به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در خصوص وضعیت ساخت پارکینگهای عمومی در تهران، اظهار کرد: در دنیا استانداردهایی برای ساخت پارکینگهای عمومی وجود دارد به گونهای که در هر یک کیلومتر مربع نیاز به ۱۰ مجتمع پارکینگی با ظرفیت ۳۰۰ واحد پارکینگ می باشد ولی در تهران در هر یک کیلومترمربع تنها سه مجتمع پارکینگی وجود دارد، یعنی در هر کیلومترمربع در تهران هفت مجتمع پارکینگی کم داریم که با یک حساب سرانگشتی و در نظر گرفتن مساحت تهران میتوانیم بگوییم که پایتخت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد جای پارک در قالب ۵۰۰۰ مجتمع پارکینگی، کمبود دارد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری سعی کرده است که این فضای کمبود را جبران کند به گونهای که ساخت ۲۸ پارکینگ را در دستور کار قرار داده است که تعداد ۵ مجتمع پارکینگی از آنها نیز امسال افتتاح میشود، تصریح کرد: از آنجایی که نیاز تهران بیش از این اعداد است مدیریت شهری مشوقهایی را برای بخش خصوصی در نظر گرفته تا برای امر پارکنیگسازی تشویق شوند که سرمایه گذارانی که زمین نداشته باشند میتوانند زمین را از شهرداری گرفته و برای بازگشت سرمایه و ارزش افزودهشان میتوانند علاوه بر پارکینگ، کاربری تجاری، اداری و یا تالار پذیرایی نیز بگیرند. همچنین شرکتهای بخش خصوصی که مشکل زمین ندارند میتوانند تخفیفهای دیگری را در پرداخت عواض از شهرداری دریافت کنند
آقامیری با بیان اینکه تمام تلاشمان این است که پارکینگ مورد نیاز محلهای پرتردد همچون بیمارستانها، مراکز اداری و ... تأمین شود، گفت: البته توسعه پارکینگ با نگاه انسان محوری در شهر در تضاد است و برخیها معتقدند که نباید آنقدر فضا را برای تردد خودروها محیا کنیم که دیگر همه با خودروی شخصی در معابر تردد کنند که این هم نگاه قابل تأملی است، اما مشکل و کمبود پارکینگ در برخی مکانها همچون بیمارستانها و ادارات دولتی سبب شده که ترافیک و به سبب آن آلودگی هوا افزایش یابد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که مردم برای پیدا کردن یک جای پارک به طور معمول ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در خیابان با ماشین روشن معطل می شوند و در زمان شلوغی نیز ۳۰ تا ۴۰ دقیقه برای پیدا کردن جای پارک مناسب باید خیابانها را طی کنند که این مساله سبب افزایش ترافیک و پس از آن آلودگی هوا میشود.
نظر شما