به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد این روزها علاوه بر بیلبوردهای تبلیغاتی در گوشه و کنار تهران شاهد بیلبوردهایی هستیم که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران به اشعار شاعران مزین شدند و طبیعتا کار بسیار خلاقانه و موثری است، زیرا بر ترویج فرهنگ ادب و شعر تاثیر مثبتی میگذارد، اما سوالی که مطرح است، این است که آیااین بیلبوردهایی که اشعار شاعران را به نمایش می گذارد اصلا طبق قانون شهری استاندارد است؟ آیا این اشعار بلند آن هم در بیلبورد های شهر عواقبی برای رانندگان ندارد؟
در این رابطه، رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار کرد که درباره استاندارد بیلبوردهای شهری دستورالعمل دقیقی نداریم؟! یعنی نمی توانیم بگوییم که این تعداد کاراکتر اگر در بیلبورد باشد استاندارد است یا خیر! آن چیزی که رعایت می شود این است که بیلبورد پیام و محتوا را به مخاطب منتقل کند، باید موجز باشد و ٨ الی ١٥ ثانیه جهت ملاحظه مخاطب زمان ببرد. طبیعتا راننده شاید نتواند اشعار روی بیلبورد را بخواند، اساسا بسیاری از این محتواها بیش از راننده، سرنشینها مخاطبش هستند.
وی بیان کرد: تلاش کردیم که اشعارمان زیاد طولانی نباشند و ١٠ ثانیه زمان ببرد و مردم قبلا آن را شنیده باشند، در رابطه با تصادف هم که هر فایل گرافیکی در شهر ممکن است باعث تصادف شود و چشم راننده را به خود بدزد که یک قاعده کلی است، با این حال امیدواریم اشعار ما موجب تصادف نشود.
افزون بر این؛ نکته قابل تامل این است که مگر می شود، سازمانی که زیرمجموعه شهرداری تهران است برای انجام کار خود استاندارد خاصی نداشته باشد تا از آن پیروی کند؟ این صحبتها در حالی است که پلیس راهور نظر دیگری دارد! سرهنگ مومنی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفت که اشعاری که سازمان زیباسازی شهر تهران بز روی بیلبوردهای شهر حکاکی کرده، اصلا برای راننده قابل خوانش نیست و به دلیل طولانی بودن این اشعار متاسفانه موجب تصادف رانندگی می شود و باید دقیقا مورد بررسی قرار بگیرد تا عواقبی نداشته باشد و استاندارد باشد.
وی تاکید کرد که بنرها و بیلبوردهای شهر باید کوتاه و مختصر باشد نه اینکه ذهن مخاطب را درگیر کند و با یک نگاه کوتاه راننده مطلب رسانده شود؛ این بلند نویسی استاندارد نیست و تصادفات را رقم می زند، سازمان زیباسازی در رابطه با این اقدام نامه نگاری انجام نداده است و باید کارشناسان برای این موضوع وقت بگذارند.
همچنین سرهنگ مصطفی زینیوند رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ معتقد است که این بیلبوردهای در کنار جاده یا بزرگراه را میتوان نوعی به هم ریختگی محیطی در نظر گرفت که الگوهای حرکتی چشم رانندگان را طبیعتا تحت تاثیر قرار میدهد و مختل میکند و در تصمیم گیریهای راننده هم مشکلاتی را پدید میآورد. اکثر مطالعات در این زمینه بی نتیجه مانده، ولی یک روند ظهور در ادبیات وجود دارد که نشان میدهد تبلیغات و بنرها میتواند خطر تصادف را افزایش دهد.
در ادامه مهدی پیرهادی رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم بر لزوم استانداردسازی بیلبوردهای شهری تاکید کرد و یادآور شد که سازمان زیباسازی شهر تهران اقدامات بسیار خوبی تا به امروز انجام داده که یکی از آنها همین اجرای پویش شعر در بیلبوردهای شهر اشاره کرد، اما طبیعتا این اقدام با مخالفت و نقدهایی همراه بوده است، البته که باید نقدها شنیده شود و نکات آنها مدنظر قرار گیرد و کار را اصلاح کرد، نظر پلیس راهور باید برای بیلبورد اشعار لحاظ شود، زیرا قید کردن اشعار طولانی شاعران در بیلبوردها موجب تصادف می شوند، پس بهتر است اشعار کوتاهتر شود و در اقدامات بعدی حتما کار کارشناسی انجام دهد؛ گفتنی است که این اقدام خوب و ارزشمند است، اما باید طبق نظر راهور اصلاح شود.
الهام ابراهیمی کارشناس حوزه شهری در گفتگو با یکی از رسانهها در این خصوص بر این باور است که مساله ساماندهی تبلیغات محیطی از قبل هم مطرح بوده و مدیریت شهری در دوره پیشین (شورای شهر پنجم) به این مساله ورود کرد و طرح مناسبی نیز تدوین شد، اما به دلیل تغییرات پیایی شهرداران پایتخت به مرحله اجرا نرسید. البته این مساله با نهادهای مرتبط نیز در میان گذاشته شده تا در این مورد مشارکت داشته باشند. نماهای شهری و اجزای تفکیکی در مباحث طراحی شهری مهم است.
حال با این اوصاف، نباید حتما منتظر باشیم که این بیلبوردها حتما چندین تصادف را رقم بزنند که مسئولان به فکر باشند، بهتر است همان پیشگیری را انجام دهند و قبل از انجام یک کار فرهنگ اجتماعی، تمامی ابعاد آن را مدنظر قرار دهند و تنها به فکر ظاهر یک کار نباشند، باید ببینیم در آینده برای بیلبوردهای شهری چه اتفاقی رخ می دهد و از قانونی پیروی می کنند یا خیر!
نظر شما