رکود بازار مسکن تا کی ادامه دارد؟ / رد پای کنترل ترازنامه بانکها در رکود عمیق بازار/ کنترل نقدینگی صرفا باعث کوچ تقاضای سرمایه ای بازار می شود

کارشناس و تحلیلگر بازار واقتصاد مسکن گفت: بسیاری از کارشناسان بازار مسکن معتقدند بخشی از رکود فعلی بازار مسکن ناشی از سیاست اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی است، چرا که بانک مرکزی و دولت توامان سیاست کنترل ترازنامه بانکها را در پیش گرفته و رشد نقدینگی را کنترل می کنند.درست است دولت با جدی گرفتن بحث کنترل ترازنامه بانکها روی کاهش نرخ و کاهش تورم در بخش مسکن تاثیر گذاشته اما به دلیل عرضه کم زمین برای ساخت و ساز مسکن در تحقق وعده هایش بی توفیق شده است.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی حاکمیت رکود بر بازار مسکن به ما گفت: یکی از مهمترین دلایلی که طی هفته های اخیر بازار مسکن را در رکود قابل توجهی فرو برده را می توان به سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت و بانک مرکزی در راستای کاهش رشد نقدینگی نسبت داد، سیاستی که این بازار و سایر بازارها را از خود متاثر کرده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بسیاری از کارشناسان بازار مسکن معتقدند بخشی از رکود فعلی بازار مسکن ناشی از سیاست اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی است، چرا که بانک مرکزی و دولت توامان سیاست کنترل ترازنامه بانکها را در پیش گرفته و رشد نقدینگی را کنترل می کنند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: کارشناسان بازار مسکن به درستی روی این بخش از موضوع رکود بازار تاکید دارند چرا که سیاست کنترل نقدینگی بانکها اثر خود را روی بازار دارایی از جمله بازار ملک نشان می دهد.

فرهاد بیضایی معتقد است: تا زمانی که دولت سیاست انقباضی و کنترل نقدینگی بانکها را در دستور کار دارد رکود فعلی بر بازار مسکن حتمی است، چرا که بانکها درحوزه املاک بازیگران جدی به شمار می روند بنابراین شرایط امروز از این موضوع پیروی می کند.

فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن خاطر نشان شد: علی رغم اینکه فروشندگان تخفیف های قابل توجهی برای فروش ملک خود در نظر دارند اما خرید و فروشی صورت نمی گیرد چرا که نقدینگی در بازار کم است و دولت رشد نقدینگی را به خاطر سیاست کنترل تورم در دستور اجرا دارد.

وی در این باره گفت: مسلما سیاست های فعلی دولت در کاهش سطح تقاضا اثرگذار است منتهی بحث رکود برای ساخت وساز ریشه دیگری دارد، یعنی باید ببینیم رکود در معامله اتفاق افتاده یا رکود در ساخت و ساز مسکن.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: این دو موضوع در تحلیلهای مرتبط با بخش مسکن باید تفکیک شود چرا که در دوره هایی علی رغم کاهش ساخت وساز شاهد بالا رفتن معاملات بودیم و بالعکس.

فرهاد بیضایی تشریح کرد: مساله رکود در ساخت و ساز با موضوع عرضه زمین حل می شود ، چرا که عرضه زمین انگیزه ها را برای ساخت و ساز افزایش می دهد اما مساله رونق یا افزایش حجم معاملات وابسته به افزایش نقدینگی است. ضمن اینکه برای خروج از رکود در حوزه ساخت و ساز نهاده ها بخصوص زمین باید تامین شود. اگر بحث رونق یا افزایش حجم معاملات مورد نظر است لازم است نقدینگی در سطح کلان اتفاق بیفتد.

فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر بازار واقتصاد مسکن در پاسخ به این سوال که به نظر شما سیاست های دولت در حوزه مسکن به نتایج قابل قبولی می رسد، گفت: امروز دولت سیاست هایی مثل کنترل نقدینگی را در پیش گرفته که در وهله اول منجر به کنترل قیمت و رکود نسبی در بازار می شود. در کنار کنترل قیمت در مجموع منجر به توانمندی تقاضای مصرفی در بلند مدت خواهد شد چرا که سیاست های کنترل نقدینگی عمدتا در شرایط رکود منجر به کوچ تقاضای سرمایه ای بازار می شود در حالی که تقاضای مصرفی همچنان دنبال صاحب خانه شدن است.

وی معتقد است: سیاست کنترل نقدینگی بیشتر به خاطر کنترل نرخ تورم در همه بخش هاست که به صورت طبیعی روی بخش مسکن نیز تاثیر می گذارد، در حالی که دولت می توانست با سرمایه زمین و توسعه محدوده بحث افزایش ساخت و ساز را تسریع کند که همچنان این اتفاق رخ نداده است.

کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن گفت: در بخش دوم اینکه دولت برای کمک به خانه دار شدن مردم براساس وعده های داده شده چه تصمیمی می گیرد کاملا مشهود است فعلا مشخص نیست، اما پرواضح است سیاستهای دولت در بازار مسکن اثرگذار است منتهی اینکه این سیاست را چقدر عملیاتی کند و دستاوردی برای دولت داشته باشد وابسته به نوع ورود دولت و تصمیمات درست در این بخش است.

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن گفت: درست است دولت با جدی گرفتن بحث کنترل ترازنامه بانکها روی کاهش نرخ و کاهش تورم در بخش مسکن تاثیر گذاشته اما به دلیل عرضه کم زمین برای ساخت و ساز مسکن در تحقق وعده هایش بی توفیق شده است.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان شد: آمارها موید این موضوع است که به دلیل عرضه کم زمین؛ ساخت وساز مسکن کاهش یافته، بنابراین حجم ساخت و ساز به ملاک ها و وعده های دولت در موضوع خانه دار کردن مردم نزدیک نشده است. پس می توان گفت هر چقدر دولت هر سیاستی را جدی بگیرد و به آن بها بدهد به همان میزان نتیجه می گیرد.

۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 46326

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha