اسناد همکاری بلندمدت ایران و افغانستان آماده است/ بدنبال اتصال خط‌آهن خواف-هرات به چابهار هستیم

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد اظهار داشت: سندهایی برای همکاری‌های درازمدت بین افغانستان و ایران آماده شده است و طی چند ماه آینده شاهد فصل جدیدی از همکاری‌ها بین دو کشور خواهیم بود.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جابر انصار، سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، درباره افتتاح خط راه‌آهن خواف-هرات در ماه جاری، این طرح را از نقشه‌های راهبردی بسیار مهم در توسعه روابط سیاسی-اقتصادی، بین دو کشور ایران و افغانستان دانست و گفت: طرح احداث راه‌آهن بین خواف و هرات، از سال‌ها پیش توسط روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان مصوب شده بود و مراحل اجرایی آن توسط دستگاه‌های اجرایی وزارت راه و اداره خط آهن افغانستان که زیرمجموعه وزارت فوایدعامه این کشور است، پیگیری شد. وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و افغانستان هم نهایت تلاش خود را انجام دادند تا این همکاری به بهترین شکل عملی شود.

انصار با بیان اینکه روابط تجاری بین ایران و افغانستان بر مبنای صادرات و واردات استوار است و ترانزیت نقش مهمی در این بین دارد، افزود: حمل و نقل ریلی می‌تواند کمک بزرگی به انتقال زمینی کالا بین دو کشور کند و تاثیری مستقیم، هم روی فرایند تولید و هم بازار مصرف دارد.

وی گفت: این شیوه می‌تواند هزینه‌ها را بسیار پایین بیاورد و سطح مراودات تجاری را بالا ببرد و به علاوه، برای مناطقی که در مسیر این خط آهن قرار دارند، این اتفاق می‌تواند یکی از عوامل توسعه باشد.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در شهر مشهد، افزود: من یقین دارم که این طرح می‌تواند باعث پیشرفت مناطق محروم از جمله خواف، سنگان و همچنین خوریان هرات باشد. از اولین روزها خواهان پیوستن افغانستان از طریق خطوط ریلی به جهان جدید بوده‌ایم و می‌خواستیم کشورمان به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کند. به طور قطع ما می‌توانیم از این طریق مراودات تجاری‌مان را با ایران و سایر کشورهای منطقه افزایش بدهیم.

وی گفت: با افتتاح این خط راه‌آهن، محموله‌های مسیر  بندرعباس و سایر شهرهای ایران به افغانستان، با هزینه بسیار کمتری ترانزیت خواهند شد و از طرفی امیدواریم که خط راه‌آهن چابهار-خواف به این طرح اضافه شود.

انصار با بیان اینکه با توجه به وعده دولت محترم جمهوری اسلامی ایران، هدف اساسی و اصلی  افغانستان این است که خط‌آهن چابهار، به خط‌آهن خواف-هرات وصل شود، اظهار داشت: در این صورت ما می‌توانیم از چابهار، محموله‌های ترانزیتی افغانستان را با کشورهایی مانند هند، امارات متحده عربی، عمان و چین مبادله کنیم. به این ترتیب، هم مسیر کوتاه‌تر خواهد شد و زمان دسترسی به کالاها کم می‌شود و هم هزینه‌ها کاهش خواهند یافت.

وی درباره تاثیر تجارت بر جنبه‌های دیگر روابط دو کشور ایران و افغانستان گفت: به طور قطع تعاملات اقتصادی، تاثیر به سزایی بر همکاری‌ها و گفتمان‌های سیاسی و امنیتی بین دو کشور می‌گذارد و به هم‌افزایی در سایر بخش‌ها هم منجر خواهد شد. به علاوه، مناطق محرومی که در هر دو کشور، در مسیر این خط‌آهن قرار دارند، استفاده‌های بزرگی از این ظرفیت خواهند کرد. این طرح در آن مناطق اشتغال ایجاد می‌کند و در انکشاف و انتقال معادن این شهرها بسیار موثر است.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در شهر مشهد به چشم‌اندازی که پس از اجرای طرح راه آهن خواف_هرات در روابط دو کشور وجود خواهد داشت اشاره کرد و گفت: سندهایی برای همکاری‌های درازمدت بین افغانستان و ایران آماده شده است و طی چند ماه آینده شاهد فصل جدیدی از همکاری‌ها بین دو کشور خواهیم بود.

۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 3725
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha