عملیات وعده صادق نقطه عطف مهمی در تحولات منطقه‌ بود/آمریکا برای حفظ منافع استراتژیک خود دنبال راه گریز می‌گردد/خنثی کردن تحریم های نیمه جان آمریکا وابسته به توسعه روابط تجاری با جهان است

شهرابی، کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: شرایط اعلای ایران و جایگاه مطلوب ما در منطقه و در نظم نوین بین‌المللی ایجاب می‌کند رابطه‌مان با کشورهای مختلف را در سطحی عالی‌تر و با خروجی مؤثرتر و ملموس‌تر پیش ببریم. و این موضوع صرفا به بسط روابط اقتصادی با کشورهای همسو و متحد، محدود نمی‌شود.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمید شهرابی مسوول تحقیقات و برنامه‌ریزی خانه آمریکای لاتین و کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با رادار اقتصاد به اهمیت حمله نظامی ایران به مواضع نظامی رژیم صهیونیستی و دست برتر ایران در این موضوع اشاره کرد و گفت: بدون کمترین اغراق و مطابق ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان نظامی آمریکایی، اروپایی و حتی اسرائیلی، و نه براساس نظرات دوستان جمهوری اسلامی ایران، عملیات وعده صادق در دو بعد نظامی و امنیتی نقطه عطف مهمی در تحولات منطقه‌ای بود. چرا که، نشان داد ایران از قدرت بازدارندگی قاطع و بسیار بالایی برخوردار است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: شکستن دیوار حفاظتی، امنیتی و پدافند هوایی اسرائیل که سال‌هاست ادعا می‌کنند دارای عالی‌ترین فن‌آوری موجود دنیاست، کار خیره‌کننده‌ای بود، آن هم در شرایطی که ایالات متحده آمریکا و شرکای اروپایی‌اش با تجهیزات پیشرفته خود برای حمایت از اسرائیل به میدان نبرد هوایی با ما آمدند تا مثلا بتوانند مانع اصابت موشک‌های ایران به مواضع مورد هدف شوند.

حمید شهرابی در این باره تصریح نمود: هدف قرار دادن مواضعی در قلب اسرائیل به معنای شکست خفت‌بار آمریکا و متحدان اروپایی اسرائیل است. بدین معنی که، این عملیات به دنیای غرب و دشمنان ایران نشان داد آنها نمی‌توانند به امنیت ملی ایران خدشه وارد کنند.

حمید شهرابی در ادامه بحث تصریح نمود: اگر بپذیریم عملیات موشکی و پهبادی ایران معادله و توازن قدرت را به نفع ایران و جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا تغییر داده است، آن وقت، این تحولات می‌تواند به نفع برقراری آتش‌بس درغزه تمام شود، کما این که هم اکنون زمزمه‌هایی شنیده می شود مبنی بر این که آمریکا برای حفظ منافع استراتژیک خود درمنطقه دنبال راه گریز می‌گردد و مایل است شرایط پیچیده و شکننده‌ای که نتانیاهو در منطقه ایجاد کرده است، پایان یابد.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: با مطالعه و بررسی ارکان امنیت ملی در تعاریف کلاسیک و رجوع به متونی که دراین باره به رشته تحریر درآمده متوجه می شویم وقتی از امنیت ملی صحبت می‌شود، اگرچه جنبه نظامی امنیت ملی بسیار مهم و تعیین کننده است، اما امنیت ملی فقط ناظر بر مسائل نظامی نیست، بلکه ابعاد گسترده‌تری را نیز در بر می‌گیرد. به این خاطر، مسوولین کشور که در این زمینه، یعنی حوزه دفاع نظامی سنگ تمام گذاشتند، باید به سایر ابعادی که منجر به تقویت امنیت ملی می‌شود ورود کنند، مثل تقویت بنیه اقتصادی کشور.

وی در این باره معتقد است: زمانی می‌توان از بنیه قوی امنیت ملی صحبت کرد که علاوه بر توان نظامی، سطح بالایی از امنیت اقتصادی، اجتماعی، فکری و روانی در کشور وجود داشته باشد. ضمن اینکه، لازم است به لحاظ علمی و فن‌آوری هم پیشرفت‌های قابل توجه‌ای داشته باشیم.

شهرابی افزود: اکنون که با عملیات وعده صادق، دستاوردی چشم‌گیر در بازدارندگی نظامی کسب کرده‌ایم، به این عملیات می‌توانیم به عنوان سکوی پرش برای تقویت امنیت ملی از طریق گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین‌المللی نگاه کنیم و برای این منظور، لازم است دستگاه دیپلماسی کشور برای جلب همکاری‌های بین‌المللی، بالاخص در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، فعال‌تر و پر انرژی‌تر وارد صحنه شود.

وی در این باره توضیح داد: در کنار این که باید هم‌چنان توان دفاعی و نظامی خود را برای بازدارندگی بیشتر، تقویت کنیم، اکنون بیش از پیش به این نیاز داریم که در مورد برنامه همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی، یک بازنگری اساسی داشته باشیم.
حمید شهرابی، کارشناس سیاست خارجی گفت: شرایط اعلای ایران و جایگاه مطلوب ما در منطقه و در نظم نوین بین‌المللی ایجاب می‌کند رابطه‌مان با کشورهای مختلف را در سطحی عالی‌تر و با خروجی مؤثرتر و ملموس‌تر پیش ببریم. و این موضوع صرفا به بسط روابط اقتصادی با کشورهای همسو و متحد، محدود نمی‌شود.

شهرابی تأکید کرد، البته ما متحدینی داریم که بسط همکاری‌های اقتصادی با آنها منطقا در اولویت قرار می‌گیرد. مثلا در امریکای لاتین، در آن بخش از دنیا، جبهه مقاومت ضدامپریالیستی، کشورهایی مثل کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، بولیوی و امروزه، کشورهای دیگر چون برزیل، کلمبیا و مکزیک را در بر می‌گیرد و اینها متحدین بالفعل ما به شمار می روند و قطعا لازم است روابطمان با آنها را گسترش دهیم. اما، باید نگاهمان برای همکاری‌های اقتصادی، وسیع‌تر و فراتر از همکاری با متحدان‌مان باشد. باید با سایر کشورها نیز رابطه تجاری قوی داشته باشیم.

در این خصوص، شهرابی خاطرنشان کرد که سفر اخیر آقای رئیسی و هیئت همراه به دو کشور پاکستان و سریلانکا، گام برداشتن در مسیر صحیح را نشان می‌دهد.
او هم‌چنین تأکید کرد که در خصوص روابط اقتصادی و تجاری، با توجه به معادلات جدید قدرت در نظام بین‌المللی، قطعا لازم است همکاری ایران با دو کشور قدرتمند چین و روسیه، نسبت به قبل، به طور محسوس افزایش پیدا کند. این نوع همکاری‌ها، در کنار همکاری‌ وسیع‌تر با قطب‌های جدید قدرت، هم‌چون اتحادیه‌های بریکس و شانگهای، بدون شک موقعیت ایران برای حفظ امنیت ملی خود را تقویت می‌کند، که البته خوشبختانه شاهد اقداماتی در این راستا هستیم و حضور ایران در کنفرانس امنیتی مسکو که همین دیروز شاهد آن بودیم، یک نمونه بارز آن است.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: خنثی کردن تحریم های نیمه جان آمریکا وابسته به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف جهان است. و برای این منظور، صرف امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی کفایت نمی‌کند و همانطور که رهبر انقلاب هم اخیرا به‌درستی در سخنرانی خود به مناسبت سال جدید تأکید داشتند، لازم است این تفاهم‌نامه‌ها هر چه زودتر به قراردادهای تعهدآور تبدیل شود و راهکارهای مناسب برای به اجرا درآمدن آنها نیز در دستور کار مسئولین کشور قرار گیرد.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 54862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha