استدلال جمع‌شدن فنر ارزی و رها شدن آن اشتباه است/ بانک‌مرکزی مشکلی در تامین ارز ندارد

اگر ثباتی در بازار ارز به وجود آمده ناشی از کنترل عامل پولی است که باعث بهم خوردن تعادل در بازار ارز شده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا؛ با بیان اینکه در ماه‌های گذشته وضعیت متغیرهای پولی در اقتصاد ایران روند مطلوبی را پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی منتشرشده توسط بانک‌مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در تیر ماه ۱۴۰۲ به ۲۷.۵ درصد رسیده که کمترین میزان نرخ رشد نقدینگی در ۴۵ ماه اخیر است.

بالسینی بیان کرد: در پایان سال ۹۹ نرخ رشد نقدینگی ۴۰ درصد بود و در سال ۱۴۰۰ به ۳۹ درصد رسید. این مولفه در پایان ۱۴۰۱ به ۳۱.۵ درصد و هم اکنون نیز به ۲۷.۵ درصد رسیده است. اهداف تعیین شده برای نرخ رشد نقدینگی در ۴ ماهه نخست سال نیز محقق شده و نرخ رشد نقدینگی در این مدت ۵.۶ درصد بوده مقداری که پایین‌تر از هدف‌گذاری بانک مرکزی است.

وی افزود: بانک مرکزی با شناخت دقیق از عاملی که در کوتاه مدت باعث ایجاد تورم شده توانسته است رشد نقدینگی را با استفاده از سازوکارهای دقیق علمی محدود کند و بانک‌ها را به کنترل مقداری ترازنامه مجبور کرده است، بنابراین بانک‌ها نمی‌توانند بیش از آنچه که بانک مرکزی برای آن‌ها تعیین می‌کند بسط ترازنامه داشته باشند؛ یعنی در این شرایط به نوعی جلوی خلق پول توسط سیستم بانکی گرفته می‌شود.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران ایران تاکید کرد: وضع جریمه برای بانک‌های ناتراز نیز در کاهش نرخ رشد نقدینگی اثر داشته است. چون اگر ثباتی در بازار ارز به وجود آمده ناشی از کنترل عامل پولی است که باعث بهم خوردن تعادل در بازار ارز شده، در کنار این مسئله عوامل بنیادین و اصلی یعنی موضوع عرضه و تقاضای ارز نیز وضعیت باثباتی دارد.

ایجاد ثبات در بازار ارز با اقدامات بانک مرکزی

وی افزود: آمارهای بانک مرکزی نشان‌می‌دهد که تراز حساب جاری در پایان ۱۴۰۱ حدود ۲۶ میلیارد دلار بوده و تراز حساب کالایی نیز ۲۲ میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین از لحاظ تامین ارز مورد نیاز بازار یا عرضه ارز مشکلی در بانک‌مرکزی وجود ندارد در نتیجه می‌توان گفت که بانک مرکزی توانسته ثبات خوبی را در بازار ارز به وجود بیاورد.

بالسینی در پایان تاکید کرد: عده‌ای از افراد معتقدند که فنر تجمیع شده ارزی وجود دارد، که به زودی رها می‌شود به همین علت نرخ ارز افزایش جدی خواهد داشت؛ این در حالی است که چنین تفکری درست نیست، چون متغیرهای کلیدی وعرضه و تقاضای ارز وضعیت باثباتی دارد و با کنترل عامل انتظاری می‌توانیم نرخ ارز باثباتی را به صورت طولانی مدت درپیش داشته باشیم.

۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 46383

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha