کردستان عراق صادرات نفت به ترکیه را متوقف کرد

دولت منطقه‌ای کردستان عراق اعلام کرد صادرات نفت این منطقه به ترکیه متوقف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اویل پرایس، دولت منطقه‌ای کردستان عراق اعلام کرد صادرات نفت این منطقه به خاطر حمله به یک خط لوله نفتی متوقف می‌شود. حمله به این خط لوله در روز چهارشنبه جریان نفت خام را مختل کرده است.

منطقه نیمه خودمختار کردستان صادرات نفت عراق به بندر سیحان ترکیه را طریق خط لوله مدیریت می‌کند.

بازار نفت به دقت تولید و صادرات نفت عراق را زیر نظر دارد چون این کشور کمترین تعهد را به قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس داشته است. شایعاتی منتشر شده که عراق با تمدید قرارداد کاهش تولید در 2021 موافقت نخواهد کرد. عربستان و روسیه عقیده دارند بازار نفت ظرفیت افزایش تولید برنامه ریزی شده آنها را نخواهد داشت.

عراق شرایط سختی با اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس پیدا کرده است. درآمد نفتی این کشور به خاطر کاهش تولید و سقوط قیمت نفت پایین آمده و دولت فدرال عراق کنترل چندانی بر صنعت نفت منطقه کردستان ندارد.

 عراق همچنان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان است و برای تأمین 90 درصد از بودجه خود وابسته به نفت است.  منطقه کردستان بخش بزرگی از تولید نفت عراق را تشکیل می‌دهد.

 دولت فدرال عراق در اوایل همین ماه پیشنهاد تاسیس یک شرکت نفت جدید را ارائه داد که مشترکاً توسط بغداد و اربیل مدیریت می‌شود. تأسیس این شرکت در راستای ادامه مذاکرات بین دو طرف خواهد بود تا تولید و صادرات نفت از منطقه کردستان کنترل شود.

۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 4756
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha