وام مسکن برای خرید چند متر از یک خانه کفایت می‌کند؟ / بانک‌ها ۷ هزار مسکن در اختیار دارند

سعید لطفی دبیر هیات مدیره اتحادیه املاک تهران می‌گوید عدم توانایی خرید مردم و سیاست‌های دولت باعث انباشت مسکن و رکود شده ؛ اگر صنعت ساختمان در این شرایط باقی بماند اقتصاد آسیب بیشتری می‌بیند ؛ وام ارائه شده توسط دولت باید قیمت ۷۰ درصد خانه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دبیر هیات مدیره اتحادیه املاک تهران درباره انباشت مسکن در دست سازندگان گفت: عدم توانایی خرید مردم و سیاست‌های دولت باعث انباشت مسکن و رکود شده است. ظاهر امر سیاست دولت برای مسکن که قیمت آن افزایش نداشته باشد خوب است، اما دولت باید فکری به حال رونق مسکن داشته باشد. مثلا همانطور که اشاره کردید دارندگان مسکن با سرمایه‌های خیلی بالا در خانه نشسته‌اند و پول ندارند. دولت باید سیاستی به کار ببرد که خرید و فروش رونق پیدا کند.

انباشت مسکن در دست سازندگان و عدم توانایی جامعه برای خرید خانه‌هایی که چندین میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده اند؛ رکود و عدم نقدینگی جاری در بازار را به وجود آورده است. از سوی دیگر دولت نیز توان ارائه وام با سود اندک برای درگیر کردن متقاضیان به خرید خانه را ندارد و این صنعت بزرگ درگیر رکودی بلندمدت است.

بازار با کنترل تورم به رکود کشیده شده است. این اعداد انباشت شده اگر وارد بازار شود خیلی از صنف‌ها رونق می‌گیرد. اگر چرخه صنعت ساختمان راه بیفتد نزدیک ۲۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم راه می‌افتد. حالا که مشتری در بازار نیست و مردم توان خرید ندارند، افراد ناچار به فروش مسکن خود زیر قیمت هستند.

وی در ادامه درباره ورود خانه اولی‌ها به بازار اشاره کرد: افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر یکی از دلایل عدم خرید است. البته چند ماه اخیر قیمت پایین آمده، اما افزایش قیمت چند سال اخیر خیلی بیشتر از این کاهش قیمت هاست. دولت باید سیاستی را پیگیری کند که خانه اولی‌ها وارد چرخه شوند و تا این قشر وارد نشوند رونق خرید و فروش اتفاق نمی‌افتد. ما باید خانه اولی‌ها را با وام کم بهره و اشکال دیگر وارد چرخه مسکن کنیم.

لطفی در رابطه با اقدامات دولت در زمینه رونق بازار مسکن گفت: دولت باید تدبیری اتخاذ کند و به شکلی وام بدهد که مردم توان بازپرداخت داشته باشند؛ از سوی دیگر وام ارائه شده قیمت ۷۰ درصد خانه باشد نه اینکه ۲ متر از خانه را تامین کند. الان کسانیکه خانه‌های بسیار دارند افراد عادی نیستند و بانک‌هایی که خانه بسیار دارند علاقه‌ای به پایین آوردن قیمت ندارند. دولت در نهایت باید ورود پیدا کند و به بانک بگوید که شما با داشتن ۷ هزار مسکن چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ باید تکلیف این خانه‌ها توسط دولت مشخص شود.

۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 50503
منبع: انتخاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha