اعتراف بولتون: توافق تبادل اسرا با اسرائیل یک پیروزی بسیار بزرگ برای حماس است

مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا اذعان کرد حماس پیروز بزرگ توافق مبادله اسرا با اسرائیل و آتش‌بس در غزه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا، گفت که اسرائیل با توافق مبادله اسرا با حماس و برقراری آتش بس بشردوستانه اجازه داد حماس به پیروزی بزرگی دست یابد.

بولتون در مطلبی در روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» نوشت: [این تصمیم]مزایایی دارد، اما هزینه‌هایی نیز دارد. در این مورد، حماس به پیروزی بزرگی دست یافت. هنوز مشخص نیست که آیا این توافق نهایی خواهد شد یا خیر. این توافق به سابقه‌ای منفی برای اسرائیل تبدیل شد چرا که بر این موضوع که آیا اسرائیل می‌تواند به هدف خود برای نابودی تهدید حماس دست یابد سایه افکنده است.

مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا ادعا کرد حماس از آتش بس چهار روزه برای استراحت، تنظیم مجدد صفوف خود و انتقال برخی افراد و اموال به مصر و اسرائیل از طریق تونل‌های زیرزمینی که هنوز کشف نشده استفاده می‌کند و جنوب نوار غزه را با گذاشتن تله و کمین برای سربازان اسرائیلی و مرحله جدید حمله به اسرائیل آماده می‌کند.

بولتون از مقامات اسرائیلی و آمریکایی به دلیل موافقت با درخواست حماس برای محدود کردن پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز نوار غزه در طول آتش بس انتقاد می‌کند، چراکه این امر باعث محرومیت از اطلاعات زیادی در مورد اقدامات حماس می‌شود و بخشی از کمک‌های بشردوستانه ممکن است به دست حماس برسد.

وی افزود: از منظر نظامی، بزرگترین چالش پیش روی اسرائیل فرصتی است که با این آتش بس موقت از دست خواهد داد. استراتژی حماس این است که از هر مکثی، حتی کوتاه مدت، برای دستیابی به یک هدف استفاده کند. آتش بس باعث می‌شود اسرائیل تحت فشار فزاینده‌ای برای تسلیم شدن قرار بگیرد. خطر جدی این است که عزم اسرائیل برای نابودی حماس ممکن است تضعیف شود.

آتش‌بس چهار روزه بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از ساعت ۷ صبح دیروز جمعه (به وقت محلی) اجرایی شده است. ۱۳ اسیر اسرائیلی به دنبال اعلام توافق آتش‌بس موقت، عصر دیروز (جمعه)، به نیروهای صلیب سرخ تحویل داده شدند. به همراه این ۱۳ اسیر، ۱۱ اسیر دیگر با تابعیت‌های فلیپینی و تایلندی آزاد و به نیروهای صلیب سرخ تحویل داده شدند. همچنین انجمن امور اسرا و آزادگان فلسطین و کانون اسیر فلسطین اسامی ۳۹ اسیر زن و کودک فلسطینی را که دیشب آزاد شدند منتشر کردند.

۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 49440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha