فرمول عجیب قیمت گذاری خودرو؛ چراغ ۲۰ میلیون، گیربکس اتومات ۲۰۰ میلیون!

اضافه شدن چراغ مخصوص روز حدود ۲۰ میلیون به قیمت پراید وانت اضافه می‌کند و گیربکس اتومات و یکی، دو آپشن جدید ۲۰۰ میلیون برای خریداران شاهین آب می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد فهرست جدید محصولات سایپا تا حدود زیادی از فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو پرده‌برداری می‌کند. مثلا اجرای استاندارد ۸۵ گانه که از تابستان امسال برای خودروسازان اجباری شده، می‌تواند بیش از ۳۰ درصد به قیمت محصول در کارخانه اضافه کند یا آخرین بازمانده پراید به‌خاطر چراغ مخصوص روز یا همان دی‌لایت نزدیک ۲۰ میلیون گران شود.

فهرست جدید محصولات سایپا مسیر میلیاردی شدن مدل‌های وارداتی را ترسیم می‌کند و از یک طرف دیگر مشخص می‌کند، تبدیل گیربکس دنده‌ای به گیربکس اتومات و یکی، دو آپشن دیگر برای خریداران شاهین از کارخانه حول‌وحوش ۲۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. با آپدیت‌شدن فهرست محصولات سایپا و ایرانخودرو در روزهای گذشته، می‌توانیم بگوییم ارزان‌ترین سواری فعلی در کارخانه کمی بیش از ۲۳۸ میلیون قیمت دارد.

تاثیر استاندارد ۸۵ گانه در قیمت خودرو

کوییک S و ساینا S دوتا از مدل‌هایی محسوب می‌شوند که در فهرست جدید محصولات سایپا با پسوند استاندارد ۸۵ گانه حضور دارند. احتمالا درجریان هستید که سازمان ملی استاندارد از همین تابستانی که پشت‌سر گذاشتیم خودروسازان را به نصب یک‌سری تجهیزات ایمنی ملزم کرد و به‌عنوان مثال کوییک S استاندارد ۸۵ گانه نسبت به کوییک S نسخه قبلی با چراغ‌های مخصوص روز و اتولایت و سنسور فشار باد و سیستم کنترل پایداری راهی بازار می‌شود.

قیمت کوییک S استاندارد ۸۵ گانه به‌همین خاطر نسبت به کوییک S قبلی حدود ۱۹ میلیون بیشتر شده و به حدود ۲۸۸ میلیون تومان رسیده است. با این حال افزایش قیمت ساینا S استاندارد ۸۵ گانه بیشتر از این حرف‌هاست و درمقایسه با مرداد امسال شاهد رشد ۸۱ میلیون تومانی قیمت ساینا S در کارخانه با اضافه شدن استانداردهای ۸۵ گانه هستیم. چون قیمت ساینا S در این مدت از ۲۴۸ میلیون و ۷۲۶ هزار تومان به ۳۳۰ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسیده و حول‌وحوش ۳۲ درصد ارتقا پیدا کرده است. فراموش نکنیم که اعمال استاندارهای ۸۵ گانه در ساینا S از چیزهایی مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، دی لایت، سیستم پایش فشار باد تایر و سیستم راهنمای تعویض دنده فراتر نمی‌رود.

افزایش ۵۰ درصدی تعرفه چانگان‌های وارداتی

چانگان CS۳۵ پلاس محصول وارداتی سایپاست که نسبت به همه مدل‌های وارداتی یک قدم جلوتر است. مراحل فروش چانگان CS۳۵ پلاس از اسفند پارسال کلید خورد و نهایتا از اوایل مهر شاهد تحویل اولین سری از مدل‌های وارداتی به متقاضیان سامانه یکپارچه هستیم. تیپ ۳ چانگان CS۳۵ پلاس که به سقف شیشه‌ای و چندتاآپشن بیشتر مجهز است در فهرست محصولات سایپا با قیمت یک میلیارد و ۲۷۴ میلیون و ۱۳۲ هزار تومان به‌چشم می‌خورد و قیمت چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان نوشته شده است.

چانگان CS۳۵ پلاس در خود چین نهایتا ۹۲ هزار یوآن که معادل ۱۵ هزار دلار است، ارزش دارد. قیمت چانگان CS۳۵ پلاس با این اوصاف به پول خودمان و بااحتساب با نرخ ۵۱ هزار تومانی دلار، حدود ۷۶۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.

چانگان CS۳۵ پلاس با این حال در ایران حدود ۵۰ درصد بیشتر از چیزی که در خود چین ارزش دارد، فروخته می‌شود که این وسط از خریدار فقط چیزی نزدیک ۲۰۰ میلیون تومان بابت هزینه‌های عوارض قانونی شماره گذاری، مالیات نقل و انتقال، ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث و ... دریافت می‌شود. قیمت چانگان CS۳۵ پلاس البته در بازار آزاد بیشتر است و مدل‌های تیپ ۳ را حدود یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون و مدل‌های تیپ ۲ را یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون برای فروش گذاشتند.

تاثیر ۲۰۶ میلیونی گیربکس اتومات و چند آپشن در قیمت شاهین

شاهین اتومات جزو جدیدترین مدل‌هایی است که به بازار تزریق شده. سایپا اردیبهشت امسال از محصول جدید خود در قالب دومین مرحله فروش محصولات داخلی در سامانه یکپارچه رونمایی کرد و حالا رصد بازار نشان می‌دهد اولین سری از شاهین اتومات با تحویل به متقاضیان سامانه یکپارچه پا به بازار گذاشته است.

شاهین اتومات از حیث فنی تقریبا همان شاهین دنده‌ای است و با موتور معروف و جنجالی M۱۵ توربو کار می‌کند. با این حال گیربکس اتومات و آپشن‌هایی مثل کروزکنترل و آنتن کوسه‌ای به فهرست امکانات رفاهی آن اضافه شده و حالا طبق جدولی که به اسم قیمت محصولات کارخانه‌ای سایپا دست به دست می‌شود، قیمت شاهین اتومات در کارخانه ۲۰۶ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان بیشتر از شاهین دنده‌ای است.

شاهین دنده‌ای در کارخانه ۴۳۵ میلیون و ۱۹۹ هزارتومان فروخته می‌شود و با این اوصاف می‌توانیم ادعا کنیم اضافه شدن گیربکس اتومات و چندتا آپشن حدود ۴۷ درصد به قیمت شاهین در کارخانه اضافه کرده است. شاهین اتوماتی که در کارخانه ۶۴۱ میلیون و ۷۱۸ هزار تومان قیمت دارد و گران‌ترین سواری داخلی سایپا محسوب می‌شود، در بازار آزاد تقریبا ۷۶۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

چراغ ۲۰ میلیون، گیربکس اتومات ۲۰۰ میلیون!قیمت ساینا S در کارخانه با اعمال استاندارد ۸۵ گانه ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است

ارزان‌ترین سواری داخلی؛ تقریبا ۲۳۸ میلیون

فهرست جدید محصولات سایپا با حضور ۱۴ خودرو در تیپ‌های مختلف از روز دوشنبه هشتم آبان در رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی منتشر شده و در این لیست کوییک S تیپ DA با قیمت ۲۸۱ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان ارزان‌ترین گزینه است، اما به‌خاطر غیبت بخشی از خودروهای سایپا در این فهرست، می‌توانیم همچنان کوییک دنده‌ای تیپ DA را ارزان‌ترین سواری داخلی فعلی بدانیم.

قیمت کوییک دنده‌ای تیپ DA در کارخانه ۲۳۸ میلیون و ۳۹۶ هزار تومان است که با اضافه شدن استانداردهای جدید اسمش از کوییک دنده‌ای ساده به کوییک دنده‌ای تیپ DA تبدیل شده و قیمتش در کارخانه از اواخر تابستان امسال از حدود ۲۰۱ به ۲۳۸ میلیون تومان ارتقا پیدا کرده است.

آخرین بازمانده پراید؛ حداقل ۲۳۶ میلیون

پراید ۱۵۱ یا همان پراید وانت آخرین بازمانده پراید در خط تولید سایپاست. به‌اسم پراید ۱۵۱ SE تیپ DA توسط نمایندگی‌های سایپا ۲۳۶ میلیون و ۳۴ هزار تومان فروخته می‌شود و با اضافه لاینر یا همان کفی اتاقبار سه میلیون روی قیمت پراید وانت می‌آید و به ۲۳۹ میلیون و ۳۴ هزار تومان می‌رسد.

پراید وانتی که الان به اسم پراید ۱۵۱ SE تیپ DA تحویل مردم داده می‌شود، تا قبل از اعمال استانداردهای اجباری ۲۱۷ میلیون تومان قیمت داشت و با اضافه شدن چراغ‌های مخصوص روز که بخشی از سختگیری‌های سازمان استاندارد به خودروسازان به‌حساب می‌آید، حدود ۱۰ درصد به قیمت خودرو اضافه شده است.

قیمت پراید ۱۵۱ SE تیپ DA با لاینر هم درحالی به مرز ۲۴۰ میلیون تومان رسیده که تا قبل از اعمال استانداردهای مورد نظر، آن را ۲۲۱ میلیون تومان می‌فروختند. پراید وانت معمولی در بازار آزاد به‌طور متوسط ۲۷۲ میلیون تومان قیمت دارد و خرید پراید وانت لاینر ۲۷۵ میلیون تومان خرج برمی‌دارد.

اطلس G؛ ۷۰ درصد گران‌تر از کوییک

اطلس G جزو تازه‌واردهای فهرست محصولات سایپاست که بعد از تیپ‌های S و L، تیپ ۲ اطلس محسوب می‌شود. برخلاف اطلس L و اطلس E قرار است با گیربکس پنج‌دنده دستی روانه بازار شود و اساسا خیلی‌ها آن را فیس لیفتی از کوییک می‌دانند. اطلس G مثل کوییک با همان پیشرانه M۱۵ البته از نوع ارتقا یافته طراحی شده که موتور آن نهایتا می‌تواند حدود پنج، شش درصد قدرت بیشتری داشته باشد و به‌همین اندازه در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند. علاوه بر چیزهایی که گفتیم، اعمال استاندارد ۸۵ گانه هم در محاسبه قیمت اطلس G تاثیر داشته و نهایتا قرار است محصول جدید سایپا در کارخانه با قیمت ۴۰۶ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان فروخته شود. تقریبا ۷۰ درصد بیشتر از کوییکی که اطلس فیس‌لیفتی از آن است.

۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 48637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha