اولویت اول اقتصاد ایران لغو تحریم ها و تجارت در فضای آزاد در عرصه بین الملل است/ ماشین آلات و فناوری های صنایع ایران به شدت فرسوده و از رده خارج شده اند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازار کسب و کار گفت: اولویت اول اقتصاد ایران لغو تحریم ها و تجارت در فضای آزاد در عرصه بین الملل است تا به واسطه این تغییر بزرگ محیط کسب و کار و تولید داخلی نیز شاهد تغییرهای مثبتی باشد چرا که در تحریم تهاتر کالا بسیار گران تمام می شود.در وهله اول عزم ما باید بر لغو تمام و کامل تحریم ها گذاشته شود و تجارت با کشورهایی که صادر کننده فناوری های روز دنیا به ایران باشند چرا که ماشین آلات و فناوری های صنایع ایران به شدت فرسوده و از رده خارج شده اند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی اکبر لبافی کارشناس و تحلیلگر بازار کسب و کار و اقتصاد مقاومتی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص خروجی دستاوردهای سفرهای دولت در راستای توسعه حمایت از صنعت و صادرات کشور و رونق تولید و افزایش تبادلات تجاری با کشورهای منطقه و فرامنطقه گفت: تمام کشورهای دنیا بر این باور هستند که گسترش ارتباطات و تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف برای آنها سودمند است چرا که زمینه واردات کالاهایی می شود که در تولید آن مزیت ندارند و برخی مواد اولیه که در کشور خود از آن بی بهره اند را وارد می کنند، ضمن اینکه بازاری برای صادرات کالای خود می یابند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: سفرهای دولتمردان برای توسعه ارتباطات به اقصی نقاط جهان بسیار خوب است، چرا که توسعه روابط و تبادلات تجاری با همه کشورهای جهان باید در دستور کار دولت ما نیز قرار داشته باشد تا از طریق سرمایه گذاری خارجی و صادرات کالای ایرانی رشد اقتصادی محقق شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: قطع به یقین قبل از توسعه تعاملات خارجی باید در داخل اقتصاد ایران کارهای اساسی انجام دهیم که از جمله آنها مدیریت درست مسائل مالی، ارزی و پولی است، هر چند بخشی از این موضوعات بخصوص در بخش های مرتبط با مسائل بین الملل و بانکی به دلیل تحریم ها مشکلات شدیدی به اقتصاد ایران تحمیل کرده و محدودیت های زیادی ایجاد کرده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اولویت اول اقتصاد ایران لغو تحریم ها و تجارت در فضای آزاد در عرصه بین الملل است تا به واسطه این تغییر بزرگ محیط کسب و کار و تولید داخلی نیز شاهد تغییرات مثبتی باشد، چرا که در وضعیت تحریمی تهاتر کالا بسیار گران تمام می شود.

وی خاطر نشان کرد: تحریم دلاری و بانکی محدودیت های بیشماری به اقتصاد ایران وارد کرده است به طوری که سال هاست شاهد هستیم قیمت تمام شده ارز گران‌تر تمام می شود، به این خاطر در وهله اول باید عزم خود را برای لغو تحریم ها جزم کنیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بعد از این باید به سراغ تجارت و تبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهایی برویم که به قولی موثر هستند! یعنی در حوزه های صنعتی و تامین ابزارآلات و ماشین آلات و مواد وکالاهای مورد نیاز تولید ما موثرتر عمل می کنند و می توانند کالای درخوری که بدان نیازمند هستیم را به صنعت ایران تحویل دهند.

علی اکبر لبافی در خصوص مسائل مرتبط با تصویب قوانین راهبردی وتعیین کننده در اقتصاد و بخش های تجاری کشور گفت: در حوزه اقتصادی برای سهولت کارها و سرعت بخشی به تجارت خارجی و واردات و صادرات نیازمند تصویب قوانین قوی هستیم که همه دولت ها بدان عمل کنند نه اینکه هر دولتی ساز خود را بزند و آنگونه که مایل است یک سیاست یا قانون را اجرا کند یا نکند.

وی بیان داشت: اصولا دولتها بنا به خواست خود سیاست گذاری می کنند یا بعضا قوانین را اجرا می کنند این موضوع تبعات بسیار زیادی به رشد اقتصاد ایران وارد کرده است به همین خاطر باید قوانینی برای چند سال مشخص تصویب شود و هیچ دولتی اجازه تخلف و سرپیچی از آن را نداشته باشد تا هزینه های بیشماری از این روند به اقتصاد ایران وارد نشود.

علی اکبر لبافی معتقد است: وجود ساز و کارهای محکم و اساسی برای پیش بردن سریع پروژه های توسعه ای که به رشد اقتصاد کمک می کند بسیار مهم است چرا که بارها دیده شده دولتمردان بنا به خواست خود پروژه ای که در دولت های قبلی کلید خورده را رها میکنند تا خاک بخورد، موضوعی که خسارت زیادی به اقتصاد ایران وارد می کند.

علی اکبر لبافی معتقد است: توسعه اقتصاد ایران از راه سرمایه گذاری خارجی و تجارت با کشورهایی ایجاد می شود که مایل به سرمایه گذاری بلند مدت در ایران باشد و این موضوع به واسطه تحریم ها تا کنون محقق نشده است، لذا در وهله اول عزم ما باید بر لغو تمام و کامل تحریم ها گذاشته شود و تجارت با کشورهایی که صادر کننده فناوری های روز دنیا به ایران باشند چرا که ماشین آلات و فناوری های صنایع ایران به شدت فرسوده و از رده خارج شده اند.

۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 45978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      0 0
      آن بی عقلها و نادان هایی که می گفتند تحریم بی اثر است و این حجم از خسارات مادی و معنوی ببار آوردند قطعا در پیشگاه الهی پاسخی نخواهند داشت . وای بر آنها