ارزش دلاری بورس تهران؛ ۶.۷ درصد شرکت آرامکو!

در روزهایی که ارزش ریالی بورس تهران در یکی از بالاترین سطوح تاریخی خود قرار دارد؛ ارزش دلاری بورس تهران همچنان همتراز با کف سه ساله خود است. ارزش ۱۶۰.۷ میلیارد دلاری بورس تهران در حالی به ثبت رسیده است که شرکت آرامکو به تنهایی ارزشی برابر با ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد دلار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران؛ بازار سهام در سه ماهه ابتدایی سال جاری فراز و نشیب سنگینی را متحمل شد و تیرماه ۱۴۰۲ را با شرایط رکوردی سنگین آغاز کرد.

IMG_20230706_132712_554

شاخص کل بورس تهران از اسفند ماه سال گذشته وارد روند صعودی شد که در نهایت با رسیدن تراز این شاخص تا سطح دو میلیون و ۵۳۵ هزار واحدی بالا آمد. ارزش ریالی بورس تهران نیز که در ابتدای اسفند ماه سال قبل ۵.۶ هزار هزار میلیارد تومان بود؛ تا روز شانزدهم اردیبهشت ماه به ارزش ۹.۳۷ هزار هزار میلیارد تومان رسید که نشان دهنده رشد بیش از ۶۶ درصدی در این دو ماه و دو هفته بوده است.

با وجود رشد ارزش ریالی که شاخص کل بورس نیز معیار برآوردی مناسبی از آن است؛ ارزش دلاری بورس تهران رشد متناسبی نداشته است. ارزش دلاری بورس تهران در انتهای بهمن ماه ۱۲۴.۷ میلیارد دلار بود که تنها ۴۰ درصد افزایش تا شانزدهم اردیبهشت ماه داشته است.

حال که شاخص کل ۳۵۰ هزار واحد از سقف اخیر خود ریزش داشته است؛ بازار سهام شاهد ارزش دلاری ۱۶۰.۷ میلیارد دلاری است. ارزشی که با توجه با ارزش سهام شرکت آرامکو عربستان، تنها یک پانزدهم آن را با بیش از ۸۰۰ شرکت در بر می‌گیرد.

حال با وجود رشد ارزش ریالی بورس تهران تا سطح ۸ هزار هزار میلیارد تومان در انتهای هفته دوم تیرماه، بازار سهام همچنان شاهد ارزش دلاری هم سطح با فروردین ماه سال ۹۹ است. در حالی که ارزش ریالی بورس در این تاریخ به ۲.۶ هزار هزار میلیارد تومان نمی رسید.

۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹
کد خبر: 44572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha