ایرلند به لندن درباره شکست مذاکرات برگزیت هشدار داد

نخست‌وزیر ایرلند با توجه به عواقب اقتصادی کرونا، واردکردن شوک بزرگ دیگری به شهروندان با برگزیت بدون توافق را غیر قابل درک دانسته و در این باره به نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، «مایکل مارتین» نخست‌وزیر ایرلند در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" آلمان به «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس در این باره که مذاکرات برگزیت را بدون توافق به پایان برساند هشدار داد.

وی با توجه به تأثیرات اقتصادی بزرگ بحران کرونا این را غیرقابل درک دانست که شهروندان را در معرض چنین شوک بزرگ دیگری قرار دهیم.

نخست‌وزیر ایرلند در عین حال عدم توافق در مذاکرات برگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپا را بعید ندانسته و گفت: از این رو ما بودجه اخیر خود را بر این فرض تصویب کرده‌ایم که هیچ توافقی بین انگلیس و اتحادیه اروپا شکل نگیرد.

وی مسئله ماهیگیری در آب‌های انگلیس را همچنان از مسائل سخت و مورد اختلاف در مذاکرات برگزیت دانسته و گفت: بحران کرونا همان‌طور که گفتم تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصادهای ملی ما داشته است. این برای من غیر قابل درک است که ما حالا شهروندان را در برابر شوک بزرگ دومی قرار دهیم.

نخست‌وزیر ایرلند اراده سیاسی طرفین را در دستیابی به توافقی تجاری مهم دانسته و گفت: بدون شک انگلیس به دسترسی به بازار داخلی اروپا نیاز دارد. از طرفی دقیقاً اروپا هم از نظر ژئوپلیتیکی به انگلیس نیاز دارد.

وی در ادامه انتقاد شدیدی به طرح چندی پیش جانسون برای اصلاح توافق برگزیت که به پارلمان ارائه شد وارد کرده و گفت: این طرح اعتمادها را کاهش داد. اروپاییان با این اقدام جانسون در برابر این سؤال قرار گرفتند که چه تضمینی وجود دارد که حالا قرارداد دیگری با انگلیس منعقد کنند.

لندن و بروکسل پس از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز 31 ژانویه سال جاری میلادی (11 بهمن 98) گفتگوهای دوجانبه بر سر آینده روابط خود را آغاز کردند.

دوران انتقالی برگزیت بنا به توافق انجام شده تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت. اگر طرفین نتوانند در این دوران به توافقی دست یابند خطر برگزیت سخت مجدداً ایجاد می‌شود.

تا به حال چند دور مذاکرات پسابرگزیت برای دستیابی به توافقی تجاری بعد از دوران برگزیت نتیجه‌ای نداشته است.

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 5016
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha