سرمایه گذاری اندک در حمل و نقل عمومی باعث مصرف بسیار بالای بنزین درکشور شده/مردم ناچارند از خودروهای شخصی یا تاکسی های اینترنتی استفاده کنند/حمل و نقل اشتراکی باید گسترش بیابد

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو گفت: عدم سرمایه گذاری دولت در بخش حمل و نقل عمومی منجر به فرسوده شدن شدید اتوبوس ها، کمبود بسیار زیاد واگن مترو شده است به این خاطر مردم ناچارا باید از خودروهای شخصی یا تاکسی های اینترنتی و دورن شهری استفاده کنند، پر واضح است در چنین وضعیتی مصرف بنزین افزایش می یابد.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رسول سلیمانی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص کلان ترین مسائل و معضلات اقتصادی که ناشی از سوء مدیریت دولت در صنعت خودرو و حوزه های وابسته مثل حمل و نقل عمومی و مصرف سوخت است اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین معضلات جدی کشور که می رود تا به معضلی بسیار بزرگ و استراتزیک تبدیل شود مساله از بین رفتن حمل و نقل عمومی است که متاسفانه در طول سال های گذشته به دلایل مختلفی دولتمردان موضوع توسعه حمل و نقل عمومی را جدی نگرفته اند و نسبت به مزایایی که از توسعه حمل و نقل عمومی عاید کشور می شود بسیار بی توجهی کرده اند.

وی در این باره گفت: امروز یکی از گلایه ها و انتقادات دولتمردان از مردم افزایش مصرف بنزین و پایین بودن نرخ بنزین است که نگرانی ها را نسبت به واردات بنزین افزایش داده است، در حالی که ریشه این موضوع و بسیاری از مسائلی که در صنعت خودروسازی دردسر ساز شده به تصمیم گیری ها در حوزه مدیریت کلان اقتصاد بازمی گردد و عدم توجه به این موضوع که ارتقای کیفیت خودروها در راستای کاهش مصرف بنزین و توسعه حمل و نقل عمومی بخشی از مشکلات اقتصاد کلان را حل می کند، ناکارآمدی ها را در دور باطلی قرار داده که دائما تکرار می شود.

وی بحث تحریم ها و کمبود درآمد دولت را نیز مطرح کرد و گفت: کاهش درآمد زایی دولت و عدم تمرکز بر تخصیص بودجه به بخش های بسیار مهمی مثل توسعه حمل و نقل باعث عدم سرمایه گذاری دولت در بخش حمل و نقل عمومی شده است. حذف سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل عمومی منجر به مصرف بسیار بالای بنزین درکشور شده است بنابراین این چرخه پشت سر هم ناکارآمدی و فشار ایجاد می کند.

رسول سلیمانی کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد خودرو یادآور شد: عدم سرمایه گذاری دولت در بخش حمل و نقل عمومی منجر به فرسوده شدن شدید اتوبوس ها، کمبود بسیار زیاد واگن مترو شده است به این خاطر مردم ناچارا باید از خودروهای شخصی یا تاکسی های اینترنتی و درون شهری استفاده کنند، پر واضح است در چنین وضعیتی مصرف بنزین افزایش می یابد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: افزایش شاخص آلودگی در شهرهای بزرگ که برای مردم امری عادی شده اما سلامت روان وجسم آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد ناشی از بی توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی است در حالی که انتظار می رفت دولت هر سال در بودجه خود بخش قابل توجهی به توسعه حمل ونقل عمومی برای کاهش مخاطرات یاد شده اختصاص می داد.

وی تصریح نمود: ادامه وضعیت فعلی به هیچ وجه ممکن نیست، لذا دولت باید برنامه ای اصلاحی برای اقتصاد این حوزه باید داشته باشد، یعنی مجبور است بودجه خوبی برای تامین حمل و نقل عمومی داشته باشد، علاوه بر این بحث های جدید مثل حمل و نقل های اشتراکی و توسعه حمل و نقل اشتراکی که به جای حمل ونقل یک مسافر از یک محله دو یا سه مسافر به مقاصد نزدیک هم پذیرش می کنند باید به کار گرفته شود اما به سرعت در بودجه سال آینده باید برای توسعه حمل و نقل عمومی تصمیم جدی گرفته شود و در راستای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی مدیریت این صنعت هر چه سریعتر به بخش خصوصی واگذار شود در غیر این صورت تبعات این موضوع در میان مدت قابل جبران نیست.

۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 46463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha