اکونومیست: تخریب حتی نصف تونل‌های حماس هم برای اسرائیل سخت است

مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی اخیراً اعلام کرده‌اند که شبکه زیرزمینی حماس گسترده‌تر از تصورات آن‌ها بوده و هنوز تا تخریب حتی نیمی از این شبکه زیرزمینی هم زمان زیادی باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نشریه اکونومیست در گزارشی درباره سد تونل‌های حماس در برابر رژیم صهیونیستی نوشته است: نابودی شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها که جنبش مقاومت فلسطین زیر غزه ایجاد کرده، یکی از اهداف اصلی اسرائیل در جنگ جدید غزه بوده است. در نخستین روزهای جنگ، تل‌آویو بر این باور بود که این تونل‌ها وسعتی در حدود چند صد کیلومتر دارند؛ اما مقامات امنیتی اسرائیل اخیراً اعلام کرده‌اند که شبکه زیرزمینی حماس گسترده‌تر از این‌هاست. با گذشت سه ماه از آغاز جنگ و کشته شدن ۲۳ هزار فلسطینی، ارتش اسرائیل اذعان دارد که هنوز تا نابود کردن حتی نیمی از این شبکه زیرزمینی هم زمان زیادی باقی مانده است.

به گزارش این نشریه، در شجاعیه، محله‌ای در شهر غزه که تا قبل از این جنگ ۱۰۰ هزار سکنه داشت، ارتش اسرائیل بخشی از تونل‌ها را کشف کرده که تا پیش از این اطلاعی درباره وجود آن نداشت. رژیم اشغالگر باور دارد که این بخش از تونل‌ها متعلق به جنبش جهاد اسلامی است.

ارتش رژیم صهیونیستی با بیان اینکه شبکه تونل‌های نوار غزه برای اختفای سربازان و تسلیحات مقاومت فلسطین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اذعان کرده است که تخریب بسیاری از این تونل‌ها به مهندسی و عملیات‌های تخریب پیچیده‌ای نیاز دارند. تنها در شجاعیه، کشف تونل‌های حماس بیش از یک هفته به طول انجامید و نابود کردن آن نیز به چندین انفجار بزرگ نیاز داشت.

در گزارش اکونومیست آمده است: ده‌ها عضو حماس حالا در حالت مبارزه چریکی قرار دارند و ارتش اسرائیل باید اغلب زیر آتش (حماس) عملیات‌های خود (برای نابودی تونل‌ها) را اجرا کند. تونل‌های بسیاری باقی مانده و اسرائیل باید بررسی کند که تا چه زمانی می‌تواند سربازانش را وادار به اجرای چنین کار خطرناکی کند.

به گزارش اکونومیست، مقامات ارشد این رژیم اذعان کرده‌اند که تخریب کامل تونل‌های غزه امکان‌پذیر نخواهد بود. فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل افزایش یافته و تل‌آویو ناچار است نیروهایش را از غزه خارج کند؛ از این رو فرصت کافی برای اجرای عملیات‌های گسترده در مقیاس بزرگ را ندارد. از سوی دیگر، صدها هزار نیروی نظامی ذخیره ارتش اسرائیل که در سه ماه گذشته لباس نظامی به تن کرده‌اند، باید به مشاغل غیرنظامی خود بازگردند. همچنین این رژیم با درخواست‌های گسترده بین‌المللی برای بازگرداندن یک میلیون آواره مناطق شمالی غزه به خانه‌های خود مواجه است.

در این گزارش همچنین به نقل از یک فرمانده نظامی بازنشسته درباره حمله نظامیان صهیونیست به «خان یونس»، دومین شهر بزرگ نوار غزه آمده است: مشکل اینجاست که آن‌ها به دنبال سه هدف همزمان هستند. نابودی گردان‌های حماس در خان یونس، حذف «یحیی سِنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس و نجات اسرا. هر یک از این ماموریت‌ها به رویکرد تاکتیکی متفاوتی نیاز دارد، اما آن‌ها سعی دارند هر سه را همزمان انجام دهند.

اما این‌ها تمامی دشواری‌های رهبران رژیم صهیونیستی نیستند. تل‌آویو رفته‌رفته باید تحویل کمک‌های بشردوستانه به غزه را هم در محاسبات خود لحاظ کند تا از قحطی و گسترش بیماری در میان بیش از دو میلیون شهروند غزه جلوگیری کند.

ژنرال‌های رژیم صهیونیستی خواستار دریافت فرصت زمانی بیشتر هستند؛ اما در نهایت تصمیم‌گیری درباره غزه بر عهده سیاستمداران این رژیم است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از چندین جهت تحت فشار قرار دارد. او از یک‌سو باید به فشارهای حامی اصلی خود، یعنی آمریکا برای کاهش شدت عملیات‌ها پاسخ دهد و از سوی دیگر، خواسته‌های کابینه راست افراطی خود را برآورده کند؛ چهره‌هایی که سرنوشت کابینه او را تعیین می‌کنند.

۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
کد خبر: 51168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha