ترخیص ۵۰ کشتی نهاده دام در یکسال/۳ میلیون تن ذرت و سویا در راه است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی از کاهش قابل توجه قیمت نهاده جو با تداوم سیاست ارزی دولت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، علیرضا پیمان پاک آخرین وضعیت تامین ارزی و واردات نهاده‌های دامی در سال جاری را تشریح کرد، گفت: در سال گذشته شوک تغییر نرخ ارز واردات کالاهای اساسی منجر به کاهش نسبی واردات ۴ قلم نهاده از قبیل جو، ذرت، کنجاله و سویا شده بود که آثار این موضوع در قیمت تمام شده محصولات نهایی موثر بود.

وی افزود، در سال جاری روند واردات اقلام اساسی مرتبط با حوزه دام و طیور بهبود نسبی پیدا کرده و حتی رسوب این اقلام در بنادر و لنگرگاه‌های جنوبی کشور با کاهش چشم گیر مواجه شده است.

به گفته این مقام مسئول، در پایان ۶ ماهه ابتدایی سال قبل حدود ۸۰ کشتی در بنادر و لنگرگاه‌ها در صف تخصیص قرار داشتند که هم اکنون تنها ۳۰ کشتی حامل نهاده در بنادر ایران موجود است که این امر نشان دهنده روند قابل قبول ترخیص و تخصیص ارز جهت واردات اقلام مورد نیاز در حوزه امنیت غذایی کشور است.

پیمان پاک تاکید کرد، البته در حوزه واردات نهاده‌های دامی حدود ۳ میلیون تن ذرت و سویا خریداری شده که به زودی در دسترس کشور قرار خواهد گرفت.

قائم مقام جهاد کشاورزی از کاهش قابل توجه قیمت نهاده جو با تداوم سیاست ارزی دولت خبر داد، گفت: ۳ میلیون تن نهاده جدید از قبیل ذرت و سویا خریداری و در راه کشورمان است و هم اکنون نزدیک به یک میلیون تن جو در انباهاری مرتبط قرار داشته و به راحتی در اختیار تولیدکنندگان محصولات نهایی و پایین دستی قرار می‌گیرد.

وی گفت: با تداوم سیاست ارزی دولت و تامین به موقع نهاده‌های دامی قیمت جو کاهش چشم گیری داشته و از حدود ۱۱ هزار تومان که قیمت مصوب آن است به حدود ۸ هزار تومان کاهش یافته و این محصول به راحتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد، در حوزه نظارت بر تخصیص و تامین ارز تا حدودی سیاست‌های نظارتی قبلی تغییر کرده و با همکاری مناسبی که شکل گرفته بعد از دریافت کوتاژ ارز بلافاصله در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. بر این اساس با این شیوه جدید تا حدود زیادی از تخلفات احتمالی در حوزه سوء استفاده از منابع ارزی جلوگیری خواهد شد تا شبهه در این حوزه نیز ایجاد نشود.

۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 47983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha