راکتور فضایی چینی با قدرت حیرت‌انگیز یک مگاوات برق در راه است

راکتور فضایی چینی با قدرت تولید یک مگاوات برق برای تامین الکتریسیته و نیروی پیشرانش در فضا تست‌های ارزیابی عملکرد را موفقیت پشت سر گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، نوامبر ۲۰۲۱ میلادی نشریه «ساوث چاینا مورنینگ پست» اعلام کرد چین مشغول توسعه یک راکتور هسته‌ای قدرتمند برای ماموریت به ماه و مریخ است. دو محقق این پروژه نیز تایید کردند طراحی مهندسی نمونه اولیه تکمیل شده و برخی از اجزای مهم آن ساخته شده‌اند.

اکنون اسپیس‌نیوز در خبری اعلام کرد راکتور مذکور فرایند ارزیابی عملکرد پیچیده وزارت علم و فناوری چین را با موفقیت پشت سر گذاشته است. با این وجود رسانه‌های چینی هیچ جزئیات فنی درباره راکتور فاش نکرده‌اند.

راکتور مذکور که توسط آکادمی علوم چین طراحی شده، می‌تواند یک مگاوات برق برای تامین برق فضاپیما و پیشرانش آن تولید کند. این میزان برق ۱۰۰ بار بیشتر از قدرت راکتور مشابهی است که ناسا تصمیم دارد تا ۲۰۳۰ میلادی روی سطح ماه قرار دهد.

به نوشته نشریه اسپیس، این میزان برق برای تامین نیاز ۱۰ واحد مشابه ایستگاه فضایی بین‌المللی کافی است. قبلاً ناسا اعلام کرده بود این آزمایشگاه فضایی در بیشترین حالت ۱۲۰ کیلووات نیروی برق دریافت می کند.

درهرحال پروژه راکتور فضایی چینی در سال ۲۰۱۹ میلادی و با بودجه دولت آغاز شد. چین در سال های اخیر قدرت خود در زمینه عملیات فضایی و سفر به اعماق فضا را گسترش داده و به طور موفقیت آمیز موشک های برودتی ساخته تا پروژه های سفر به ماه، مریخ و دیگر نقاط فضا را تسهیل کند. اکنون نیز مشغول توسعه موشک های چندبار مصرف است.

آمریکا نیز تصمیم دارد فضاپیماهای هسته ای بسازد و در همین راستا ناسا، دارپا و وزارت دفاع این کشور مشغول توسعه چند طرح اولیه هستند.

۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 32542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha