پاشنه آشیل اقتصاد ما وابستگی به واردات کالاست/ ثبات نرخ ارز با تصویب و اجرای سیاست های درست ارزی موجب کاهش نوسان در سایر بازارها می شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: اولین مساله مهم بعد از آزاد سازی ارزهای مسدود شده ایرانی تامل بر این نکته است که اولویت مهم تخصیص منابع ارزی در ایران چیست؟ تامین کدامیک از مواد اولیه، نهاده یا مواد غذایی و دارویی برای جامعه مهم است که دولت باید بدان جامه عمل بپوشاند.در کنار اینکه منابع ارزی کشور باید بازگردانده شوند لازم به ذکر است که دولت و بانک مرکزی برای ثابت نگاه داشتن ارز باید بیش از پیش تلاش کنند تا به گونه ای بتوانند با حکمفرمایی آرامش در بازار ارز و بخش تولید، زمینه ساز کاهش قیمت ها بخصوص در اصلی ترین مطالبات مردم در بخش معیشتی باشند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی راداراقتصاد، ابوالقاسم حکیمی پور کارشناس و استاد تمام اقتصاد در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص اهمیت تلاش دولت و بانک مرکزی برای آزاد سازی ارزهای بلوکه شده کشور و تخصیص ارز برای واردات نهاده و مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید کشور گفت: بی شک آزاد سازی منابع ارزی ایران نزد کشورهای مختلف از جنبه روانی و واقعی روی بازار و اقتصاد ایران بسیار موثر است، چرا که علاوه بر ایجاد آرامش روانی در جامعه نسبت به افزایش منابع ارزی کشور، نسبت به خرید و تامین کالا و مواد اولیه ای که منجر به عرضه بیشتر می شود در جامعه احساس آرامش ایجاد می کند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: اولین مساله مهم بعد از آزاد سازی ارزهای مسدود شده ایرانی تامل بر این نکته است که اولویت مهم تخصیص منابع ارزی در ایران چیست؟ تامین کدامیک از مواد اولیه، نهاده یا مواد غذایی و دارویی برای جامعه مهم است که دولت باید بدان جامه عمل بپوشاند.

ابوالقاسم حکیمی پور تصریح نمود: با توجه به وعده های داده شده از سوی رئیس مرکزی مبنی بر آزاد سازی سایر منابع ارزی مسدود شده ایران در بانکهای کشورهای خارجی باید به این موضوع توجه کنیم که بعد از آزاد سازی لازم است با واردات نهاده و ماشین آلات مختلف مورد نیاز تولید، زمینه های لازم را برای کاهش وابستگی به خارج ایجاد کنیم، چرا که کاهش وابستگی به خارج بهترین راهکار برای توسعه اقتصاد ایران است.

استاد تمام اقتصاد در بخش توسعه گفت: پاشنه آشیل اقتصاد ما وابستگی به واردات کالاست، اگر ارزهای مسدود شده را در راستای جهش بخش تولید به کار بگیریم یعنی در تولید گندم، دارو و کالاهای استراتژیک و اولویت دار پیشرو باشیم قطعا موفق می شویم، هر چند برای تحقق این موضوع نیازمند واردات فناوری و تکنولوژی های مورد نیاز دنیا هستیم.

ابوالقاسم حکیمی پور با اشاره به اینکه برای رشد تولید باید کار فرهنگی نیز صورت بگیرد، گفت: در کنار تلاش های بانک مرکزی و دولت برای آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده کشور و توسعه دیپلماسی اقتصادی روی بخش فرهنگی یعنی تبلیغ خرید کالای ایرانی توسط مردم ایران و البته ارتقای کیفیت کالای ایرانی توسط تولید کننده باید کار زیادی صورت بگیرد.

وی یادآور شد: چینی ها در دهه ۱۹۷۰ جزء ده کشور فقیر دنیا بودند، نخست وزیر وقت چین با باز کردن راه برای سرمایه گذاری خارجی در این کشور و تاکید بر اینکه سرمایه ها با سود بعد از کار در بخش تولید قابل خارج کردن است زمینه را برای توسعه تولید و آرامش در بازارهای مختلف و بازار کار چین ایجاد کرد، ما نیز با الگوگیری از نمونه های موفق باید به این سمت حرکت کنیم که منابع مالی باید به توسعه تولید کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد: آرامش بخشی تولید به معنای تزریق آرامش به سایر بخش ها و بازارهاست. ثابت ماندن نرخ ارز با تصویب و اجرای سیاست های درست ارزی در کنار تلاش برای آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده کشور منجر به کاهش نوسان در بازارارز و حصول اطمینان در تولید کننده نسبت به ثابت ماندن آرامش در فضای اقتصاد کشور می شود، بنابراین تولید کننده و سرمایه گذار راغب به خرید مواد اولیه وافزایش تولید می شود.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در کنار اینکه منابع ارزی کشور باید بازگردانده شوند لازم به ذکر است که دولت و بانک مرکزی برای ثابت نگاه داشتن ارز باید بیش از پیش تلاش کنند تا به گونه ای بتوانند با حکمفرمایی آرامش در بازار ارز و بخش تولید، زمینه ساز کاهش قیمت ها بخصوص در اصلی ترین مطالبات مردم در بخش معیشتی باشند.

۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 46124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha