بازار ما بازار خرده سرمایه داران بخش خصوصی است در برابر کلان سرمایه داران دولتی/بورس ایران در اختیار شرکتهای بزرگ دولتی است

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: بخش عمده ای از نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ میلیون نفر سهامدار بورس ایران، از طریق سهام عدالت سهامدار شده اند به نوعی می توان گفت بازار ما بازاری خرده سرمایه داران بخش خصوصی است در برابر کلان سرمایه داران دولتی یا وابسته به دولت است.بی شک تا رسیدن به مسیر توسعه و رشد اقتصادی و باز شدن راه برای بخش خصوصی واقعی راه درازی در پیش رو داریم،چرا که دولتها علاقه ای به حاکمیت اقتصاد به دست بخش خصوصی ندارند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی راداراقتصاد، همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه درگفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص تبعات و زیان های دولتی بودن اقتصاد و مدیریت دولت در بخش های مختلف اقتصاد ایران گفت: زمانی اقتصاد اولین گام های خود را به سمت توسعه و رشد برمی دارد که دولت به نفع بخش خصوصی و حضور بخش واقعی خصوصی و مردمی کنار بکشد، در غیر این صورت تا زمانی که دولت همچنان حاکم بلامنازع اقتصاد و خواهان مدیریت خود در بخش های مختلف اقتصاد باشد هر ادعایی مبنی بر رشد و توسعه اقتصاد، قطعا سخن درمانی بیش نیست.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه نزدیک یا بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ایران در بخش های مختلف دولتی است و همین نسبت دولتی بودن در بازار سرمایه نیز برآورد شده است، به این معنا که دولت، نهادهای دولتی و نهادهای عمومی و حاکمیتی نزدیک به ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند، بنابراین نسبت به این بزرگی و خطرناکی به نفع دولت و به زیان بخش خصوصی درکل اقتصاد ایران برقرار است.

همایون دارابی معتقد است: معنای دیگر آمار و ارقام اعلام شده این است که دولت در همه زمینه ها بازیگر بزرگ اقتصاد ماست یعنی مثلا دولت یکه تاز عرصه تولید است چرا که هیچگاه دولتها به بخش خصوصی اجازه نداده اند نفت و گاز استخراج کنند.

وی خاطر نشان کرد: دولت بزرگترین فروشنده برق است و به دلیل صادرات نفت و گاز و .. بزرگترین دارنده ارز کشور به شمار می رود، پس دولت در همه بخش ها و بازارها حضور دارد و قطعا در این بازارها به نفع شرکت های دولتی رانت توزیع می شود پس سرمایه گذار و سهامدار خرد نقش چندانی ایفا نمی کند.

کارشناس و تحلیلگر بورس وبازار سرمایه توضیح داد: بخش عمده ای از نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ میلیون نفر سهامدار بورس ایران، از طریق سهام عدالت سهامدار شده اند به نوعی می توان گفت بازار ما بازار خرده سرمایه داران بخش خصوصی است در برابر کلان سرمایه داران دولتی یا وابسته به دولت است.

وی معتقد است: در بورس ایران یکسری بازیگر حقیقی و حقوقی کوچک داریم که در حد کارخانه های زیر مارکت ۱۰ هزار میلیارد تومان و تعداد بسیار زیادی از شرکت ها و بنگاه ها با مارکت های از ۱۰ هزار میلیارد به بالا که یا دولتی هستند یا وابسته به دولت حضور دارند. در حالی که به این مساله مهم برای رشد و توسعه اقتصادی باید توجه شود که بورس مزیت اقتصادی دارد، لذا باید اجازه دهند مردم در اقتصاد مشارکت داشته باشند تا از این محل شاهد شکوفایی و شکل گیری اقتصاد مردمی باشیم.

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه معتقد است: بی شک تا رسیدن به مسیر توسعه و رشد اقتصادی و باز شدن راه برای بخش خصوصی واقعی راه درازی در پیش رو داریم،چرا که دولتها علاقه ای به حاکمیت اقتصاد به دست بخش خصوصی ندارند.دولتها علاقه ندارند بخش خصوصی در اقتصاد حرف اول و اخر را بزند، بنابراین تا رسیدن به این مسیر چالش های زیادی در پیش رو داریم چرا که تا زمانی که دولت این تصمیم را به صورت قاطعانه عملی نکند و از اقتصاد خارج نشود، نمی توان به رشد و توسعه اقتصاد آنگونه که در کشورهای توسعه یافته پیاده شده برسیم.

۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
کد خبر: 44575

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha