بانو پروانه معصومی بازیگر برجسته سینما و تلویزیون درگذشت + عکس و فیلم

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان عصر روز دوشنبه ۶ آذر به دلیل عارضه پارگی روده و عفونت ریوی در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

نعیمه نظام دوست بازیگر سینما و تلویزیون و همکار سالیان پروانه معصومی با انتشار یک عکس در صفحه شخصی خود خبر از درگذشت این هنرمند پیشکسوت داد.

نظام دوست با انتشار این عکس نوشت:

خداحافظ بانو جان مهربانم سفرتون سبز، خانم جان بانو پروانه معصومی مهربانم، سالهاست افتخار شاگردی شما رو داشتم، سریال پلیس جوان و دریائی‌ها و ساکن کلبه چوبی که مدت دوماه در لاهیجان با هم زندگی کردیم، کلی خاطرات زیبا ازتون به یاد دارم. شما به شدت مهربان ولی جدی بودین. سیدمهدی حقی مدیر برنامه هاتون و دوست خوب من دیروز بهم اطلاع داد که در بیمارستان بستری هستین ازش خواستم که تلفنی باهاتون حرف بزنم، الان که شماره اش و دیدم فکر کردم که شما اجازه دادین باهاتون حرف بزنم ولی دریغا که عمر مجال نداد برای خداحافظی.»

بانو پروانه معصومی بازیگر برجسته سینما و تلویزیون درگذشت

پروانه معصومی با نام اصلی سکینه کبودرآهنگی سال ۱۳۲۳ در یکی از محله های قدیمی تهران به نام محله دانشگاه تهران متولد شد و تحصیلاتش را در زمینه زبان های خارجی به سرانجام رساند.

بیوگرافی پروانه معصومی، بازیگر پیشکسوت سینما | خبرنامه

وی بازیگری را از دوران پیش از انقلاب و حدود سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و در این دوران در فیلم هایی چون بی تا، رگبار، شهر قصه، غریبه و مه و کلاغ ایفای نقش کرد و بعد از آن چند سال هیچ نقشی را بازی نکرد و بعد از انقلاب دوباره به دنیای بازیگری بازگشت.اولین تجربه جدی پروانه معصومی بعد از انقلاب مربوط به سال ۶۳ و بازی در فیلم «گل‌های داوودی» ساخته رسول صدعاملی است.

فیلمی تماشایی از صحبت‌های پروانه معصومی درباره دنیای کودکی و بازیگری

پروانه معصومی

مرحومه معصومی برای بازی در فیلم «گلهای داوودی» از سومین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۳ و برای بازی «جهیزیه‌ای برای رباب» از ششمین جشنواره فیلم فجر در ۱۳۶۶ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شده است.

پروانه معصومی

این بازیگر فقید از جمله بازیگرانی است که طی دهه‌های مختلف در آثار بسیار مهمی حضور داشت. بازی در آثار درخشانی چون «کوچک جنگلی»، «مسافر ری»، «امام علی»، «ناخدا خورشید»، «پلیس جوان»، « یوسف پیامبر» و...معصومی را تبدیل به بازیگری نام آشنا برای مخاطبان ایرانی کرده است.

پروانه معصومی سال ۱۴۰۰ در پاسخ به پرسشی درخصوص ماندگارترین شخصیت‌هایی که تا به حال بازی کرده گفته بود که «نقشی که در سریال امام علی (ع) و ناخدا خورشید بازی کردم را خیلی دوست داشتم.»

پروانه معصومی

مرحومه معصومی از جمله نخستین بازیگران زن ایرانی است که بعد از انقلاب اسلامی حجاب را پذیرفت و همواره از حجاب خود دفاع کرده و آن را به شکلی معطوف به ذات انسان می‌دانست.

مراسم تشییع این هنرمند فقید سه شنبه ۷ آذرماه از ساعت ۱۰ صبح از ساختمان خاتم الانبیا به سمت شهرداری رشت برگزار می‌شود و پس از آن، پیکر این هنرمند به تهران منتقل شده و در آرامگاه خانوادگی ایشان در امامزاده ابوطالب به خاک سپرده خواهد شد.

براساس این خبر، پائیز ۱۴۰۲ را یکی از غم‌انگیزترین فصول هنرهای نمایشی ایران می‌توان نامید. فصلی که در آن هنرمندانی بزرگ و ماندگاری همچون فردوس کاویانی، اکبر قدمی، آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی، وحیده محمدی‌فر، بیتا فرهی و پروانه معصومی رخ در نقاب خاک کشیدند.

۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 49517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha