به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، برقراری ارتباط مستقیم، یک مهارت کاری مهم است. روشن بودن در مورد آنچه از افراد میخواهید و به آن نیاز دارید و گفتن دلیل آن، همه چیز را کارآمدتر میکند. اما اگر بیش از حد خشن باشید، ممکن است در نهایت بیشتر ضرر کنید تا سود. نشریه هاروارد بیزنس ریویو نحوه رعایت مرز بین صحبت مستقیم یا رک بودن را با انحراف به سمت بیادبی، توضیح داده است.
هنگام ارائه بازخورد و نظرات، روی حقایق تمرکز کنید. احساسات خود را از مکالمه حذف کنید و به جای آن به مخاطب شواهدی صادقانه و ملموس در مورد عملکردش بدهید. هدف شما کمک به رشد دیگران است، نه تخریبشان.
هنگام ابراز عقیده، از جملاتی با کلمه "من" استفاده کنید. از اتهام زدن یا سرزنش کردن دیگران خودداری کنید، چون مخاطب شما را در حالت تدافعی قرار میدهد. به جای اینکه به آنها هشدار بدهید یا با انگشت آنها را مورد خطاب قرار دهید، با بیان تجربه خود از رفتارشان با آنها صحبت کنید.
یک «نه» شدید را به یک «نه» ملایم تبدیل کنید. به عنوان یک فرد مستقیم، غریزه شما ممکن است این باشد که بدون ابهام یک درخواست کاری غیرضروری را زمانی که ظرفیت لازم را برای انجام آن ندارید، رد کنید. اما اگر بیش از حد رک باشید، در معرض این خطر هستید که به عنوان فردی تلقی شوید که نمیخواهد همکاری یا کمک کند. در عوض، با دلسوزی فردی جایگزین را که برای شما و برنامهتان بهتر عمل میکند پیدا کنید، یا با مهربانی توضیح دهید که چرا انجام آن برای شما غیرممکن است.
هنگام درخواست، مراقب باشید لحنتان شبیه دستور دادن نباشد. دادن دستورات و تکالیف واضح و مستقیم هیچ اشکالی ندارد. فقط به یاد داشته باشید که منطقی باشید، قدردانی کنید و اگر مخاطبتان به آن نیاز دارد، از او حمایت کنید.
منبع: HBR
مترجم: شادی آذری حمیدیان
نظر شما