کنترل نقدینگی به تنهایی نمی‌تواند مشکل تورم را حل کند/قیمت تمام شده پول برای بخش تولید حدود ۴۰ درصد شده است/وضعیت تامین مالی تولید وخیم است

کارشناس اقتصادی و بانکی گفت: وضعیت تامین مالی تولید در حدی وخیم است که بنگاه های تولیدی حتی امیدوار به تامین مالی ۴۰ درصدی هم نیستند و نمی توانند با این درصدهای بالا نیز تسهیلاتی کسب کنند این رویه خود به خود زمینه ساز کاهش تولید است و به تبع تورم زا.انتظار می رود مسوولین و کارشناسان امر پیچیدگی‌های فعلی در موضوع اعطای تسهیلات و کنترل رشد نقدینگی را به بهترین وجه ممکن برطرف کنند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حسین مهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص کنترل و کاهش رشد نقدینگی و اثراتی که تداوم کنترل رشد نقدینگی بر بخش مولد به جا می گذارد هشدار داد و گفت: در موضوع کاهش نرخ تورم به عنوان یکی از مهمترین اولویت های دولت بر موضوع کنترل و کاهش رشد نقدینگی تمرکز زیادی صورت گرفته است غافل از اینکه کنترل نقدینگی به تنهایی نمی‌تواند مشکل تورم را حل کند.

وی در این باره یادآور شد: با اینکه کنترل رشد نقدینگی در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار گرفته و آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که ارقام مد نظر حاصل شده، حتی کمتر از هدف گذاری بانک مرکزی یعنی کنترل نقدینگی به ۲۵ درصد است و بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی موفق بوده اما مساله مهمی که درباره آن بسیار غفلت شده، تامین مالی بخش تولید است.

حسین مهری در این باره یادآور شد: به دلیل عدم تامین مالی بخش تولید و بی توجهی نظام بانکی به حمایت از تامین مالی بنگاه های تولیدی، متاسفانه تولید تحت تاثیرات منفی بسیاری قرار گرفته به طوری که حتی بسیاری از شرکت‌های کوچک و برخی از بنگاه های متوسط در حال تعطیل شدن هستند.

وی در این باره یادآور شد: قیمت تمام شده پول برای بخش تولید حدود ۴۰ درصد شده است یعنی تورم بسیار زیادی تولید را تحت تاثیر قرار داده در این شرایط وقتی قیمت تمام شده و هزینه‌های مالی از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته نمی توان بابت کنترل رشد نقدینگی و اثرات موقتی که روی کاهش نرخ تورم به جا می گذارد خوشحال بود چرا که آثار تورم در بخش تولید خود به خود روی افزایش قیمت کالاها و خدمات نشان داده می شود و تورم بالا باز هم مردم را آزرده خاطر می کند.

حسین مهری کارشناس اقتصادی گفت: در حالی که گمان می شود کنترل رشد نقدینگی رشد تورم را مهار کرده است اما افزایش تورم تولید از یک منظر دیگر تورم زا شده است، پس اگر دولت نتواند تعادلی بین کنترل نقدینگی و حمایت از تولید ایجاد کند قطعاً اثرات کنترل نقدینگی خود به خود از بین می‌رود.

حسین مهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: وضعیت تامین مالی تولید در حدی وخیم است که بنگاه های تولیدی حتی امیدوار به تامین مالی ۴۰ درصدی هم نیستند و نمی توانند با این درصدهای بالا نیز تسهیلاتی کسب کنند این رویه خود به خود زمینه ساز کاهش تولید است و به تبع تورم زا.

وی در پایان گفت و گو تصریح نمود: انتظار می رود مسوولین و کارشناسان امر پیچیدگی‌های فعلی در موضوع اعطای تسهیلات و کنترل رشد نقدینگی را به بهترین وجه ممکن برطرف کنند. اگر این پیچیدگی‌ها توسط مدیران ارشد دولتی و بانک مرکزی لحاظ نشود قطعاً کنترل نقدینگی به تنهایی نمی‌تواند موجب کاهش نرخ تورم شود و موضوع مهار تورم با چالش های جدی که برای تولید ایجاد می شود دست نیافتی خواهد شد.

۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
کد خبر: 54252

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha