واکاوی علت ریزش های شدید دو روز اخیر در بورس/اگر مسئولانی مانند پورابراهیمی حرف نزنند وقایع سال ۹۹ کمتر تکرار می شود/شرایط امسال قابل مقایسه با سال ۹۹ نیست

کارشناس وتحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: از دو سه روز پیش مسوولین اقتصادی کشور از جمله رئیس کمیسیون اقتصادی درباره بازار سخن گفتند و نگرانی خود را به بازار تزریق کردند. آقای پورابراهیمی بر این موضوع تاکید کرد که باید حواسمان باشد وقایع سال ۹۹ تکرار نشود یا از صندوقهای بازارگران خواستند سهام خود را عرضه کنند که به عرضه های بسیار زیادی از سوی حقوقی ها منتهی شد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، مصطفی صفاری کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص دلایل فشار فروش سنگین دو روز گذشته در بورس و سقوط سنگین ۱۲۵ هزار واحدی شاخص در روز دوشنبه و ۹۵ هزار واحدی در روز یکشنبه و چرایی حضور شرکت های حقوقی در صف های فروش گفت: یکی از موضوعاتی که بازار سرمایه در ایران را به شدت تحت فشار قرار می دهد و بازار را دچار چالش های متعددی کرده سخنان مسوولین در باره بورس است. بورس ایران سال هاست نسبت به سخنان مسوولین حساس است به این خاطر بخشی از فعالیت های بورس ناشی از این موضوع است.

واکاوی نقش پورابراهیمی در ریزش های اخیر بورس/اگر آنها حرف نزنند وقایع سال ۹۹ کمتر تکرار می شود/شرایط امسال قابل مقایسه با سال ۹۹ نیست

وی در این باره خاطر نشان کرد: از دو سه روز پیش مسوولین اقتصادی کشور از جمله رئیس کمیسیون اقتصادی درباره بازار سخن گفتند و نگرانی خود را به بازار تزریق کردند. آقای پورابراهیمی بر این موضوع تاکید کرد که باید حواسمان باشد وقایع سال ۹۹ تکرار نشود یا از صندوقهای بازارگران خواستند سهام خود را عرضه کنند که به عرضه های بسیار زیادی از سوی حقوقی ها منتهی شد.

مصطفی صفاری تاکید کرد: مساله حائز اهمیت این است که مسوولین به این موضوع واقف نیستند که شرایط امروز بورس بسیار متفاوت از سال ۹۹ است، بنابراین به اشتباه مقایسه می کنند، به این دلیل که در سال ۹۹ ارزش بازار ۴۳۰ میلیارد دلار بود و p بر E بازار ۱۰ بود در حالی که اینک ارزش بازار ۱۸۰ میلیارد دلار است و P برE بازار به صورت متوسط نزدیک به ۵ است، بنابراین مقایسه غلط است.

وی در این باره توضیح داد: وقتی شرایط یکسان نیست و حقوقی هایی که از بالا دستور گرفته اند وارد می شوند و صف عرضه ایجاد می کنند بسیاری با دیدن صف درست شده از سوی حقوقی ها نگران می شوند و سهام خود را عرضه می کنند در حالی که خبر ندارند زیان می کنند.

صفاری گفت: اگر مسوولین سیاسی حرفی نزنند بیشتر به نفع سهامداران است تا زیان آنها، ضمن اینکه اگر آنها سخنی نگویند وقایع سال ۹۹ کمتر تکرار می شود چرا که با سخنان آنها و دستورات از بالا حقوقی ها راه می افتند و سهامداران خرد و ناآشنا نگران تر شده و بازار را ملتهب می کنند.

مصطفی صفاری معتقد است: در این موضوع شکی وجود ندارد که عرضه های صورت گرفته از سوی حقوقی ها به دلیل دستوراتی از بالا بود در حالی که قبل از این رفتارهای دستوری این اتفاق در چند نماد رخ می داد.

کارشناس بورس در خصوص وضعیت آتی بورس گفت: شکی وجود ندارد که ریزش ها موقتی است و اصلاحاتی که در بازار صورت گرفته نمی تواند چشم انداز مثبت بازار را منفی کند.

کارشناس و تحلیلگر بورس خاطر نشان کرد: از زمانی که اقای رئیسی سکان بورس را به عهده گرفت ارزش دلاری بازار ۲۳۰ میلیارد دلار بود در حالی که اینک نزدیک به ۱۸۰ میلیارد دلار است ، بنابراین بازار نگرانی غیر از تاثیرات سخنان سیاسی مسوولین ندارد.

مصطفی صفاری در خصوص سازو کارهای ورود سهامداران خرد وناآشنا به بورس در تمام دنیا گفت: در تمام دنیا هیچ دولتی از مردم عوام برای سرمایه گذاری در بورس دعوت نمی کند، در حالی که ما سال ۹۹ چنین اشتباهی را مرتکب شدیم و به مردم برای معامله کد بورسی دادیم. به طور مثال در چین هر کسی که می خواهد در بورس کد بگیرد اول باید یکسال تجربه صندوق سبد گردانی داشته باشد، بعد از گذشت این مدت اجازه خرید و فروش سهم پیدا می کند.

وی خاطر نشان کرد: در ایران به هیچ وجه اصول اولیه بازار سرمایه رعایت نمی شود و بدون محابا کد بورسی صادر می شود و سهامداران ناآشنا براساس مشاوره های سایت های سیگنال فروش خرید و فروش می کنند.

وی توضیح داد: متاسفانه در ایران افق دید سرمایه گذاران بسیار کوتاه است به طوری که سبدهایی داریم که صبح خرید دارد و عصر فروش. روندی که با کارکرد بازار سرمایه به شدت در تضاد است.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۷
کد خبر: 42344

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 0
      آقای پورابراهیمی از اون پرچونه و پررو هستش و البته مثل اکثریت بقیه بیسواد که سهام بورس بالا می‌ره میگه پایین می‌آید ونیز برعکس یا از سادگیش هست یا اهدافی را دنبال میکند
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      1 0
      انتخابات نزدیک هستش و هزینه تبلیغات هم بالا ، دوستان این آقا سهامشان را قبل از صحبت ایشان فروختند و .....