بقای تورم در مرز چهل درصدی

مرکز آمار گزارش تورم مصرف‌کننده برای مهرماه را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، از ابتدای تابستان، تورم نقطه‌ای پس از یک سال به پایین ۴۰ درصد برگشت، اما بالای ۳۹ درصد باقی ماند. آخرین آمار تورم که امروز مرکز آمار برای مهرماه منتشر کرد نشان می‌دهد برای چهارمین ماه متوالی تورم در فاصله ۳۹ تا ۴۰ درصد قرار گرفته است. افزایش شاخص قیمت‌ها در پایان مهر ۱۴۰۲ نسبت به مهر ۱۴۰۱، ۳۹٫۲ درصد برآورد شده است.

تورم ماهانه مهر که نشان‌دهنده افزایش شاخص قیمت‌ها نسبت به ماه قبل (یعنی شهریور) است، ۲٫۳ درصد محاسبه شده که ۰٫۳ واحد درصد بیشتر از تورم ماهانه شهریور است. با این حال، از آنجا که هر ماه ویژگی‌های متفاوت تورمی می‌تواند داشته باشد، مقایسه هر ماه با ماه مشابهش که در تورم نقطه‌ای رخ می‌دهد، رویکرد بهتری است. برای مثال، تورم ماهانه آموزش در مهرماه ۲۱٫۶ درصد گزارش شده که اتفاقی مختص مهرماه است، چرا که طی این ماه سال تحصیلی شروع می‌شود و هزینه‌های جدید تحصیلات در سبد مصرف شناسایی می‌شوند.

همگرایی چند بخش سبد مصرفی به تورم چهل درصدی

همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد، تورم کالاهای بادوام که از جمله بخش‌های پرنوسان سبد مصرفی است و تحت تأثیر انتظارات تورمی تغییرات زیادی دارد در ماه‌های گذشته در حوالی پنجاه درصد آرام گرفته است که همچنان سطح بالایی را در تورم این کالاها نشان می‌دهد.

بقای تورم در مرز چهل درصدی

خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که بخش پیشروی سبد مصرفی در تورم یک و نیم سال گذشته بوده است، تورمش به ۳۶٫۲ درصد کاهش یافته است. تورم اجاره هم نزدیک به تورم کل، روی عدد ۳۹ درصد برآورد شده است. با این حال پیش‌تر گزارشی در فردای اقتصاد در درستی تورم اجاره‌ای که مرکز آمار اعلام می‌کند، تردید وارد کرده بود.

کدام دهک‌ها تورم بیشتری تجربه می‌کنند؟

بر خلاف سال گذشته که طی آن تورم بالاتر مواد خوراکی باعث شده بود بار تورم بیشتر بر دوش دهک‌های پایین هزینه‌ای بیفتد، اما حالا با افزایش نسبی تورم خدمات و کاهش نسبی تورم خوراکی‌ها، موضوع برعکس شده است. در واقع در سبدی که برای دهک‌های پایین هزینه‌ای فرض می‌شود (البته بر اساس نتایج آمارگیری‌های هزینه و درآمد خانوار)، تورم یک سال گذشته کمتر از دهک‌های بالا بوده است. اما باید توجه داشت که دهک‌های پایین درآمدی و هزینه‌ای معمولاً به خاطر دسترسی کمتر به دارایی و وام اصولاً توانایی کمتری در دفاع از رفاه خود در مقابل تورم دارند، در حالی که برای دهک‌های بالاتر ابزارهایی جهت پوشش بخشی از اثرات منفی تورم وجود دارد، هر چند که تورم در مجموع برای تمام وضعیت‌های درآمدی یک اتفاق مضر است.

بقای تورم در مرز چهل درصدی

۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 48503
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha