سهم اقتصاد دریا در ایران کم است/گردش مالی اقتصاد دریا در دنیا به ۲۶۰۰ میلیارد دلار می‌رسد

سرپرست دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی با بیان اینکه ۱۵ حوزه تخصصی در زمینه زیست بوم کسب و کارهای دریای احصا شده است، گفت: سهم اقتصاد دریا در اقتصاد کلان کشور کم است و باید نظام مسائل در حوزه اقتصاد دریا را احصا و فرصت‌های پیشران را جدی بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمدمهدی سالاری، امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه برنامه راهبردی زیست بوم کسب و کارهای دریای در حال تدوین است، اظهار کرد: ۱۵ حوزه تخصصی در این زمینه احصا شده که زنجیره‌های ارزش اصلی کسب و کارهای دریایی هستند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: اگر بخواهیم توسعه دریا محور در کشور رخ دهد باید تلاش کنیم این زنجیره‌های ارزش رشد کند. متاسفانه نسبت به این حوزه توجه مناسبی نشده و سهم ما از اقتصاد جهانی بسیار کم و اقتصاد دریا در اقتصاد کلان کشور نیز سهم کمی دارد.

سرپرست دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی گفت: تاکنون زنجیره ارزش اقتصاد دریا در حوزه کسب‌وکارها تعریف نشده و باید نظام مسائل در حوزه اقتصاد دریا را احصا و فرصت‌های پیشران را جدی بگیریم.

ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه در اقتصاد دریا پیش روی کشور قرار دارد

سالاری با بیان اینکه کسب‌وکارهای ما در حوزه اقتصاد دیجیتال در حوزه اقتصاد دریا غایب هستند، گفت: توسعه زیرساخت گردشگری، شیلات و خدمات دریایی، توسعه فناوری‌های دریایی، سامانه پرداخت اینترنتی و سامانه‌های اعتباری، تامین و توزیع کالاهای دریایی، ساخت و خرید شناور و رزرواسیون گردشگری از جمله حوزه‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد دریا هستند.

وی بیان کرد: بازار ۳۰ میلیارد دلاری در دریای عمان و خلیج فارس با عبور ۵۰ هزار کشتی وجود دارد و ما تنها تامین کننده مواد اولیه و خام در این حوزه هستیم، در حالی که ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه در اقتصاد دریا پیش روی کشور قرار دارد.

مشاور وزیر صمت با اعلام اینکه در دهه فجر رویداد تامین مالی کسب و کارهای دریایی با روش جمع‌سپاری مالی برگزار می‌شود، گفت: از تمامی کسب‌وکارهای فعال در این حوزه دعوت می‌کنیم تا در این رویداد شرکت کنند و امیدوارم فرصت‌های جدیدی در این رویداد برای توسعه اقتصاد دریا خلق شود.

سالاری ادامه داد: به طور تخمینی سهم کسب‌وکارها و گردش مالی آن‌ها در اقتصاد دریا حدود ۲ درصد ارزیابی می‌شود؛ متاسفانه در این حوزه نظام برنامه‌ریزی وجود نداشت و تنها از دستگاه‌های متولی بخشی این آمار به دست آمده است.

گردش مالی اقتصاد دریا در دنیا تا ۲۰۳۰ به ۲۶۰۰ میلیارد دلار می‌رسد

علیرضا جاوید عربشاهی دبیر کارگروه تجارت الکترونیکی شورای‌عالی صنایع نیز در این نشست گفت: این کارگروه پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین مرکزی توسعه تجارت الکترونیک و شورای صنایع دریایی برای راهبری حوزه اقتصاد دیجیتال را آغاز به کار کرده است.

وی افزود: صنایع دریایی دارای خوشه‌های مختلفی است و که حدود ۱۲ خوشه در بخش صنایع دریایی و حوزه کسب و کارهای دیجیتال شناسایی شده است.

عربشاهی بیان کرد: حوزه اقتصاد دریا در دنیا بسیار فعال است و بازیگران بسیار زیادی دارد به طوری که گردش مالی این بخش در سال ۲۰۲۱ در دنیا ۱۶۴۰ میلیارد دلار بوده است که ۳۷ درصد را صنایع دریایی را پوشش می‌دهند.

دبیر کارگروه تجارت الکترونیکی شورای‌عالی صنایع گفت: پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۳۰ گردش مالی اقتصاد دریا به ۲۶۰۰ میلیارد دلار برسد که این نشان می‌دهد که این اقتصاد رو به رشد است، اما در اقتصاد ایران تمرکز خیلی بر توسعه اقتصادی دریا محور اتفاق نیفتاده است که کل گردش مالی بازار ایران در حوزه اقتصاد دریا حدود ۱۲ میلیارد دلار است که نسبت به جی دی پی کشور سهم بسیار ناچیزی است.

وی ادامه داد: یکی از مسئولیت‌های شورای‌عالی صنایع دریایی فعال‌سازی بخش‌های مختلف اقتصاد دریا محور است و در آبان ماه هم رهبر معظم انقلاب سیاست‌های اقتصاد دریا محور را ابلاغ کردند که یکی از بخش‌های آن صنایع دریایی بود.

عربشاهی با تاکید بر اینکه تلاش کردیم یک سند جامعی را برای زیست بوم اقتصاد دریا محور فراهم کنیم، گفت: ما در فراخوان‌های اولیه از تمام کسب‌وکارهای حوزه خرده‌فروشی آنلاین و تجارت الکترونیکی دعوت و بستری برای توسعه این حوزه ایجاد کرده‌ایم.

مینا مهرنوش، رئیس سابق اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز در این نشست با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما در حوزه تجارت الکترونیکی نبود شبکه‌سازی درست است، گفت: وقتی اطلاعات نمی‌توانند به درستی جریان پیدا کنند، توسعه هم رخ نخواهد داد.

وی تاکید کرد: ذی‌نفعان باید بتوانند ارتباط درستی با یکدیگر برقرار کنند و پیشنهاد می‌شود که تلویزیون اقتصاد دریا را با رویکرد تولید محتوای فعالان این بخش راه‌اندازی کنیم.

۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 51569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha