پوتین: واشنگتن دلار را به سلاح تبدیل کرده است

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با دیلما روسف رئیس بانک توسعه جدید با تاکید بر اهمیت بانک بریکس در نظم پولی جدید، گفت: ایجاد موسسات مالی جایگزین در زمانی که واشنگتن دلار آمریکا را به سلاح تبدیل کرده است، تلاشی دشوار اما ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از راشا تودی، رئیس جمهور سابق برزیل که در ماه مارس ریاست بانک توسعه جدید بریکس را بر عهده گرفت، در سن پترزبورگ برای دیدار با پوتین پیش از اجلاس سران روسیه و آفریقا در این هفته حضور پیدا کردپوتین به روسف گفت: شکی ندارم که شما با استفاده از تجربه غنی خود در دولت و دانشی که در این زمینه از آن برخوردار هستید، برای توسعه این نهاد (بانک توسعه جدید) که به نظر من امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، هر کاری انجام خواهید داد.

وی افزود: در شرایط کنونی، با توجه به آنچه در امور مالی جهان و استفاده از دلار به عنوان ابزار مبارزه سیاسی در حال رخ دادن است، استفاده از ارزهای ملی به جای دلار کار آسانی نیست.

پوتین با تاکید بر اینکه بلوک اقتصادی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی علیه کسی نیست بلکه اعضای آن با هم در جهت منافع متقابل از جمله در امور مالی همکاری می‌کنند، خاطرنشان کرد: اعضای بریکس به طور فزاینده‌ای در حال تسویه حساب با ارزهای ملی هستند.

روسف همچنبن با بیان اینکه این رویکرد باید توسط کشورهای در حال توسعه به طور کلی اجرا شود، افزود: بزرگ‌ترین چالش برای کشورهای در حال توسعه، توانایی جمع‌آوری بودجه برای پروژه‌های منافع ملی از خدمات اجتماعی گرفته تا مسائل زیست محیطی است.

وی استدلال کرد که این موضوع نادیده گرفته می‌شود زیرا همه بر مشکل بدهی تمرکز می‌کنند.

به نوشته راشا تودی، در حالی که ایالات متحده حدود ۲۰ درصد از تولید اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد اما در گذشته بیش از ۵۰ درصد ذخایر ارزی جهان به دلار نگهداری می‌شد ولی در واقع این درصد در سال گذشته کاهش یافته است زیرا تحریم‌های مالی علیه روسیه به دلیل درگیری با اوکراین نگرانی‌هایی را در میان سایر کشورها ایجاد کرده چرا که ممکن است چنین اقداماتی آنها را نیز در آینده هدف قرار دهد.

در اکتبر گذشته، پوتین استدلال کرد که ایالات متحده با استفاده از سلاح دلار، ابتدا با انتشار گازهای گلخانه‌ای و سپس با دزدیدن وجوه روسیه، نهاد ذخایر مالی بین‌المللی را بی‌اعتبار کرده است. از آن زمان، جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا اذعان کرده است که تحریم‌ها ممکن است برخی کشورها را به کنار گذاشتن دلار سوق دهد.

آندری کوستین رئیس بانک وی تی بی روسیه ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفت: دوران طولانی تاریخی سلطه دلار آمریکا رو به پایان است.

گفتنی است بانک توسعه جدید بریکس توسط کشورهای عضو بریکس در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. پنج اقتصاد این بلوک بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند.

بانک توسعه جدید بریکس با هدف تامین مالی زیرساخت‌ها و توسعه پایدار در کشورهای عضو و سایر اقتصادهای نوظهور راه‌اندازی شد. از دیگر اهداف این بانک، کمک به کشورهای عضو برای کاهش وابستگی به دلار و یورو است.

این نهاد وام دهنده چندملیتی به گسترش دامنه جهانی خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر بنگلادش، امارات متحده عربی، اروگوئه و مصر را نیز شامل می‌شود. این بانک همچنین در حال مذاکره با عربستان سعودی برای پذیرش این کشور به عنوان دهمین عضو بانک بریکس است.

۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۶
کد خبر: 45346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha