا متوجه میشود از مرورگر انتخابی خود به مرورگر داخل اپ منتقل خواهد شد.
اکنون یک محقق فناوری به نام فلیکس کراوس متوجه شده کد جاوا اسکریپت آن مرورگرها به هریک از وب سایتهای بازدیدشده منتقل شدهاند و نشان میدهد احتمالا شرکت متا فرد را در مرورگرهای مختلف ردیابی میکند.
کراوس در یک پست وبلاگی نوشت: اپلیکیشن اینستاگرام کدهای ردیابی خود را به تمام وبسایت هایی که نشان داده میشود از جمله هنگامیکه روی تبلیغات کلیک میشود، تزریق میکند و در نتیجه اپلیکیشن میتواند تمام فعالیتهای کاربر (مانند ضربه زدن روی هر کلید و لینک، انتخاب متن، اسکرینشات) و همچنین دادههای ورودی کاربر( مانند پسورد، آدرسها، شماره کارت اعتباری) را رصد کند.
تحقیق او روی نسخههای iOS فیسبوک و اینستاگرام انجام شده است. این یافتهها کلیدی است زیرا هنگام بازکردن اپها در دستگاههای اپل، از کاربر درباره رضایت وی برای ردیابی فعالیتهایش سوال پرسیده میشود. قابلیت مذکور ATT نام دارد و در iOS14.5 ارائه شده بود. متا قبلا اعلام کرده بود این ویژگی برای کسب و کار ما خطرناک است.
از سوی دیگر متا در بیانیهای اعلام کرد: ردیابی کدها بر اساس ترجیحات کاربر در قابلیتATT انجام میشود. سخنگوی این شرکت به نشریه گاردین گفت: کدها به ما اجازه میدهند تا دادههای کاربران را قبل از استفاده برای تبلیغات هدفمند یا مقاصد دیگر جمعآوری کنیم.
همچنین کراوس اشاره میکند فیسبوک لزوما از کدهای جاوا اسکریپت برای جمعآوری اطلاعات حساس استفاده نمیکند. علاوه بر آن، تحقیق مذکور نشان داد واتس اپ، وبسایت های طرف ثالث را به طور مشابه دستکاری نمیکند. کراوس معتقد است متا باید همین روند را در فیسبوک و اینستاگرام نیز در پیش گیرد.
نظر شما