مردم نمی‌توانند بخرند، صادر می‌کنیم

بنا بر گفته فعالان صنعت لبنیات کشور آنچه سبب افزایش صادرات لبنیات کشور شده در واقع افزایش مازاد در داخل و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آمار گمرک از افزایش صادرات محصولات لبنی ایران در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده است، مبتنی بر این آمار ارزش صادرات ۱۳ درصد و وزن آنها ۱۶.۵ درصد رشد داشته است.

در نگاه اول این خبر بار مثبتی دارد و به معنای افزایش درآمدهای ارزی کشور است اما واقعیت امر این است که صادرات افزایش پیدا کرده چون صنعت لبنیات با مازاد شیر خام روبه‌رو شده آن هم نه به این دلیل که تولید از مصرف فراتر رفته بلکه به این دلیل که قدرت خرید مردم به قدری پایین آمده که توان مصرف لبنیات را ندارند آن در حالی که قیمت این گروه کالایی توسط نهادهای دولتی کنترل می‌شود و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین نمی‌کند.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اعلام این خبر گفت: سرانه مصرف لبنیات جامعه ایرانی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم پایین آمده و این امر دامداران را با مازاد شیر خام روبه‌رو کرده است.

وی افزد: مردم در حالی قدرت خرید لبنیات را ندارند که قیمت‌های این گروه کالایی توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان کنترل می‌شود و هیچ گونه افزایش قیمتی خارج از چهارچوب این سازمان و مبنی بر عرضه و تقاضا در بازار لبنیات اتفاق نمی‌افتد.

باکری ادامه داد: در پی مازاد شیر خام تولید و صادرات شیر خشک صنعتی افزایش پیدا کرده است. ایران که تا سال ۱۳۹۲ واردکننده شیرخشک صنعتی بود و تا آن سال سالانه ۸۰۰۰ تن وارد می‌کرد، در سال گذشته ۱۳۰ هزار تن شیر خشک صنعتی تولید کرد و پیش‌بینی می‌شود حجم تولید آن در امسال از این رقم نیز فراتر رود.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تصریح کرد: با این حال اگر صادرات نباشد، صنایع لبنی متضرر می‌شوند.

وی اضافه کرد: دولت تلاش کرده تا اندازه‌ای خالی شدن سبد خانوار از محصولات لبنی را از محل درآمدهای خود پوشش دهد، نمونه‌ای از اقدامات دولت در این زمینه ازسرگیری توزیع شیر دبستان‌ها در امسال پس از حدود پنج سال توقف بود و با اینکه در ردیف بودجه رقمی به این امر اختصاص نیافته بود اما اعتبار آن به دستور رئیس‌جمهوری تامین شد.

مصرف‌کننده و تولیدکننده قربانی تورم هستند

محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی صنایع لبنی ایران نیز گفته‌های باکری را تایید کرد و افزود: شیرخام کالاهای فاسدشدنی است و امکان محدود و متوقف کردن تولید آن وجود ندارد، بنابراین بیشتر مازاد آن به شیر خشک صنعتی تبدیل و صادر می‌شود اما افزایش صادرات لزوما به سودهای هنگفت تولیدکنندگان نمی‌انجامد زیرا تولیدکننده نیز با افزایش مستمر و بالای هزینه‌های تولید دست‌ و پنجه نرم می‌کند.

بنی‌طبا تصریح کرد: هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده قربانی تورم هستند.

وی گفت: تولیدکنندگان از تورم سود نمی‌برند تنها هزینه‌های تولید خود را تامین می‌کنند. شاهد درستی این ادعا حاشیه سود صنعت لبنیات است که در سال گذشته تنها شش درصد بود، این در حالی است که در سال گذشته صنعت لبنیات سوددهی بیشتری نسبت به یک دهه گذشته داشته است.

۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 49473
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha