اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است، چه در افغانستان باشد یا عراق

شمخانی در دیدار عبدالله با بیان اینکه اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است و فرقی نمی کند که محل پیگیری آن افغانستان باشد یا عراق، گفت: آمریکا همواره برای حفظ حضور و استمرار ناامنی درصدد تضعیف مولفه های اصلی ثبات بخش در افغانستان بوده است.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که به تهران سفر کرده است؛ عصر امروز (دوشنبه) با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه ای با وی گفت وگو کرد.

در این دیدار دریابان شمخانی با تبیین سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه غرب آسیا که نتیجه‌ای جز جنگ، ویرانی و عقب ماندگی برای مردم منطقه به دنبال نداشته، تاکید کرد: اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است؛ فرقی نمی‌کند که محل پیگیری آن افغانستان باشد یا عراق.

وی با اشاره به نقش آمریکا در راه اندازی جریان های تروریستی که نمونه بارز آن تاسیس جریان مخوف و تروریستی داعش است، گفت: تنها راه مصون ماندن از اینگونه دام های خطرناک آمریکا، مقاومت و حفظ وحدت و انسجام است؛ راهی که شهیدان بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی و احمد شاه مسعود با جانفشانی به ما نشان دادند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت و گوهای بین الافغانی، حفظ جمهوریت و حقوق اقوام و مذاهب و تبعیت از قانون اساسی را از  مولفه‌های اصلی و بسیار تاثیرگذار در برقراری ثبات و امنیت پایدار در افغانستان برشمرد و خاطرنشان کرد: آمریکا همواره برای حفظ حضور و استمرار ناامنی درصدد تضعیف مولفه‌های اصلی ثبات بخش در افغانستان بوده است.

*نباید منافع بلندمدت مردم زجر کشیده افغانستان را فدای برخی منافع زودگذر کرد

وی هرگونه اقدام خارج از چارچوب‌های ارزشی و ملی را خیانت به سال‌ها مجاهدت و ایثار ملت افغانستان خواند و تصریح کرد: نباید منافع بلندمدت مردم زجر کشیده افغانستان را فدای برخی منافع زودگذر کرد.

شمخانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته با حمایت همه جانبه و پذیرش بیش از ۳ میلیون نفر از مهاجران افغان در عمل حسن همجواری و حق همسایگی را ادا کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد مسئولان این کشور نیز با وحدت و همدلی اجازه رخنه و پیاده شدن نقشه‌های شوم  بیگانگان برای ایجاد اختلاف بین دو کشور را ندهند.

*عبدالله: ایران همواره نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد ثبات و آرامش منطقه ای به ویژه در افغانستان ایفا کرده

در ادامه این دیدار عبدالله عبدالله نیز در سخنانی با قدردانی از حمایت ها و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان، گسترش روابط با کشور دوست و برادر ایران را از اصول و اولویت‌های سیاست خارجی کشورش برشمرد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با ارائه گزارشی از آخرین  تحولات روند صلح افغانستان تصریح کرد: استقرار صلح و امنیت پایدار در این کشور نقش موثری در حفظ امنیت و ثبات در منطقه دارد.

وی حمایت جمهوری اسلامی ایران  از روند صلح در افغانستان را مایه دلگرمی دولت و ملت افغانستان ذکر کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد ثبات و آرامش منطقه‌ای به ویژه در افغانستان ایفا کرده است.

به گزارش فارس، عبدالله عبدالله که برای سفری سه روزه به ایران آمده طی دیروز و امروز با محمدجواد ظریف وزیر خارجه، حسن روحانی رئیس جمهور و محمدباقر قالیباف دیدار و گفت و گو کرد.

در همین خصوص نیز سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان  به تهران گفت: ایشان ملاقات مفصلی با وزیر خارجه داشت و ملاقات‌هایی با مقامات ایرانی پیش بینی شده و محور تمامی ملاقات‌ها تحولات در افغانستان، گفت‌وگوهای بین الافغانی و ... است.

وی افزود: پیام تهران همان است که از اول داده است، افغانستان آباد، مستقل و توسعه یافته را به نفع همه منطقه می‌دانیم و در این راستا تمامی تلاش خود را انجام داده‌ایم و فکر می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کمک موثری به گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی باشد اعم از دولت، گروه‌های مختلف و طالبان که نتیجه آن سربلندی مردم افغانستان و پاسداری از دستاوردهای سال‌های مقاومت این مردم است.

۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 3458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha