سود تجارت ایران در جیب عراقی‌ها/ فرمول تجارت با عراق تغییر کرد

فرمول تجارت با عراق تغییر کرده و دیگر خبری از فروش درب کارخانه و سود ۱۰۰ درصدی نیست، تولیدکنندگان ایرانی برای حضور در این کشور باید بخشی از سود خود را با عراقی‌ها تقسیم و حتی تولید خود را به شهرک‌های صنعتی مشترک منتقل کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پس از سقوط صدام حسین از رأس حاکمیت عراق، رابطه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تهران و بغداد و تجارت با عراق به بالاترین سطح خود رسید و با توجه به نابود شدن زیر ساخت‌های این کشور، بازار عراق تبدیل به بزرگ‌ترین بازار صادراتی ایران شد.

هرچند شرکت‌های ترکیه‌ای با یارانه حمل که از دولت خود می‌گرفتند توانستند قسمتی از سهم ایران را از آن خود کنند، اما اشتراکات زیاد بین مردم دو کشور باعث شد که حتی چینی‌ها حضور در بازار کالاهای تندمصرف و خدماتی را فراموش کنند. اما چند سالی است فرمول صادرات به این کشور تغییر کرده و شرکت‌هایی که نتوانستند خود را با شرایط جدید عراق وفق بدهند از بازار حذف شدند.

جهانبخش سنجابی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق، در گفتگو با تجارت‌نیوز به تاجران و تولیدکنندگان ایرانی توصیه می‌کند که از فروختن کالا درب کارخانه خودداری کنند.

وی با بیان اینکه دوران فروش کالا با سود ۱۰۰ درصدی تمام شده گفت: تولیدکنندگان و تاجران ایرانی باید به فکر تقسیم بخشی از سود خود با شریک عراقی باشند. باید به گونه‌ای فعالیت کنند که شریک عراقی از فروش کالاهای آنها منتفع شود تا بتوانند از شبکه فروش آنها استفاده کنند.

تولید مشترک؛ بهترین روش مشارکت با عراقی‌ها

سنجابی با اشاره به اینکه تولید مشترک با شرکای عراقی بهترین روش برای حضور در بازار این کشور است، توضیح داد: به شرط آنکه پیش از آن بازار محصول خود را بررسی کنند از رقبای خارجی و قیمت‌های عرضه‌شده کالاهای مشابه خود اطلاعات دقیق به دست آوردند. پس از آن ببینند که آیا حضور در این بازار به‌صرفه است یا خیر؛ ضمن آنکه با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و محدودیت‌های بین‌المللی فعالیت با یک شریک عراقی و در آن کشور توجیه مناسبی دارد.

وی با اشاره به بازارهای دیگر منطقه گفت: به واسطه حضور عراق در اتحادیه عرب، کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر پیمان‌های دیگر معافیت‌های گمرکی خوبی این کشور دارد و می‌توان علاوه بر تامین بازار عراق به سایر کشورها و حتی آفریقا صادرات داشت.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به سفر ماه گذشته الجابری، معاون وزیر تجارت عراق به ایران گفت: طرح ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در دولت خاتمی با عراق مطرح شد و در دولت محمود احمدی‌نژاد به امضا رسید، در دولت روحانی پیگیری شد و حالا بعد از ۲۰ سال بر روی کاغذ به مرحله نهایی رسیده؛ معاون وزیر تجارت عراق نیز در سفر خود به ایران اعلام کردن که هیئت وزیران عراق ایجاد ۳ شهرک صنعتی- مرزی مشترک با ایران را تصویب کرده و اکنون زمان اجرای آن فرا رسیده است.

وی ادامه داد: درسفر عبدالمالکی رئیس سازمان منطقه ازاد به سلیمانیه نیز تفاهم نامه شهرک صنعتی بانه و پرویز خان به امضا رسید و فعالیت آن از ماه‌های دیگر آغاز خواهد شد، اما شهرک‌های صنعتی داخل عراق تا انتخاب زمین و ایجاد زیر ساخت‌ها حداقل دو سال زمان خواهد برد.

تجارت با عراق بدون بانک‌های عراقی

سنجابی در خصوص وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق و استفاده از آنها برای صدور ضمانتنامه برای شرکت‌های ایرانی گفت: تا پیش از این هر شخص حقیقی و حقوقی در عراق برای گرفتن ضمانتامه ۱۲۰ درصد مبلغ را در بانک سپرده می‌کرد، اما با فشار آمریکا تمام بانک‌های عراق از هرگونه همکاری با شرکت‌ها و افراد ایرانی خودداری می‌کنند، مشکل فعلی ما پول نیست بلکه عدم همکاری بانک‌های عراقی است که راه حل آن مذاکرات سیاسی بین دولت‌ها است آنها از هرگونه خدمت رسانی به اتباع و شرکت‌های ایرانی خودداری می‌کنند، این حرکت بانک‌های عراقی بر خلف ضوابط بین‌المللی است اما در حال حاضر بانک‌های عراقی دست به یک تحریم خود ساخته زدند و امیدواریم با مذاکرات دیپلماتیک هر چه زودتر این مشکل رفع شود.

اظهارات دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در حالی است که حجم تجارت دو کشور به ۱۲ میلیارد دلار رسیده و در صورتیکه شرکت‌های ایرانی بتوانند در پروژه‌های زیر ساختی این کشور مشارکت کنند این عدد به بیش از ۲۰ میلیارددار نیز خواهد رسید.

۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۴
کد خبر: 48150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha